سینماسینما، فرزانه متین
ژاک دریدا، فیلسوف معاصر الجزایری تبار فرانسوی معتقد است: «هر فیلمی برای بیان یک نیت اصلی ساخته می شود اما در دل خود مفاهیم و اتفاقات حاشیه ای دارد که بر ضد نیت اصلی فیلمساز است.» فیلم «نارنگی ها» محصول ۲۰۱۳ تولید استونی و گرجستان به کارگردانی و نویسندگی زازا اوروشادزه از این قاعده مستثنی نیست.
«نارنگی ها» اثری صلح طلب و ضد جنگ به شمار می رود و صلح طلبی اش تا لحظه ای ادامه دارد که جان خود و عزیزانت در معرض خطر نباشد و سربازی بر روی سرت ماشه ی اسلحه را نکشیده باشد. «نارنگی ها»، اثری ضد جنگ است که یک روستای کوچک را برای نزاع های آبخازیا انتخاب کرده و می خواهد زهرش را در آن مکان به کام مخاطبان بچشاند. داستان فیلم در بحبوحه ی جنگ آبخازیا (۹۳-۱۹۹۲) رخ می دهد، جایی که کشاورزان استونیایی به پرورش باغ های نارنگی مشغول اند و با شروع جنگ به سرزمین خود باز می گردند اما دو نفر از آنان به نام های ایوو و مارگوس در روستا باقی ماندند تا نارنگی ها را برداشت کنند اما هنگام برداشت محصول خود با تبادل آتش بین دو گروه کوچک از سربازان جنگ رو به رو می شوند. تنها دو نفر از سربازان، احمد (سرباز اجیر شده ی چچنی) و نیکو (سرباز گرجستانی) در حالی که به شدت زخمی اند، باقی می مانند و دو کشاورز استونیایی از آن ها تا بهبودی کامل، مراقبت می کنند. هر دو سرباز قسم می خورند که بعد از بهبودی یکدیگر را بکشند ولی ایوو از هر دو ضمانت می گیرد که مادامی که زیر سقف منزل او هستند، هیچ خونی نباید ریخته شود. هر دو سرباز قبول می کنند و به تدریج کری خواندن هایشان تمام می شود و پس از بهبودی یافتن شان، چهره ی های انسان دوستانه ای از خود نشان می دهند و به این نتیجه می رسند که انسانیت را می توان در زخم ها و رنج های طرف مقابل پیدا کرد. اما در نهایت با ورود یک جیپ متعلق به سربازان روسی، سرنوشت همه ی آنها دستخوش تغییر می شود. این اثر نشان می دهد حتی اگر در جهانی زندگی کنی که می خواهی صلح طلب باشی ،دیگرکشی اجازه نمی دهد. خشونت جنگ که در نهایت منجر به کشته شدن انسان های بی گناه می شود، موضوع غم انگیزی است که در گوشه و کنار مان در حال تجربه ی آن هستیم اما آن چیزی که دولت ها با ماشین کشتار جنگ راه می اندازند در هیچ یک از مدیوم ها، آن شقاوت و ظلم را نمی توان به تصویر کشید. جنگ هایی که در نهایت با کشتن هزاران نفر می خواهند آرمان، منافع و ایدئولوژی شان را به هر شکلی بر جای بگذارند.
فیلم «نارنگی ها» روایتی از دیدگاه «خود» ی است که به دیگری نگاه می کند. داستان از دیدگاه ایوو(کشاورز) روایت می شود، مردی که زندگی اش را در برداشت های نارنگی خلاصه کرده است و جعبه هایی می سازد به جای حمل بمب و نارنجک، حامل نارنگی است. جنگی که مابین دو سرباز روایت می شود و آن ها این فرصت را تبدیل به صلح و کنار هم بودن می کنند. نگریستن به چهره ی دیگری که بازتابی از خودشان است و تبدیل به دوستی می شود. در اینجاست که ما با این دو سرباز احساس نزدیکی و همذات پنداری می کنیم. آن ها از یک پیکره هستند، و همان اصطلاح رایج که همه ی ما انسان هایی هستیم عاشق زندگی.
فیلم به شدت انسان گراست و نشان می دهد هر فردی از هر ملیتی پر از داستان های عاشقانه ای برای زیستن دارد و این هنر ارزنده ی سینماست.
«نارنگی ها»، سمبلی از زندگی و عشق است که زور جنگ بر آن می چربد و در این دنیای کثیف، این جنگ است که بر انسانیت پیروز می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





