سینماسینما،علی پاکزاد– غلامرضا موسوی تهیهکننده فیلم «خشکسالی و دروغ» اعتقاد دارد عملکرد حوزه هنری در سالهای اخیر موجب شده این نهاد روز به روز بیشتر جایگاه خود را از دست بدهد.
به گزارش سینماسینما، در تازهترین جلسه شورای صنفی نمایش تصمیم بر آن شد فیلم «خشکسالی و دروغ» به این دلیل که از سوی حوزه هنری تحریم شده بود، نسبت به زمان مقرر، دو هفته بیشتر روی اکران بماند.
غلامرضل موسوی تهیهکننده «خشکسالی و دروغ» تاکید کرد شورای صنفی با این تصمیم قصد دارد اعتراض خود را به حوزه هنری ابراز کند، اما این تصمیم تاثیری برای فیلمساز و تهیه کنندهای که خسارت دیده است ندارد. به اعتقاد این تهیهکننده این رفتار از سوی حوزه هنری به هیچ عنوان قابل قبول نیست و حوزه میخواهند با تحریم فیلمها خود را مطرح کند در صورتی که آنها در معرض فراموشی کامل قرار دارند.
موسوی در گفتوگو با سینماسینما، درباره موضعگیری شورای صنفی نمایش و تمدید اکران فیلم «خشکسالی و دروغ»، گفت: «نیاز است که به این موضوع با نگاهی کلیتر بنگریم. تمدید زمان اکران از سوی شورای صنفی به گونهای اعتراض به حوزه هنری هم میتواند باشد. یعنی آنها میخواهند بگویند ما از خساراتی که حوزه هنری به فیلمها میزند اطلاع داریم و در همین زمینه نیز تمدید اکران را راه حلی برای این معضل میدانیم. نکته دیگر این است که شورای صنفی به این دلیل به وجود آمده که بتواند عدالتی را این میان به وجود بیاورد.این عدالت براین اساس است که اگر فیلمی پروانه نمایش داشت، میتواند از تمام سالنهای سینما کشور به صورت عادلانه بهره ببرد. حتی اگر حوزه هنری یا جای دیگری آن را تحریم کند.»
او ادامه داد: «حوزه هنری تنها مسئولیتی که دارد این است که سالنهای مصادره شده را مدیریت کند، زیرا در گذشته کسانی یا سازمانهایی نبوده اند که از آنها حفاظت کنند، قصد داشتند که حوزه هنری مستقل باشد و نیاز خود را از این سالنها به دست بیاورد،اما حوزه هنری نه استقلال دارد و نه نیازهای خود را از این سالنها توانسته به دست بیاورد، بلکه آنها امسال نزدیک به ۷۱ میلیارد تومان از دولت بودجه گرفتهاند. پس هر سازمان یا ارگانی نسبت به پولی که از بیتالمال دریافت می کند، وظیفه دارد در جهت ارتقای حوزه مورد نظر و مسائلی که به مردم و در اینجا سینما مربوط میشود کوشا باشد. اما حوزه هنری هیچ کار خاصی را برای سینماها انجام نمیدهد.»
این تهیهکننده سینما سخنان خود را چنین ادامه داد: «فکر نمیکنم در مجموع آنها در چند وقت اخیر چند سینما فرسوده را ترمیم کرده باشند. اگر موضوع تولید را هم مد نظر قرار دهیم می بینیم که تولید مناسبی هم در این چند وقت اخیر نداشتهاند. سئوال اینجا شکل میگیرد که این دوستان اکنون مشغول انجام چه کاری هستند؟ بنابراین حوزه هنری اکنون سعی میکند با تحریم کردن فیلمهای مختلف روی اشتباهات و ناتوانی خود در این حوزه سرپوش بگذارد. با این رفتار سازمانها و افراد مختلف مطرح نمیشوند، آنها میدانند که اکنون شرایط خوبی ندارند و کمکم به دست فراموشی سپرده میشوند.»
موسوی تاکید کرد: «اگر نگاهی به گذشتهها بیندازیم میبینیم حوزه هنری عملکرد قابل قبولی در سالیان دور داشته است. امروز نیز دوستان قصد دارند از فعالیتهای کسانی که در گذشته در حوزه حضور داشتند استفاده کنند. نمایش ندادن بعضی فیلمها مطرح کردن نیست بلکه منفور شدن است. شما به فیلمهایی که حوزه هنری از اوایل سال جاری تا به امروز تولید کرده است نگاه کنید، آیا آثار ارزشمندی میبینید؟ به قول خانم آبیار فیلمهای روحوضی نمایش میدهند! من موافق نمایش همه فیلمها هستم. اما سازمانی که ارزشی است نباید فیلمهای روحوضی نمایش دهد. این رفتارها از سوی حوزه هنری یک بازی نامعقول است.»
او با تاکید براینکه باید بر عملکرد حوزه هنری نظارت صورت بگیرد، گفت: «باید نهادهای مربوط به رفتار و عملکرد این دوستان ورود کنند. اگر قرار است از فیلمهای ارزشی حمایت کنند، چرا از فیلمهای اجتماعی شاخص در کشور نام نمیبرند و حمایت نمیکنند. این دوستان سیستم برنامهریزی ندارند. فقط به دنبال گرفتن بودجه از دولت هستند. حوزه هنری به قول خود به راست حرکت میکند. اما نمی داند این راهی که در پیش دارد کاملا چپ است.»
تهیه کننده فیلم «خشکسالی و دروغ» ادامه داد: «شورای صنفی باید طبق آیین نامه رفتار کند. اما متاسفانه در آیین نامه اشارهای به موضوعاتی چون تحریم فیلمها از سوی یک سازمان یا نهاد نشده است. شورای عالی تهیه کنندگان و کارگردانان و صنف سینما و هیات مدیره خانه سینما که متاسفانه در چند وقت اخیر نتوانسته حمایتهای خوبی از فیلمسازان به عمل بیاورد، به گمانم مصوبه شورای عالی باید اجرا شود.این مصوبه میگوید دوستان تحت شرایطی به حوزه هنری فیلم ندهند.»
موسوی افزود: «متاسفانه معاونت سینمایی هم مانند تمام مواقعی که در این چند وقت اخیر عمل کرده، در این مورد هم رفتار کرده و هیچ واکنشی نسبت به مسائلی که برای دوستان فیلمساز و تهیهکننده به وجود آمده نشان نداده است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





