سینماسینما، فرزانه متین
اگر قرار باشد سریالی پیدا کنیم برای این که چطور میشود نام پرطمطراق را روی اثری کم مایه گذاشت، «متل جهنمی» دقیقا همین مثال است. سریالی که از ژوئن ۲۰۲۵ در ژانر درام و ترسناک، تولید کانادا پخش شد و از همان پایلوت یا قسمت اول، بیشتر از آنکه قصه بگوید، حوصلهکُشی کرد. فیلمنامهاش چیزی شبیه یک دفتر مشق پر از خطخوردگی است که نه سر دارد نه ته. شخصیتها آنقدر بیجان هستند که گویی از دلِ یک تبلیغ تلویزیونی بیرون آمدهاند. سریال درصدد آنست که ترس و تعلیق ایجاد کند، اما نتیجهاش بیشتر شبیه یک شوخی ناخواسته میشود. «متل جهنمی» نه به اندازه نامش ترسناک است و نه به اندازه تبلیغاتش جذاب. بیشتر از آن که یک تجربه تازه در سریالسازی باشد، شبیه تلاشی ناکام است که با سر و صدای زیاد آغاز شد و احتمالاً با فراموشی سریع مخاطبان به پایان خواهد رسید.
تنها نکتهی مثبت این سریال هشت اپیزودی، نقد تند و زیرکانهای نسبت به وسواس مدرن جامعه با شهرت و اینفلوئنسرهایی است که از وحشت و خون به عنوان سرگرمی لذت میبرند و مرزهای اخلاقی را جابهجا میکنند تا جایی که آنقدر افسارگسیخته میشوند که از حمامخون و قتلهای فجیع به عنوان اثر هنری فیلمبرداری میکنند تا برای فالوورهایشان، تولید محتوا کنند. سریال «متل جهنمی» نه سرگرمکننده است نه هنری و جهنمیترین بخش این سریال همان تجربهی تماشای آن است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما





