سینماسینما، محمدرضا امیراحمدی:
سالهاست که در جشنواره فیلم فجر به تماشای فیلمهایی نشستهام که در اصلیترین کلام، آیینه تولیدات سینمای ایران هستند و عمدهترین آثار اکران عمومی تا دوره بعدی جشنواره را از میان این آثار دیدهایم. طبیعی است با توجه به ساختار تولید سینمای ایران که از سوی سازمان سینمایی وزارت ارشاد، تعریف و اجرایی میشود و با وجود همه سخنها و نقلهای متفاوت، شاهد نوعی سهمیهبندی برای ژانرهای گوناگون سینمایی در میان تولیدات سالانه بودهایم و از اینکه این اعمال سیاست تولید سینمایی، به توازن و شامل بودن همه ژانرها برای همه طبقات سنی جامعه ایران نمیانجامد، افسوس خوردهایم. یک سال آثار دفاع مقدسی یا تاریخ معاصر، شاخص هستند و سال دیگر آثار اجتماعی در یک وجه خاص و سالی دگر، غلبه تولیدات با ژانری دیگر است. در میان همه این ناهماهنگیها، غفلت از بعضی ژانرها به اقتضای ماهیت فیلم و همچنین گستره مخاطبی که دارند، باعث تعجب مدام است.
ما بندرت شاهد بودیم که اثری کمدی به عنوان اثری حرفهای مورد توجه داوران قرار گیرد و البته سازمان سینمایی به آن به عنوان محصولی که مخاطبان بسیاری را جلب میکند، نگاه ویژه داشته باشد. بر همین روال، آثار ویژه کودکان و نوجوانان هم کم داریم و امسال تقریبا از این فیلمها اثری در جشنواره فجر ندیدیم و این در حالی است که از آمار حدود ۱۲ میلیون دانشآموز خبر داریم. سازمان سینمایی نسبت به این جنبههای مورد غفلت قرار گرفته، مسئول است و برای تولید متوازن آثار در همه ژانرها و برای همه طبقات جامعه، باید برنامهریزی داشته باشد. این گونه نباشد که غلبه آثار در حوزه اجتماعی فقط با موضوعات زوجهای جوان یا دختران و پسران جوان، باشد و از سایر اقشار جامعه و نیازهای سرگرمکنندگی یا حتی آموزش غیرمستقیم آنان، به دور باشیم. این آثار در اکرانهای عمومی به رؤیت همین دانشآموزان هم میرسد و مواجهه آنان با موضوعات سنین جوانی یا زوجهای جوان، قطعا در شکلدهی نادرست اذهان زوجهای آینده، نقشآفرینی خواهد کرد. همچنانکه پاسخ تماشاگر عمومی به اکران فیلمهای شاد و کمدی در سالهای اخیر، نشان داده که توجه به این آثار ضروری است و باید به حرفهای کردن تولید این ژانر توجه مستمر داشت. سینما در رابطه با مخاطب، معنا میگیرد و این اصل ضروری، در همه جهان، رعایت میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- شروع متفاوت سینماها در سال ۱۳۹۶
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
- نگاهی به مواضع اخیر مسعود فراستی/ دهه ات گذشته رییس!*
- ایوبی: کدام یک از ادعاهای افخمی و فراستی درباره جشنواره درست بود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





