
فرزانه متین- از قدیم الایام ما را از جن می ترسانند مخصوصا از قیافه ی کریه آن، و تا به حال اسم جن زیبا به گوش مان نخورده بود تا این که بایرام فضلی نام دومین فیلم بلند سینمایی اش را «جن زیبا» گذاشت تا این که مخاطبش را درگیر کند که آیا آنچه که یدالله ( با بازی فرهاد اصلانی) می بیند جنی زیباست یا این که نورگل یشیلچای، بازیگر تراز اول ترکیه در نقش دلارام ، می خواهد زیبایی اش را بر پردهای نقره ای منعکس کند.
داستان فیلم که برخی آن را در ژانر کمدی! می دانند از این قرار است که یدالله در آسایشگاه روانی که خود دچار اختلال روانی است و مدتی بستری بوده و حالا مرخص شده، در نقش نظافتچی آسایشگاه است و از سویی دیگر دلارام زنی ناشنوا که به دلیل جنون بستری است از آسایشگاه فرار می کند ، در خانه یدالله پناه می گیرد و یدالله عاشق و شیدای این جن زیبا می شود.
بایرام فضلی در فیلمش دست بر روی اختلال روانی جنون آنی گذاشته است که می توانست با ظرافت این اختلال ، نحوه درمان و پیامدهایش را نشان دهد اما متاسفانه بازیگران معروف فیلماش را فدای این موضوع روانشناسی مهم کرده است و سعی اش بر این بوده فیلمش سرگرم کننده باشد و مخاطبش سردرگم.
مخاطب نمی داند چرا یدالله در آسایشگاه بستری شده؟ و یا این که چه اختلالی داشته ؟ البته چند بار یدالله خود را دیوانه می نامند اما این که چگونه این دیوانه مرخص می شود و در همان آسایشگاه مشفول کارگری می شود و دائم در فیلم پرستار و دخترش(لیلا زارع) از وی در مورد قرص هایش سوال می کند که آیا مصرف می کند یا نه( دیالوگی که بود و نبودش، فرقی نمی کند) را نمی دانیم. از طرفی دیگر با بازی بی نظیر دلارام روبه رو می شویم و در می یابیم که به وی تجاوز کرده اند ، در همان حین، متجاوز را می کشد و دچار جنون می شود سپس در آسایشگاه روانی بستری می شود. او حرف نمی زند و به عبارتی لال است که تماشاگر نمی داند آیا به هنگام آن فاجعه برای وی این اتفاق رخ داد یا این که مادرزادی لال است.
همه ی ما می دانیم جنون یک وضعیت روانی غیر طبیعی است که فرد مبتلا به آن به نوعی ارتباطش را با واقعیت از دست می دهد و دچار توهم می شود(مانند آن که دلارام توهم این را داشت که فرزند دختر دارد) این دسته از افراد یا به شدت پرخاشگر و عصبی یا دچار حالت کاتاتونیا(شبهه بیهوشی) می شوند و ممکن است اکثر اوقات رفتار طبیعی داشته باشند که در فیلم به این نکات توجه شده بود اما آنچه که بسیار مهم و حیاتی است و در فیلم به راحتی از آن عبور می شود این است که این دسته از افراد تحت مراقبت و محافظت های شدید هستند چرا که در آسایشگاه هم می توانند هم به خود و هم به دیگران آسیب برسانند.در فیلم، به راحتی این شخص می تواند از آسایشگاه فرار کند و به شکل حوری، جن و شبح برای یدالله درآید.این مسئله را به خوبی در فیلم هایی هالیوودی که در ژانر روانشناسانه ساخته شده، می توان دید به صورتی که برای مخاطب بسیار تاثیرگذار است و او را غرق در فیلم میکند اما بایرام فضلی با ساخت «جن زیبا» نه تنها دنبال اثرگذاری بر مخاطبش نبود که حتی از منظر سرگرمی باید به آن نمره بسیار کمی داد.
مورد دیگر بازنمایی نادرست از مردان جامعه ایران بود که گویی همه را متجاوز نشان می داد حتی یدالله ایی که عاشق و شیدای دلارام است اما دلارام با داس به دست در صدد انتقام از اوست.
پدرانمان می گفتند دیوانه کسی است که دیو می بیند و مجنون کسی است که جن می بیند…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





