سینماسینما، حسام الدین مقامیکیا
در یکی از جلسات نقد و بررسی فیلمهای هنر و تجربه، جوانی از منتقد حاضر در جلسه پرسیده بود: «یعنی ما هم اگر با موبایل فیلم بسازیم، گروه هنر و تجربه حاضر است آن را اکران کند؟» اشاره جوان به فیلم «روغن مار» بود که آن روزها در سینماهای هنر و تجربه اکران میشد و علیرضا داودنژاد با یک گوشی آیفون آن را ساخته بود. منتقد زیرک حاضر در جلسه هم پاسخ داده بود: «اگر شما هم چیزی در حد «روغن مار» بسازید، بله.»
میخواهم بگویم سینمای کمهزینه یا مستقل میتواند آنقدر صرفهجو باشد که همه ابزارش در یک موبایل خلاصه شود، ولی در همان فیلم «روغن مار» دقایق بسیاری هست که تماشاگر حضور دوربین را فراموش میکند و فاصله بین واقعیت و فیلم را گم میکند. بنابراین، کمهزینه بودن و مستندگونه بودن یا مستندنمایی کردن، هیچکدام مجوزی برای سهلانگاری نیست. استاد ماجرا هم که کیارستمی است و فیلمی مثل «ده».
با این اوصاف، وقتی «گزارش فرار یوسفی» را پیش رو میگذاریم، نمیتوانیم به بهانه تجربهگرا یا کمهزینه بودن اثر، بر سهلانگاریهایی که در اجرا اتفاق افتاده، چشم بپوشیم.
ظاهرا قرار است این فیلم تماشاگر را در گمان و شبهه مستند بودن وقایع و تصاویر نگه دارد. ولی فیلمساز در رسیدن به این مقصود چندان توفیقی ندارد. چراکه اگر معتقد است اثری تجربهگرا میسازد، تلویحا به این معنی است که این کار را برای مخاطبی با سواد بصری متوسط به بالا انجام میدهد. مخاطبی با این مشخصات، با اولین پلانهای صحنههای گفتوگو، بهسادگی به مستند نبودن آنها پی خواهد برد. اکتهای کنترلشده بازیگران (یا نابازیگران)، جملهبندیهایی که مشخصا از پیش نوشته شدهاند و بدون تپقهای مرسوم محاوره گفته میشوند و حتی نور و صحنهپردازی حسابشده، همگی تلاشهای فیلمساز را برای مستند جلوه دادن فیلم ناکام میگذارد.
فیلمها و سریالهای مختلفی میتوان سراغ کرد که از قالب گفتوگو برای پیشبرد داستان استفاده کردهاند. در سینمای خودمان «چه کسی امیر را کشت» و «شیار ۱۴۳» را داریم و در نمونههای خارجی، دو مینیسریال خوشساخت و خوشنام: «True Detective» و «Big little lies». در هیچکدام از این نمونهها اصراری بر مستندنمایی وجود ندارد. مخاطب کاملا میداند با فیلمی داستانی طرف است. در همین «شیار ۱۴۳»، دیدن و به جا آوردن مهران احمدی یا جواد عزتی در مقام مصاحبهشونده، کافی است تا بدون شنیدن کلامی از آنها، بفهمیم سندیت و واقعگرایی در کار نیست. پس میشود از قالب مصاحبه استفاده کرد و لزوما مستند نساخت. اما حتی تماشای مصاحبههای معمول خبری و غیرخبری تلویزیون، تفاوت یک گفتار بداهه و مستند را با ادا کردن دیالوگهای از پیش نوشتهشده روشن میکند. حتی نکته کوچکی مثل اینکه مصاحبهشوندگان مستقیما به دوربین نگاه میکنند و نه به پرسشگری فرضی خارج از قاب، به رو شدن دست کارگردان و هویدا شدن هویت غیرمستند فیلم دامن میزند.
از طرف دیگر، در صحنههایی که خارج از قالب گفتوگو ساخته شدهاند، با اینکه در جاهایی به حس مستند نزدیک میشویم، نشانههای متعددی مییابیم که فیکشن بودن فیلم را هویدا میکنند. اساسا همین که دوربینی تمام لحظات جمع دوستانه را بدون توجیه و بهانه قانعکنندهای ثبت و ضبط میکند، پایه باورناپذیری تصاویری است که سعی میکنند مستند به نظر بیایند. حالا که موبایلهای دوربیندار همه مردم را در مقام تصویربرداران آماتور، با عکسالعمل سوژههای واقعی آشنا کرده، سخت است مخاطب باور کند سوژههای رئال در مواردی که حتی لنز دوربین تا چند سانتیمتری صورتشان رفته، حضور آن را نادیده بگیرند، یا به تصویربرداری از بعضی صحنههای پرتنش رضایت بدهند. فیلمبردار فیلم ما هم که از قضا همیشه نزدیکترین فرد به کسی است که نوبت دیالوگ گفتن به او میرسد!
علاوه بر این، با کاراکتر و لایف استایلی که خود فیلمساز پیش روی ما میگذارد، ممانعت یا تن دادن به بعضی رفتارها در فیلم مشخصا به دلیل قابل نمایش بودن فیلم است. مثل وقتی که پسر نامزدش را بعد از چند روز میبیند و حتی با او دست نمیدهد. با اتفاقاتی مشابه این، به کرات در صحنههایی مواجهیم.
«گزارش فرار یوسفی» اگر از همان ابتدا مستندنمایی را یکسره کنار میگذاشت و رو بازی میکرد و بی خجالت، فیکشن بودنش را فریاد میکرد، چیزی ازش کم نمیشد. ولی حتی در آن صورت هم هنوز گرفتار در مخمصه پیچیدگیهای غیرضروری و نابهجای فیلمنامه بود. جلو بردن داستان به روایت چند نفر، به جای جذابیت، سردرگمی و کسالت و به جای ایهام ابهام میآورد. وقتی کاراکترها پرشمار میشوند، حضورشان در سرتاسر فیلم، متناسب توزیع نمیشود و قسمتهای پلیسی- معمایی فیلمنامه گاهی با قسمتهای خانوادگی- اجتماعی از هم فاصله میگیرد و مخل یکدستی اثر میشود.
قولی هست که میگوید: فیلم خوب فیلمی است که بعد از خروج از سینما، در ذهن مخاطب ادامه پیدا کند و به شکل دیگری شروع شود. فیلمسازان در مقام فیلمنامهنویس و تا حدودی کارگردان، آنقدر قصه را در نیمه دوم پیچیدهتر از آنچه بود، کردهاند و از طرفی در جمع کردن داستان و شفافسازی معما کمکاری داشتهاند که ذهن مخاطب پس از پایان فیلم، هنوز در گیرودار فهمیدن قصه سرراست فیلم است و اینکه اصلا دقیقا چه اتفاقی افتاد. اگر تعریفی را که از فیلم خوب ارائه شد، بپذیریم و از جمله تماشاگرانی باشیم که بعد از خروج از سالن، از رفقایشان سوالاتی میپرسند تا داستان «گزارش فرار یوسفی» را درست بفهمند، طبعا سخت میتوانیم این فیلم را در زمره خوبها جا دهیم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- تمام داشتههای پنهان ما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما