
فرزانه متین-چرا بین سینماگران هرجا هتک حرمت و بی احترامی دیده می شود ،یک پایش به مسعود فراستی گره می خورد.آقای فراستی رکوپوست کنده بگویید از جان ِ هنرمندان چه می خواهید؟آیا به عنوان منتقد فیلم،می خواهید شخصیت بیرونی یک بازیگر را هم نقد کنید؟شخصیت یک هنرمند به من یا شما چه ربطی دارد؟گویا فراموش کرده اید که منتقد سینما هستید؟کار شما یعنی متخصص و منتقد سینما که به بررسی و نقد فیلمها به دلیل داشتن دانش و تجربه در زمینه سینما و آگاهی از اصول و فنون سینمایی، می پردازد و میتواند به طور جامع و دقیقی ارزیابی کند که چگونه فیلمی برای مخاطبان مناسب است و چه مشکلاتی در فیلم وجود دارد اعمم از کارگردانی،فیلمنامه،شخصیت پردازی،تدوین و….
اما اگر یک بازیگر را خارج از چارچوب سینما مورد نقد قرار دهید کار شما می شود قضاوت.شما قاضی و داور نیستید.اصلا معنای قضاوت را می دانید یا باید آن را هم شرح و بسط دهیم.
پژمان جمشیدی که سالهاست به گفته ی شما البته ،بازی ندارد ،یک تنه گیشه ی سینما را روشن نگه داشته است و چه بسا کسانی که در این چند سال اخیر با سینما قهر بوده اند به لطف همین بازیگر،با این هنر آشتی کرده اند؛دلتان می خواهد هر اسمی رویش بگذارید بازیگر تجاری،بازیگر گیشه ای،نابازیگر و…حالا او و یا هر فرد دیگری،در دستش تریبونی دارد و از اوضاع اقتصادی که گریبانگیر همه شده،شکایت می کند ممکن است به مذاق خیلی ها خوش نیاید و بر عکس.اما شما به عنوان یک منتقد سینمایی نه کارشناس اقتصادی یاسیاسی به دوربین زل می زنید و از الفاظ بی ادبانه ای چون«قیمت دلار به توچه ربطی دارد؟پولت را بگیر و تبلیغات لوازم خانگی ات را بکن. و برو پی کارت» استفاده می کنید شما ما را یاد شخصی می اندازند که سال ها به دوربین زل می زد و همین جملات را به کار می برد.یادتان باشد کار شما ومن فقط نقد است و بس.این نوع صحبت کردن چیزی نیست جزء بخل و حسد.اما من نام این حرکت دور از ادب شما را به دلیل هم صنفی بودن و البته احترام سن و سال تان می گذارم:«قضاوت نابخردانه»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





