سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
«متری شیش ونیم» بهانهایست برای به رخ کشیدن توان سعید روستایی در کارگردانی و تسلط او در سر و شکل دادن به سکانسهای بزرگ، پرزحمت و البته دشوار سینمایی با این دلیل خودآگاه یا ناخودآگاه که تمام بارسنگین ناخواستهای که بعد از تجربه درخشش و مورد توجه قرار گرفتن «ابد و یک روز» روی دوشش قرار گرفت را به سلامت زمین بگذارد.
کمتر فیلمسازی را میتوان نام برد که بعد از توجهات ویژه اطراف فیلم اولش، بتواند در فیلم دوم هم نظرهای بسیاری را به خود جلب کند، چه که خواسته یا ناخواسته همگان فیلم دوم را با فیلم اول مقایسه میکنند و فیلمساز را قضاوت.کم نیستند کارگردانان بزرگی که بعد ساخت اولین اثرشان و در پی موفقیتهای آن هیچ وقت موفق به ساخت اثر دوم نشدند و یا در بهترین حالت اثر دومشان را سالها بعد و با کیفیتی نه چندان قابل مقایسه با فیلم اول ارائه کردند.مثال واضح آن واروژ کریم مسیحی و تجربه ساخت فیلم بزرگی همچون «پرده آخر» است که باعث شد برای سالها قید فیلمسازی را بزند و بعدتر هم اثری قابل اعتنا اما نه در قد و قواره فیلم قبلیاش را ارائه کند.«تردید» خواسته یا ناخواسته با «پرده آخر» مقایسه شد و هیچ وقت به عنوان یک فیلم مستقل مورد توجه واقع نشد.
سعید روستایی در «متری شیش و نیم» از منظر کارگردانی تلاش در ساخت یک فیلم پلیسی در حد استانداردهای جهانی دارد و در بخش فیلمنامهنویسی در تلاشست یک دوقطبی پلیس خاکستری و خلافکار دوستداشتنی را سر و شکل دهد، که در اولی تا حد خوبی موفق بوده و در دیگری نمیتوان قضاوتش کرد.چه که تکهتکه شدن فیلم و بیرون کشیدن برخی جزئیات سرنوشتساز برای ترسیم دوقطبی به شکلی متوازن و متعادل کار را برای قضاوت فیلمی که بود دشوار میکند.
بی انصافیست اگر در مورد نسخه چندمرحله ممیزی شده متری شیش و نیم حرف بزنیم و فیلمنامه ناقص شدهاش را دستمایه تحلیل قراردهیم. مشخص است که پاشنهآشیل فیلمی که هست فیلمنامه و پرشها و نقصانهای غیرقابل کتمان برای توجیه و ترسیم موقعیتها و شخصیتها، روابط علی و معلولی و چیدمان مسیر تحول و شناسایی شخصیتها ست.
ورنه در مرحله اجرا و بازی دوقطبی نوید محمدزاده و پیمان معادی را نمیتوان به خاطر نسپرد.دو قطبیای که اگر جرح وتعدیلهای نسخه فعلی در کار نبود بهتر و دقیق هم به چسم میآمد. در مقام کارگردانی و اجرای حسی – بصری غالب سکانسها نمیتوان فیلم را نستود و از شیوه دکوپاژ و فیلمبرداری صحنههای بزرگ و فضاسازیای که منجر به پذیرش فضای بازداشتگاه شده است چشم پوشید. با این همه اما ممیزی لذت تماشای یک فیلم کامل را از مخاطب گرفته و امکان نقدجامع بر مبنای فیلمنامه و فیلم اصلی را از منتقد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- مقدسیان به تصویر به عنوان محل تجلی ایده اهمیت میداد/ مقدسیان تفکر عدالتخواهی داشت
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- واکنش فراگیر رسانههای فرانسه به حکم صادر شده برای سعید روستایی
- نمایش ویژه «دونده» در یک جشنواره فرانسوی
- سعید روستایی رئیس هیات داوران یک جشنواره فرانسوی شد
- با اکران یک فیلم فرانسوی و سه فیلم ایرانی؛ هشتمین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار میشود
- این فیلم واقعا شما را ترسانده است!/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- تلخ، جسور و عصیانگر/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «برادران لیلا» در سینماسینما
- وقتی شخصیتها دوستداشتنی نیستند/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟