سینماسینما، فرزانه متین
قتلهای ناموسی یکی از مهمترین معضلات اجتماعی ایران است؛ معضلی که بیشتر دختران مجرد قربانیان اصلی آن هستند. در این جنایتها، پدر یا برادر، گاه با همکاری خویشاوندان، جان دختر را میگیرند و توجیه رایج آنها «حفظ شرف و آبرو» است. برقراری روابط عاشقانه، فرار از خانه یا سرپیچی از ازدواجهای اجباری، همه در نگاه سنتی مردسالارانه بهعنوان «بیعفتی و بدنامی» تلقی میشوند. ضعف قوانین نیز به گسترش این فجایع دامن زده است و زنان ناچارند در چارچوبهای تعریفشده از پیش سکوت کنند؛ سکوتی که تا زمانی که سنت پدرسالاری پابرجاست، همچنان قربانی میگیرد.
هر بار که چنین خبری منتشر میشود، روزنامهها مملو از تحلیل جامعهشناسان و روانشناسان است، اما پس از مدتی، این فاجعهها به دست فراموشی سپرده میشوند. خوشبختانه، در سالهای اخیر این موضوعات حساس بهتدریج وارد روایتهای سینمایی نیز شدهاند. چرا که سینما، بهعنوان آینه جامعه، میتواند صدای خاموش زنان را بازتاب دهد. بااینحال، محدودیتها و ممیزیها باعث شده بسیاری از این روایتها در حد اشاره باقی بمانند. نمونه روشن آن فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری است که بهرغم اهمیت محتوایی، حدود ۱۵ سال در توقیف ماند. به همین دلیل فیلمسازان دغدغهمند ناگزیرند از استعاره و روایت غیرمستقیم بهره بگیرند تا بتوانند فضای نقد اجتماعی ایجاد کنند.
در این میان، میلاد بنی طبا، کارگردان جوان و منتقد اجتماعی سینما، با ساخت فیلم «مرجان» به سراغ یکی از همین سوژههای حساس رفته است. «مرجان»، که این روزها در گروه «هنر و تجربه» اکران میشود، بر پایه الهام از ماجرای تکاندهنده رومینا اشرفی ساخته شده است؛ دختر ۱۴ سالهای که در سال ۱۳۹۹ به دلیل مخالفت خانواده با ازدواجش از خانه گریخت، اما پس از بازگردانده شدن توسط پلیس، به دست پدرش به قتل رسید. پدری که نهایتاً تنها به ۹ سال حبس محکوم شد. این جنایت به نمادی از قتلهای ناموسی در ایران بدل شد.
خانواده رومینا همکاری لازم با سازندگان فیلم نداشتند، بنابراین بنیطبا برای نگارش فیلمنامه ناچار شد بخشی از روایت را بر پایه تخیل و خردهپیرنگهای جدید بنا کند. او با بردن داستان به دل یک خانواده پدرسالار تهرانی، نشان میدهد چگونه «آبرو» مهمترین معیار سنجش شخصیت مردان خانواده است. بنیطبا در انتخاب موضوع جسور بوده و با دقت، لایههای ازدواج اجباری، تعصب، فرار دختر و پیامدهایش را به تصویر کشیده است.
«مرجان» را باید نقطه عطفی در پرداخت سینمایی به قتلهای ناموسی دانست. فیلمنامه بدون شعارزدگی و هیاهو، واقعیتهای موجود جامعه را به تصویر میکشد. بنیطبا با ساخت این فیلم کوشیده است زخم اجتماعی قتلهای ناموسی را در قالب سینما ـ که خود ابزار آگاهی است ـ روایت کند تا این فاجعه در حافظه جمعی بماند و فراموش نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





