سینماسینما، فائزه هاشمی:
روایتهای شفاهی، مستند تاریخ مطبوعات ایران نسبت به دیگر حوزههای فرهنگ و سیاست خیلی کمتر است و به اعتقاد من هرچقدر بیشتر رویدادها و ماجراهای رفته بر روزنامهنویسها مستند شود بهتر است. به این اعتبار من معتقدم کار مینا اکبری کارگردان و روزنامهنگار در ساختن «میدان جوانان سابق» موثر است و امید دارم این دست فعالیتها در سینمای مستند ما بیشتر شود. سالهای اصلاحات و روزنامههای اصلاحطلب طیف گسترده و متنوعی بودند و هر یک از منظری به فرهنگ و سیاست میپرداختند. ما هم در آن اداوار روزنامه «زن» را منتشر میکردیم.
به اعتقاد من بازخوانی آن دورهی زمانی و روزنامهنگاری آن سالها بسیار حائز اهمیت است و به نوعی نمیتوان اصلاحات را بدون فهم مطبوعاتش به طور دقیق و کامل دریافت. خاصه اینکه کانون بسیاری از اتفاقها و تحولات در آن سالها نشریات و مطبوعات بودند. بهرغم تنوع دیدگاه و منظر در نشریهها و مطبوعات آن روزگار شرایط حاکم بر رسانهها یکی بود و رسانههای اصلاحطلب همه به نوعی تحت فشار بودند و بهطور میانیگن هفته و ماه نبود که نشریه و روزنامهای توقیف نشود. وضعیت برای ما هم در روزنامهی «زن» مانند دیگر نشریات بود. به عبارتی شرایط یکی بود چون این شرایط برای همه روزنامههای اصلاح طلب بود و مقداری کم و زیاد این داستانها را داشتیم و روزنامه ما را هم بستند. اینکه من به عنوان مدیر آن روزنامه منتسب به آیتالله هاشمی رفسنجانی بودم هم، تاثیری در نوع برخورد با ما نداشت و اصلا اینها تاثیری نداشت. چون من هم شکایت داشتم و هم روزنامه را بستند و هم برخورد داشتیم. برعکس حتا میتوان ادعا کرد شاید به خاطر آن جایگاه از طرف اصلاح طلبها مورد غضب واقع میشدیم و برایشان جالب نبود اما قضیه تقریبا یکسان بود. براساس تجربههایی که از سر گذراندم در روزنامهی «زن» و میتوانم بگویم
«میدان جوانان سابق» در روایت رنج و مصائب روزنامهنگاری در ایران خوب و موثر عمل کرده است. شاید نقدی که من میتوانم بر این اثر داشته باشم از این جهت باشد که نمایی از فیلم همه روزنامههای اصلاحطلب نمایش داده میشود، اما روزنامه زن نیست. نمیدانم تصادفی است یا نه ولی به هر حال روزنامه زن به همه موضوعات روز چه زنان چه سیاسی عالی میپرداخت. در برخی موضوعات به نحوی پیشگام هم بودیم اما نبود. از این مساله به دیده اغماض بگذریم میتوان گفت؛ هرچند موضوع «میدان جوانان سابق»، داستانش روزنامه جامعه بود اما اخبار را که مرور میکرد، همه روزنامهها را نشان میداد. گویی این داستان همهی روزنامههای اصلاحطلب بود.
من با تماشای فیلم غمگین شدم. از نظر پرداخت سینمایی هم به عنوان یک مخاطب سینما فکر میکنم اثری خوب و جذاب بود؛ البته چون من و بسیاری مانند ما که در سالهای اصلاحات کار و فعالیت روزنامهنگاری و سیاسی کرده است در متن و بطن اتفاقها بودیم، توانستیم با فیلم ارتباط برقرار کنیم؛ اما نمیدانم مثلا مخاطبی که آن سالها نبوده است و یا خردسال و نوجوان بوده نیز با تماشای فیلم میتواند به خوبی ارتباط برقرار کند یا خیر؟ به عبارتی دیگر من در جریان بودم و مسائل برایم عجیب و غریب و گنگ نبود. اما برای کسانی که آن روزگار نبودند، نمیدانم فیلم میتواند همینقدر جذاب باشد یا خیر؟!
منبع: روزنامه سازندگی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- راهیابی مستند «میدان سابق جوانان» به بخش مسابقه جشنواره نوستالژیای میلان ایتالیا
- اسامی آثار راهیافته به دومین جشنواره فیلم نوستالژیا اعلام شد
- جامعه زیر تلی از خاک
- از روزگار رفته/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزنامهنگاری که مستندساز شد/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزنامهنگاری از منظر روزنامهنگار/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- آخرین نمایش مستند «میدان جوانان سابق» به یاد و خاطره محمدرضا رستمی تقدیم شد
- روزهای پایانی اکران «میدان جوانان سابق»
- گفتوگو با مینا اکبری، کارگردان مستند «میدان جوانان سابق»/ ما چارهای جز امیدواری نداریم
- روزی روزگاری روزنامهنگاری!/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- گردهمایی سیاسیون برای تماشای فیلم «میدان جوانان سابق»
- «ای خاطره ات پونز، نوکتیز کفِ کفشم»/ یادداشتی بر فیلم «میدان جوانان سابق»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





