سینماسینما، علیاصغر کشانی
«قصر شیرین» واپسین اثر رضا میرکریمی پس از تجربههای پرافتوخیز و گاه دشوار «کودک و سرباز»، «زیر نور ماه»، «اینجا چراغی روشن است»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «به همین سادگی»، «یه حبه قند»، «امروز» و «دختر» مانند برخی از این آثار، تصویرگر دنیای آدمهای تنها و تکافتاده است. آدمهایی که گاه در دل جادههای خلوت و وسیع بیرون شهر و گاه در میان جمعیت و ازدحام در عمق شهر، وادی به وادی به دنبال یافتن پاسخی برای پرسشها، مشکلات و گرفتاریهای خودند.
در این مسیر پرپیچوخم و پرجستوجو، آنها گاه با انسانهایی ورای دنیای ذهنی و خودساختهشان مواجه میشوند؛ آدمهایی که شاید از نظر پایگاه اجتماعی، مختصات جهانبینانه، رویکردهای اجتماعی، المانهای طبقاتی و ابعاد احساساتگرایانه فاصلههای نسبی با قهرمان یا ضدقهرمان میرکریمی و دنیای آدمهای در آستانه تغییر او داشته باشند. حاصل کنشمندی شخصیت اصلی و انسان یخزده و در عین حال مُشوش آثار میرکریمی در بدنه در حال حرکت داستانهایش، تشدید اضطرابهای ناشی از عدم ارتباط پرسوناژها با سُستی محیطشان است؛ در این وادی لغزان و در این بنبست کج و پیچ بیانتها، کاراکترهای مستاصل و پریشان درامهای پرافتوخیز میرکریمی، همراه با رنجها و دلواپسیها، همپای تنشها و خشونتها، معلق در فضایی بیسرانجام و پادرهوا و مسحور در مکانی سراسر مایوسکننده، سردرگم، متشتت و غریب، گاه به مسیر آگاهی پرتاب، گاه به وادی «شدن» رهنمون و گاه به «قصر شیرین» دعوت میشوند؛ به دنیایی با اخلاقیات تازه، به جهانی با تولدی دوباره و به کهکشانی با رمزورازهایی نو وارد میشوند.
جلالِ «قصر شیرین» تمثال منحصربهفرد این تحول درونی و این دگرگونی باطنی و مثالزدنی است. شخصیت عصیانگر، مستبد، مغرور و ناآرامی که با پرخاشگری، خیرهسری و کمحوصلگی در تلاش برای تثبیت فردیت و گریز از مسئولیتهای الزامآور و دشواریهای زندگی روزمره است. در چنین شرایط پیچیده و درهم و برهمی، آنچه (بی آنکه جلال انتظارش را داشته باشد) بر او تاثیر میگذارد و بارقههای تغییر را در ضمیر رو به سقوط او میشکفاند، دنیای بکر، ساده، بیآلایش و فرشتهخوی کودکی است که خواسته و ناخواسته، جهانی سرشار از پاکی و دنیایی بهغایت صادقه را پیشنهاد میدهد تا در این سفر شگفتآور انسانشناسانه و در این کُنش منبعث از تلنگر قدرتمند پایانی برای تکان دادن کوهِ خودبینی، فریفتگی و سبکسری، خالق دنیایی آکنده از مهر و محبت و دوستی باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- پوستر «نگهبان شب» رونمایی شد
- چهار فیلم جدید در راه اکران/ «نگهبان شب» رضا میرکریمی روی پرده میرود
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- انتقاد میرکریمی از نامهربانی با مهرجویی
- خداحافظی سید رضا میرکریمی با جشنواره فیلم فجر/سیمرغ آخر
- در نشست رسانهای «نگهبان شب» مطرح شد؛ اهل اظهار نظر صریح نیستم
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- عکس زیر خاکی که میرکریمی به بهانه احوالپرسی از مهران رجبی منتشر کرد
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





