سینماسینما، فائزه هاشمی:
روایتهای شفاهی، مستند تاریخ مطبوعات ایران نسبت به دیگر حوزههای فرهنگ و سیاست خیلی کمتر است و به اعتقاد من هرچقدر بیشتر رویدادها و ماجراهای رفته بر روزنامهنویسها مستند شود بهتر است. به این اعتبار من معتقدم کار مینا اکبری کارگردان و روزنامهنگار در ساختن «میدان جوانان سابق» موثر است و امید دارم این دست فعالیتها در سینمای مستند ما بیشتر شود. سالهای اصلاحات و روزنامههای اصلاحطلب طیف گسترده و متنوعی بودند و هر یک از منظری به فرهنگ و سیاست میپرداختند. ما هم در آن اداوار روزنامه «زن» را منتشر میکردیم.
به اعتقاد من بازخوانی آن دورهی زمانی و روزنامهنگاری آن سالها بسیار حائز اهمیت است و به نوعی نمیتوان اصلاحات را بدون فهم مطبوعاتش به طور دقیق و کامل دریافت. خاصه اینکه کانون بسیاری از اتفاقها و تحولات در آن سالها نشریات و مطبوعات بودند. بهرغم تنوع دیدگاه و منظر در نشریهها و مطبوعات آن روزگار شرایط حاکم بر رسانهها یکی بود و رسانههای اصلاحطلب همه به نوعی تحت فشار بودند و بهطور میانیگن هفته و ماه نبود که نشریه و روزنامهای توقیف نشود. وضعیت برای ما هم در روزنامهی «زن» مانند دیگر نشریات بود. به عبارتی شرایط یکی بود چون این شرایط برای همه روزنامههای اصلاح طلب بود و مقداری کم و زیاد این داستانها را داشتیم و روزنامه ما را هم بستند. اینکه من به عنوان مدیر آن روزنامه منتسب به آیتالله هاشمی رفسنجانی بودم هم، تاثیری در نوع برخورد با ما نداشت و اصلا اینها تاثیری نداشت. چون من هم شکایت داشتم و هم روزنامه را بستند و هم برخورد داشتیم. برعکس حتا میتوان ادعا کرد شاید به خاطر آن جایگاه از طرف اصلاح طلبها مورد غضب واقع میشدیم و برایشان جالب نبود اما قضیه تقریبا یکسان بود. براساس تجربههایی که از سر گذراندم در روزنامهی «زن» و میتوانم بگویم
«میدان جوانان سابق» در روایت رنج و مصائب روزنامهنگاری در ایران خوب و موثر عمل کرده است. شاید نقدی که من میتوانم بر این اثر داشته باشم از این جهت باشد که نمایی از فیلم همه روزنامههای اصلاحطلب نمایش داده میشود، اما روزنامه زن نیست. نمیدانم تصادفی است یا نه ولی به هر حال روزنامه زن به همه موضوعات روز چه زنان چه سیاسی عالی میپرداخت. در برخی موضوعات به نحوی پیشگام هم بودیم اما نبود. از این مساله به دیده اغماض بگذریم میتوان گفت؛ هرچند موضوع «میدان جوانان سابق»، داستانش روزنامه جامعه بود اما اخبار را که مرور میکرد، همه روزنامهها را نشان میداد. گویی این داستان همهی روزنامههای اصلاحطلب بود.
من با تماشای فیلم غمگین شدم. از نظر پرداخت سینمایی هم به عنوان یک مخاطب سینما فکر میکنم اثری خوب و جذاب بود؛ البته چون من و بسیاری مانند ما که در سالهای اصلاحات کار و فعالیت روزنامهنگاری و سیاسی کرده است در متن و بطن اتفاقها بودیم، توانستیم با فیلم ارتباط برقرار کنیم؛ اما نمیدانم مثلا مخاطبی که آن سالها نبوده است و یا خردسال و نوجوان بوده نیز با تماشای فیلم میتواند به خوبی ارتباط برقرار کند یا خیر؟ به عبارتی دیگر من در جریان بودم و مسائل برایم عجیب و غریب و گنگ نبود. اما برای کسانی که آن روزگار نبودند، نمیدانم فیلم میتواند همینقدر جذاب باشد یا خیر؟!
منبع: روزنامه سازندگی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- راهیابی مستند «میدان سابق جوانان» به بخش مسابقه جشنواره نوستالژیای میلان ایتالیا
- اسامی آثار راهیافته به دومین جشنواره فیلم نوستالژیا اعلام شد
- جامعه زیر تلی از خاک
- از روزگار رفته/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزنامهنگاری که مستندساز شد/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزنامهنگاری از منظر روزنامهنگار/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- آخرین نمایش مستند «میدان جوانان سابق» به یاد و خاطره محمدرضا رستمی تقدیم شد
- روزهای پایانی اکران «میدان جوانان سابق»
- گفتوگو با مینا اکبری، کارگردان مستند «میدان جوانان سابق»/ ما چارهای جز امیدواری نداریم
- روزی روزگاری روزنامهنگاری!/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- گردهمایی سیاسیون برای تماشای فیلم «میدان جوانان سابق»
- «ای خاطره ات پونز، نوکتیز کفِ کفشم»/ یادداشتی بر فیلم «میدان جوانان سابق»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





