فرزانه متین-با اعلام اسامی کاندیدهای چهل وسومین جشنواره فجر این شبهه پیش آمده که اکثر نامزدهایی که اعلام شده بر اساس سلیقه داوران و متعلق به چند فیلم خاص است.
پیش از اعلام نامزدها،بر کسی پوشیده نبود که فیلم موسی کلیم الله از ابراهیم حاتمی کیا در اکثر رشته ها نامزد می شود اما در مورد برخی از نامزدها ،این کج سلیقگی گویا سمت و سویی خاص دارد.فیلم خدای جنگ که از فیلمنامه ی محکمی برخوردارست اصلا به مذاق داوران خوش نیامده ،ولی فیلم شمال از جنوب غربی که فاقد یک فیلمنامه منسجم و کارگردانی غیر قابل قبول وبازی نه چنداندلچسب مصطفی زمانی است ، در رشته های اصلی از جمله بهترین فیلم،بهترین کارگردانی،بهترین بازیگر نقش اول و … کاندید شده است.از سویی دیگر فیلم رها در رشته های بهترین فیلم ،بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه کاندید نشده است. در مقابل اثر ضعیفی چون گوزن های اتوبان که نه شروعی دارد ونه پایان در بیش از۶ رشته نامزد شده است از جمله نامزدی آن در رشته های کارگردانی و بهترین فیلم که واقعا باعث تعجب است. فیلم پر و سر صدای بازی را بکش که دست بر روی جنجالی ترین موضوعات مهم گذاشته در هیچ رشته ای نامزد نشده است.جشنواره به جای آن که فیلم صددام را نادیده بگیرد ،رضا عطاران را به عنوان نامزد بهترین بازیگر مرد معرفی کرده است .این درحالی است که با توجه به نشست پر سر و صدای این فیلم و حرکات سخیفانه ی بازیگرانش وضعفهای بسیار فیلم ،این انتظار می رفت که کمتر به آن توجه شود . نادیده گرفتن فیلم ناطور دشت هم از دیگر پدیده های جشنواره امسال بود.
با همه ی این احوال سرانجام چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با آثاری کما بیش ضعیف و باشایعه انصراف کمال تبریزی از حضور در اختتامیه جشنواره به پایان رسید که گویا ناشی از ناراضی بودن از اسامی کاندیدا می باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





