سینماسینما، محمدرضا امیراحمدی:
سالهاست که در جشنواره فیلم فجر به تماشای فیلمهایی نشستهام که در اصلیترین کلام، آیینه تولیدات سینمای ایران هستند و عمدهترین آثار اکران عمومی تا دوره بعدی جشنواره را از میان این آثار دیدهایم. طبیعی است با توجه به ساختار تولید سینمای ایران که از سوی سازمان سینمایی وزارت ارشاد، تعریف و اجرایی میشود و با وجود همه سخنها و نقلهای متفاوت، شاهد نوعی سهمیهبندی برای ژانرهای گوناگون سینمایی در میان تولیدات سالانه بودهایم و از اینکه این اعمال سیاست تولید سینمایی، به توازن و شامل بودن همه ژانرها برای همه طبقات سنی جامعه ایران نمیانجامد، افسوس خوردهایم. یک سال آثار دفاع مقدسی یا تاریخ معاصر، شاخص هستند و سال دیگر آثار اجتماعی در یک وجه خاص و سالی دگر، غلبه تولیدات با ژانری دیگر است. در میان همه این ناهماهنگیها، غفلت از بعضی ژانرها به اقتضای ماهیت فیلم و همچنین گستره مخاطبی که دارند، باعث تعجب مدام است.
ما بندرت شاهد بودیم که اثری کمدی به عنوان اثری حرفهای مورد توجه داوران قرار گیرد و البته سازمان سینمایی به آن به عنوان محصولی که مخاطبان بسیاری را جلب میکند، نگاه ویژه داشته باشد. بر همین روال، آثار ویژه کودکان و نوجوانان هم کم داریم و امسال تقریبا از این فیلمها اثری در جشنواره فجر ندیدیم و این در حالی است که از آمار حدود ۱۲ میلیون دانشآموز خبر داریم. سازمان سینمایی نسبت به این جنبههای مورد غفلت قرار گرفته، مسئول است و برای تولید متوازن آثار در همه ژانرها و برای همه طبقات جامعه، باید برنامهریزی داشته باشد. این گونه نباشد که غلبه آثار در حوزه اجتماعی فقط با موضوعات زوجهای جوان یا دختران و پسران جوان، باشد و از سایر اقشار جامعه و نیازهای سرگرمکنندگی یا حتی آموزش غیرمستقیم آنان، به دور باشیم. این آثار در اکرانهای عمومی به رؤیت همین دانشآموزان هم میرسد و مواجهه آنان با موضوعات سنین جوانی یا زوجهای جوان، قطعا در شکلدهی نادرست اذهان زوجهای آینده، نقشآفرینی خواهد کرد. همچنانکه پاسخ تماشاگر عمومی به اکران فیلمهای شاد و کمدی در سالهای اخیر، نشان داده که توجه به این آثار ضروری است و باید به حرفهای کردن تولید این ژانر توجه مستمر داشت. سینما در رابطه با مخاطب، معنا میگیرد و این اصل ضروری، در همه جهان، رعایت میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- شروع متفاوت سینماها در سال ۱۳۹۶
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
- نگاهی به مواضع اخیر مسعود فراستی/ دهه ات گذشته رییس!*
- ایوبی: کدام یک از ادعاهای افخمی و فراستی درباره جشنواره درست بود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند