سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
این یک تضاد توهم آلود است که سبک زندگی خصوصی ،لایه های درونی و هرآنچه زندگی چند وجهی شخصیتهای بزرگ که اسم و رسمی به هم زده اند را با تصویری که از آنها در رسانه ها و اخبار دریافت کرده ایم، مقایسه می کنیم و بعضا دچار سرخوردگی می شویم. گو اینکه ناخودآگاه بر این باور نه چندان مستحکم هستیم که تصویر ما از آنها تصویری قابل تسری به تمام جوانب شخصیتی آنها است. در این مسیر حتی پافشاری داریم چرا که دوست داریم اینطور باشد. هر برداشت دیگری غیر از این برداشت های جذاب و همراهی برانگیز را پس می زنیم چرا که نمی خواهیم تصویری که از این شخصیت های در ذهن داریم دستخوش تغییر شود. که تغییر این تصویر یعنی تغییر تصویر ذهنی ما و در ادامه یعنی تغییر باورهای که سالهای در مورد یک فرد یا موقعیت داشته ایم. طبیعی است که این تغییر ناخودآگاه برای ما دلهره آور باشد و نسبت به آن مقاوت ذهنی را تجربه کنیم.
چهره های بزرگ سینمایی بیشترین سهم این جنس محبوبیت را به خودشان اختصاص داده اند و البته که مارلون براندو یه عنوان یکی از بزرگترین بازیگران تاریخ سینما نماد قابل ارجاعی از این جنس نگاه و آسیبهای اطراف آن است.
مهران رنجبر در نمایش «مارلون براندو» این سوال اساسی را مطرح کرده است که ما چقدر مارلون براندو واقعی را می شناسیم؟ وقتی از مارلون براندو حرف می زنیم از چه کسی حرف می زنیم؟ نحوه روبرو شدن ما با زندگی و زمانه مارلون از چه نظرگاهی رقم می خورد؟ مخاطب در قبال چهره ها و رخدادها چه میزان دایره آزادی برای قضاوت و تحلیل دارد؟ چه میزان دست و پا بسته باید با این موقعیت روبرو شود؟ و …
رنجبر که متن نوشته شده توسط خودش را کارگردانی کرده سراغ مارلون براندو ای رفته که شاید کمتر دیده باشیمش. او با دستمایه قرار دادن چند برهه مهم از زندگی مارلون که موجبات شکل گیری شخصیت و جهان فکری اش را رقم زده، از رنج ها و درگیری های ذهنی و روحی مارلون در آخرین دقایق حیاتش می گوید. حیاتی که برای مخاطب یک تعریف دارد و برای خود مارلون (به روایت رنجبر) ابعادی بس متکثر و متفاوت تر خواهد داشت.
در واقع رنجبر به واسطه پرداختن به برداشت خودش به عنوان یک مخاطب نه چندان منفعل آثار و زندگی براندو از تصمیمات و سر و شکل زندگی و سرنوشت او از کودکی تا مرگ، سراغ نوشتن و اجرای این نمایشنامه و نمایش رفته است. رنجبر تصویری ذهنی از مشغله های ذهنی مارلون که تلفیقی است از واقعیتها و رخدادهای مستند و برداشتهای تحلیلی و روانکاوانه شخص مولف، داشته و آن را دستمایه نقد و تحلیل خودش در مورد سبک زندگی مارلون براندو و البته جریان سینمایی هالیوود که از براندو یک مارلون ساخته قرار داده است.
رنجبر سمت انتقادی نگاهش را به سوی جریان ستاره سازی و ستاره کشی در هالیوود نشانه گرفته و با زیر سوال بردن جریان تولد ستاره هایی مثل مارلون براندو، ماریا اشنایدر و مرلین مونرو و مرگ و نابودی همین ستاره های مثالی تلاش می کند تا ملزومات و تصمیمات بعضا نامنطبق بر میل باطنی ستاره ها برای زنده بودن و در جریان فیلمسازی جهانی باقی ماندن را به چالش می کشد. فراتر از این همه رنجبر سراغ براندوی بازیگر میرود نه برای نقد جریان بازیگری و هنری او بلکه برای سراغ گرفتن از پس پشت آن براندوی بازیگری که می شناسیم. برای نویسنده این متن انسان، زندگی و اخلاق است که اهمیت دارد و نه کسوت و شهرت شخصیت اصلی اش. در واقع مراد تصویر کردن عریانی و خلوصی است که پس از کنار گذاشتن تمام نقاب ها و برچسب ها نمایان می شود. عریانی ای که در بدو تولد به نوعی و در بزنگاه مرگ به شکلی دیگر خودنمایی می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گرامیداشت ۱۰۰ سالگی مارلون براندو در جشنواره فیلم تورین
- روایت سیدنی لومت از کارکردن با مارلون براندو /وقتی مارلون براندو کارگردان را امتحان می کرد
- نماینده سرخپوست «براندو» در اسکار درگذشت
- درباره حواشی اسکار مارلون براندو؛ عذرخواهی آکادمی اسکار پس از ۵۰ سال
- ایرنه پاپاس، بازیگر یونانی که در جهان درخشید
- نجومی بگیران سینمای جهان
- کارگردان فیلم توقیفشده «شاهین»: ۲۹ روز سکوت کردیم/ از همکارانم تشکر میکنم و عذر میخواهم
- فیلم سینمایی «شاهین» توقیف شد
- ولگردی که رستگار میشود/ نگاهی به فیلم «بارانداز»
- برشهای کوتاه/ چگونه استانیسلاوسکی حرفه بازیگری را دگرگون کرد
- تجربه تماشای پدرخوانده در کودکی با دستگاه آپارات/ جادوی سینما
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ کاپولا از انتخاب براندو برای بازی در «پدر خوانده» میگوید + ویدئو
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از اولین تستهای بازیگری مارلون براندو
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئوی صحبتهای جانی دپ درباره دوستی خود با مارلون براندو
- نویسنده کتاب زندگینامه مارلون براندو درگذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از ۳ سال؛ «برف آخرِ» امین حیایی به سینماها میآید
- حضور همراه اول در سومین نمایشگاه رصتا
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- «جهان غیرموازی» در لندن و بوداپست اکران شد
- «گُم، میان منزویترین زاویه» از امروز روی صحنه میرود
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- برندگان جوایز امی ۲۰۲۴ اعلام شد/ رکوردشکنی سریال «شوگان» با کسب ۱۸ جایزه در امی
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
- نشست بررسی آسیبهای سینمای ایران / گزارش تصویری
- نشست بررسی سیمای مستقل ایران / گزارش تصویری
- معرفی بستههای ویژه همراه اول بهمناسب هفته وحدت
- کهنترین شرح جامع مثنوی معنوی مولانا منتشر شد
- اعلام اسامی فیلمهای مرحله نهایی داوری جایزه ایسفا
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به جشنواره هلندی
- راهیابی «خورشید میاد؟» به جشنواره آمریکایی
- تله؛یکی از بدترین های فیلم های امسال
- نگاهی به فیلم «مرا تا ماه پرواز ده»
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- نشست کتاب و سینما در نشر چشمه / گزارش تصویری
- «ارکستر اقلیتها» رونمایی شد/ اسد امرایی: در این ترجمهها دنبال خود گمشدهمان میگردیم
- صدرالدین حجازی درگذشت
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- در نشست خبری مطرح شد؛ ستاره اسکندری: من به جادوی بلوچستان دچار شدم / امیدوارم تئاتر واسطهای برای شناخت قوم بلوچ باشد
- درباره فیلم «دانه انجیر معابد»/ هبوط
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران