سینماسینما، آرش عنایتی
چنانچه با این نظریه همراه باشیم که هر اندیشمندی در واقع پیشنهادی از چگونگی و چگونه دیدن جهان بر جهانیان عرضه میکند آنگاه میتوان میشل فوکو را نظریهپرداز قدرت دانست به این معناکه او پیش و بیش از هر چیز در این دنیا بر چگونگی تشکیل و تشکلهای نهادهای قدرت متمرکز بود روابط پیچیده درونی و بیرونی این نهادها با هم و از سوی دیگر با نظام اجتماعی که آن را تشکیل دادهاند و به آن شکل میدهند. به همین سبب نهادهایی چون تیمارستان، زندان، مدرسه و … نقش پررنگی در نوشتههایش دارند. به گمانم فیلم “اتاق دبیران” از این زاویه دید قابل تامل و بررسی است.
روایت فیلم، داستانِ کلارا معلمی است که به تازگی در مدرسهای مشغول به کار شده است.(کلارا به عنوان معلم ریاضی و ورزش در حقیقت مسئول تربیت دو وجه مکملِ انسانی و جسمانی دانشآموزان است. بنابراین در کلاس ریاضی از طریق آموزش تجمیع اعداد کوچک و در نتیجه رسیدن به یگانگی؛ و در تمرین ورزشی از طریق همدستی و اتحاد؛ تعامل، تعادل و یکپارچگی را آموزش میدهد) لیکن در همین مدت کوتاه کارش در مدرسه، سلسلهای از دزدیهای خُرد در آن روی داده است. طبیعتا نوک پیکان اتهام بر ضعیفترین قشر این اجتماع(یعنی دانشآموزان، صحنهی بازجویی از نمایندگان کلاس تا گرفتن اعتراف) و به اضعاف مضاعف بر دانشآموز مهاجر نشانه رفته است. هرچند که این نشانهروی خطاست اما به درستی نشانهای از ناتوانی و توان به خطا رفتهی نظامی بزرگتر (در اینجا مدرسه به عنوان نهادی دموکراتیک) است. کلارا با بازی لئونی بِنِش، در حقیقت دبیری است که قصد دارد بر ساختارهای داد و مدارا عمل کند اما از سوی مجموعه ساختارهای قدرت(روزنامهی مدرسه به عنوان حوزه عمومی و مجموعهی دبیران به عنوان حوزهی خصوصی) چنان مورد فشار قرار میگیرد که دادش را درمیآورند! اینجاست که مدرسه متاثر از دیدگاههای مدرن به طور نمادین تصویری از رابطهی گستردهتر اجتماعی را نمایان میسازد. روزنامهی مدرسه و تعامل و تقابلاش با دبیران و تدبیرش در افشاگریها چون آتشفشانی بر این بحران عمل میکند که بر آتش تعصب میافزاید(نقش رسانه و سانسور) از طرفی تقابل والدین علی(به عبارت بهتر والدِ علی) و نگاه مدرسه در برخورد با موضوع به بهترین شکل، سست بنیادی بنیان این نهاد -مدرسه و در نگاه کلیتر اجتماع دموکراتیک- را ترسیم میکند. اگر پدرِعلی با خشونت(تهدید به تنبیه شدید بدنی) به خیالاش مانع از ارتکاب جرم است -همان خشونتی که مسلما از آن گریخته و به سوی جامعهای مدرنتر مهاجرت کرده!- اینجا و در مدرسه، با تزویر(گرفتن نام از نمایندهها) و تفتیش(وارسی کیفهای دانشآموزان) ظاهرا قرار است رادعی بر اعمال مجرمانه باشند اما در حقیقت نوع دیگری از استبداد و خشونت و نسبتاش با جامعهای بزرگتر را مجسم میسازند.
فیلم اتاق دبیران چون اغلب فیلمهای متاثر از سینمای فرهادی با اتفاقی کوچک آغاز میشود که در ادامه تلاش هر چه بیشتر قهرمان داستان بر حل مساله با روشهای معقول و درست، بیشتر بر انحلال راه حلهایش و بغرنجتر شدن مساله و رنج افزونتر کاراکترش برای پیداکردن راه حل تازه میانجامد(فیلمساز از طریق نماهای تعقیبی از کلارا در راهروهای بی انتهای مدرسه، اشارتی بر حرکت بیپایان و بی سرانجامِ کلارا در این نظامِ حقوقی و مدنی میکند). این همه، به شکل استعاری در آن آموختن بازی با مکعب روبیک مستتر است. که به هم ریختن یک سطح، سطوح دیگر را نیز از ریخت میاندازد و این دگرگونی به شکلی متسلسلوار سطوح دیگر اجتماع را درسلسلهای بی پایان از تغییر دیگرگون میکند. از این رو تقریبا مطابق با آموزههای فوکو، اینجا هم “قدرت متضمن مقاومت است” لذا چینش مجدد این نظام به دست هوشمندترین فرد آن است. همان که این نظام را بر نمیتابد و بر آن میآشوبد بنابراین بی جهت نیست که در آن نمای سورئالِ پایانی، بر این نکته تاکید میشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- به وقت فرعون
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- قابهای رنگین از روزگاری ننگین!/ نگاهی به فیلم ۱۹۷۶
- سقوط قهرمان، فروپاشی جامعه/ نگاهی به فیلم «اعدام»
- تبانی ابر قدرتها و تباهی ملتها/ نگاهی به فیلم «در سایه»
- این همانی سوژه و ابژه/ نگاهی به فیلم «چه کسی برایت آواز میخواند»
- خرافهزدایی علاءالدین!/ نگاهی به فیلم «سیدالمجهول»
- تا ابد، متهم!/ نگاهی به مستند «هارلان: زیر سایه زوس یهودی»
- قانون شفا!/ معرفی فیلم «مورفین»
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- بستن باب نسیان و گریز!/ نگاهی به مستند «ما اکنون نخواهیم مُرد»
- در کف شیر نری خونخوارهای/ غیر تسلیم و رضا کو چارهای/ نگاهی به مستند «بازدیدکنندهای از دنیای زندگان»
- پیشنهاد تماشای فیلم: «هیچ ردی باقی نگذار»/ تلاقی هنر و تاریخ
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم