سینماسینما، فرزانه متین
در سال ۲۰۲۱ مینی سریالی با اقتباس از رمان پرفروش لیان موریاتی به نام «نه غریبه کامل» ساخته شد که جهان آن با سایر سریال های آن دوره متفاوت بود و با بازی سوپر استار هالیوود نیکول کیدمن، استقبال گسترده مخاطبان شبکه هولو را به همراه داشت. اما از آنجا که سیاست های هالیوود مبنی بر فرانچایز سریال هایی است که مخاطب فراوان دارد، تصمیم گرفته شد فصل دوم سریال با حضور دوباره ی نیکول کیدمن ساخته شود. فصل اول، داستان گروهی از افراد را روایت می کرد که برای فرار از زندگی روزمره و یافتن آرامش درونی به یک مرکز سلامتی و تندرستی غیرمتعارف به نام «خانه آرامش» پناه می برند که تحت نظارت ماشا با بازی نیکول کیدمن، اداره می شود و خودِ ماشا شخصیت پیچیده ای دارد.
این فصل ایده ای جدید را ارائه داد که علاوه بر آن با خلق جهانی تازه، فیلمنامه ای قوی و با اجرای قدرتمند بازیگران روبه رو بودیم. اتفاقاتی که در هشت اپیزود فصل اول در بستر خانه آرامش رخ داد قابل لمس و جذاب بود حتی گفت وگو های طولانی مابین این نه غریبه و فلش بک هایی از زندگی شان نه خسته کننده بود نه حوصله بر.
فصل دوم «نه غریبه کامل» که در بهار ۲۰۲۵ منتشر شد، نقطه ی مقابل فصل اول قرار گرفت و سازنده برای این که فصل جدید متفاوت تر از قبلی باشد چاشنی تعلیق را بیش از اندازه به آن اضافه کرد که داستان را برای مخاطب پرکشش کند، اما در این زمینه ناکام ماند و پاسخی خلاف آن را دریافت کرد. مکانی که برای خانه ی آرامش در فصل جدید در نظر گرفته شده بود، هتلی با فضایی ملتهب و تنش زا بود که مخاطب با دیدن آن مکان دچار یک نوع آشفتگی می شد. فضای روانی فیلم بهم ریخته بود، شخصیت ها فاقد عمق بودند، فیلمنامه چفت و بست دار نبود و از همه مهم تر اتمسفر سریال یک حس پنهان خطر را برای مخاطب تداعی می کرد اما کارگردان این رمز و راز نهفته را نتواست حتی در سطح متوسط به تصویر درآورد و در نهایت قصه ای شکل نگرفت.
فصل دوم «نه غریبه کامل» یک دیگی بود که سازندگان آن سعی کرده بودند با بازیگران معروف، فضای متفاوت، نشئگی متداوم ناشی از مواد محرک زا و آسیب های روانی این نه نفر به خورد مخاطبان بدهند که در این زمینه شکست خوردند و با این تفاسیر بعید است فصل سومی در کار باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- بازیگرانی که بدنشان را وقف سینما کردند/ سینما یا قربانگاه؟
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





