در آخرین نمایش میدان جوانان سابق که روز دوشنبه ۲۹ مهرماه در سینما فرهنگ برگزار شد؛ مینا اکبری کارگردان، صادق روحانی و سیدعبدالجواد موسوی روزنامهنگار و الهه خسروی یگانه همسر محمدرضا رستمی درباره او سخن گفتند.
به گزارش سینماسینما، مینا اکبری کارگردان این مستند با اعلام این نکته که بعد ۱۸ هفته نمایش، به درخواست خودش مستند«میدان جوانان سابق»از پرده سینماها کنار گذاشته شده، گفت:«خوشحالم که فیلمم در میان چنین استقبالی و به انتخاب خودم از پرده سینماها کنار گذاشته میشود؛ همانطور که خداحافظی و رفتنم از مطبوعات با استعفا و درخواست خودم صورت گرفت». او در ادامه ضمن تقدیم این فیلم به یاد و خاطره محمدرضا رستمی روزنامهنگاری که سه سال پیش بر اثر خطای پزشکی درگذشت، گفت: «من هیچ وقت سعادت همکاری با محمدرضا رستمی عزیز را نداشتم و شناختم از او از دو طریق صورت گرفت. اول در زمان فوت عباس کیارستمی که کمپینی برای نقد سیستم درمانی کشور راهاندازی کردیم و به خاطر قدرت و نفوذ نظام پزشکی اخبار ما به سختی در رسانهها پوشش داده میشد ولی محمدرضا رستمی از معدود روزنامهنگارانی بود که از این کمپین حمایت کاملی کرد.»
او ادامه داد:« البته من نمیدانستم حمایت رضا رستمی برای پوشش اخبار کمپین خطای پزشکی، برای او چه تبعات و جنگی به همراه داشته همانطور که هرگز فکر نمیکردم چند ماه بعد خودش بخاطر خطای پزشکی ما را برای همیشه ترک خواهد کرد.»
مینا اکبری در ادامه گفت: «شناخت شخصیتر من از محمدرضا رستمی به خاطراتی برمیگردد که الهه خسروی همسر او بارها و بارها برایم بازگو کرده و هر بار حسرت معاشرت با این روزنامهنگار دوستداشتنی را در دلم گذاشته است».
همچنین الهه خسروی یگانه همسر محمدرضا رستمی و مشاور رسانهای فیلم«میدان جوانان سابق»درباره تاثیر کمپین خطای پزشکی که پس از فوت عباس کیارستمی پا گرفت بر آگاهی شخص او از حقوق شهروندی و اتفاقات پزشکی که منجر به فوت همسرش شد سخن گفت.
صادق روحانی نیز در این برنامه تلاقی اکران پایانی فیلم«میدان جوانان سابق»با سالروز درگذشت محمدرضا رستمی را یک تصادف زیبا خواند و گفت: این فیلم روایتی بود که بهار مطبوعات ایران را به تصویر کشید و از رنج روزنامهنگاران و خبرنگاران گفت که شاید یک نمونه بزرگ آن رضا رستمی بود. روزنامهنگاری که رنجکشید و درد کشید، اما شرافت قلمش را نفروخت. این فیلم تصاویری را جلوی چشم من آورد که پیشتر محمدرضا رستمی آن را برایم شرح داده بود. برای من که به واسطه اقتضای سنم امکان درک آن بهار روزنامهنگاری را نداشتم و فقط خزان روزنامهنگاری را دیده بودم، رضا محل وصل به آن بهار بود و اینکه بدانم این حال بدی که رسانه و مطبوعات ما را فراگرفته، اصالت ندارد.
سیدعبدالجواد موسوی هم در این برنامه گفت: متاسفانه مطبوعات ظلمی که به نیروهای خلاق و هنرمندش میکند، آنجاست که آنها را از جایی که شایسته و بایستهشان هست جدا میکند. شاید اگر رضا رستمی کمی مجال داشت تا از روزنامهنگاری فاصله بگیرد و مرگ امانش میداد، چند کتاب شعر وداستان ارزشمند به ادبیات ایران اضافه میشد.
موسوی در پایان ضمن تبریک به کارگردان «میدان جوانان سابق» به خاطر ساخت این فیلم مستند گفت: «بسیار خوشحالم که مینا اکبری هوشمندانه و به موقع از مطبوعات ایران خداحافظی کرد تا با ثبت یک روایت دقیق و دوستداشتنی به یادمان بیاورد که چه مصایبی بر روزنامهنگاران و روزنامهنگاری این مملکت گذشته است. امیدوارم خانم اکبری فیلمسازی را ادامه بدهد و آثار بعدی او هم با موفقیت بیشتر و مداومتر همراه باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- راهیابی مستند «میدان سابق جوانان» به بخش مسابقه جشنواره نوستالژیای میلان ایتالیا
- اسامی آثار راهیافته به دومین جشنواره فیلم نوستالژیا اعلام شد
- جامعه زیر تلی از خاک
- از روزگار رفته/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزنامهنگاری که مستندساز شد/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزنامهنگاری از منظر روزنامهنگار/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزهای پایانی اکران «میدان جوانان سابق»
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان و امیر پوریا درباره مستند «میدان جوانان(سابق)»
- گفتوگو با مینا اکبری، کارگردان مستند «میدان جوانان سابق»/ ما چارهای جز امیدواری نداریم
- روزی روزگاری روزنامهنگاری!/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- چه شد که چنین شد؟/یادداشت نرگس آبیار درباره مستند میدان جوانان سابق
- گردهمایی سیاسیون برای تماشای فیلم «میدان جوانان سابق»
- «ای خاطره ات پونز، نوکتیز کفِ کفشم»/ یادداشتی بر فیلم «میدان جوانان سابق»
- با دیدن «میدان جوانان سابق» غمگین شدم/ یادداشتی از فائزه هاشمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد