
فرزانه متین- در این ده روز اخیر ،گمانه زنی هایی برای افزایش بلیت سینما در نظر گرفته می شد که دلیل آن را تورم نسبت به سال پیش می دانستند.اما آیا کیفیت فیلم های سینمایی ما در این یک سال اخیرافزایش پیدا کرده ؟آنطور هم که از جشنواره فیلم فجر امسال پیداست با آثار ضعیفی رو به رو بودیم که صرفا نه جایشان در جشنواره بود و نه باید مجوز پروانه ساخت می گرفتند حالا هم مسئولان تدبیری اندیشه اند که با این شرایط اسفباک اقتصادی و اینکه نرخ کالا های اساسی مردم در نوسان است،تفریحات را برای مردم دست نیافتنی کنند.اما می شد با در نظر گرفتن سوبسید ،به قیمت بلیت سینماها دست نزد و اوقات فراغت را برای مردم رنج کشیده ی این روزها تلخ و ناکام نکرد.شاید در ظاهرا صد هزار تومان برای هر نفر رقم بالایی نباشد اما وقتی یک خانواده پنج نفری برای تفریح،سینما را بر می گزیند باید ۵۰۰ هزار تومان از جیبشان را برای فیلم هایی که نسبت به سال های پیش ازلحاظ کیفیت ، داستان و محتوا فرقی نکرده اند حتی پایین تر از قبل هم شده اند،پرداخت کنند.بلیت سینما در این روزها باید به گونه ای باشد که برای همه ی اقشار مناسب باشد.
در سال گذشته که سرمایه داران با همان قیمت پیشین بلیت سینما با فیلم های ضعیف خود میلیاردها تومان به جیب زدند دیگر افزایش قیمت بلیت سینما چه دردی را می خواهد از آن ها دوا کند.البته همایون اسعدیان درباره قیمت جدید بلیت سینما معتقد است که به طور کلی قیمت بلیت سینما باید به گونه ای باشد که اقشار متوسط و ضعیف بتوانند با قیمت مناسب به سینما بروند چون به هر حال تعداد قابل توجهی هم هستند که در برخی نقاط شهر مشکلی برای خرید بلیت با هزینه ی بالاتر ندارند بخصوص آنکه در بسیاری از پردیس های سینمایی تئاترهای آزاد با قیمت بلیت چند برابر بلیت سینما اجرا می شوند و مخاطب زیادی هم دارند.اسعدیان همچنان در این زمینه به خبرگزاری ایسنا می گوید:«برای سینماها پیشنهاد شده سانس های اول روز (صبح و ظهر)با قیمت ارزانتر فروخته شوند و البته این ۱۰۰ هزارتومان سقف قیمت بلیت است.ممکن است سینمادارها در توافق با تهیه کننده برای جذب مشتری بیشتر و بر اثر صلاحدید خود با قیمت شناور بلیت بفروشند اما با این حال معتقدم بسیاری از سالن های سینمایی ما اگر حتی با قیمت ۱۵۰ هزار تومان هم بلیت بفروشند تماشاگر خواهند داشت.»صحبت های دبیر شورای صنفی نمایش در این باره کمی با تضاد روبه روست بله برای برخی نقاط از پایتخت این رقم هم اندک است اما برای قشر ضعیف چطور؟
آقای اسعدیان خودتان حاضرید به همراه خانواده صبح برای تماشای فیلم به سینما بروید؟یا این که صبح ها را می خواهید مختص
اقشار ضعیف و تنگدست قرار دهید،اسم فرمایش شما را باید تبعیض گذاشت.
چرا آنقدر ضد و نقیض صحبت می شود ؛نوسان بلیت از۱۰۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





