تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۱۱:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 66363

فیلم «راضیه» ساخته نبیل عیوش به عنوان نماینده مراکش برای اسکار خارجی زبان انتخاب و معرفی شد.

به گزارش سینماسینما، درام اجتماعی «راضیه» ساخته نبیل عیوش که برای نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتو اکران شد به عنوان نامزد مراکش برای حضور در بخش فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۸ معرفی شد.

مرکز سینمای مراکش از میان نامزدهای مختلف این فیلم را انتخاب کرد. این مرکز متشکل از نویسندگان، کارگردانان، تهیه کنندکان و توزیع کنندگان سینمای این کشور است و ریاست آن را ماهی بی‌نبین نویسنده و نقاش برعهده دارد.

عیوش یکی از شناخته‌شده‌ترین کارگردانان عرب است. سه فیلم دیگر این کارگردان نیز از سوی مراکش برای همین رقابت انتخاب شده بود که شامل «مکتوب» در سال ۱۹۹۸، «علی زائویه: شاهزاده خیابان‌ها» ‌در سال ۲۰۰۰ و «اسب‌های خدا» در سال ۲۰۱۳ می‌شود.

در ماه ژوئن او به عنوان نخستین هنرمند مراکشی به عنوان یکی از اعضای دایمی آکادمی اسکار انتخاب شد.

عیوش گفته بود از این که به آکادمی اسکار ملحق می‌شود بسیار شگفت‌زده و خوشحال شده و افزوده بود این موجب می‌شود تا فیلم‌هایش توسط قدیمی‌ترین آکادمی سینمایی جهان بیشتر شناخته شود و به شناخته شدن سینمای مراکش کمک می‌کند.

وی این کار را به عنوان هوشیاری آکادمی خوانده بود که دارد درهایش را به سوی صنعت جهانی سینما باز می‌کند .

«راضیه» پروژه‌ای بسیار بلندپروازانه است که پنج داستان متفاوت را که در یک دوره ۴۰ ساله رخ می‌دهد با هم در یک فیلم گرد آورده است.

یکی از بخش‌های این فیلم به فیلم «کازابلانکا» فیلم کلاسیک سال ۱۹۴۲ با بازی همفری بوگارت و اینگرید برگمن ارجاع می‌دهد که به عنوان یکی از نمادهای مراکش مطرح است.

این کارگردان ابراز امیدواری کرده است این بخش فیلم که آمریکایی‌ها از آن شناخت خوبی دارند، به دیده شدن فیلم کمک کند.

مریم توزانی بازیگر اصلی و یکی از نویسندگان فیلمنامه این فیلم است که در جشنواره تورنتو در کنار کارگردان حضور داشت و به سوال‌های مخاطبان در جلسه پرسش و پاسخ فیلم پاسخ گفت.

نبیل عیوش سال ۱۹۶۹در پاریس از پدری مراکشی و مادری تونسی به دنیا آمد و کودکی‌اش را در شهر سارسل فرانسه گذارند. وی سال ۱۹۹۲ اولین فیلم کوتاهش را ساخت. در سال ۲۰۱۲ فیلم «اسب‌های خدا» در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد.

در سال ۲۰۱۵ نمایش آخرین فیلم او به نام «بسیار محبوب» در مراکش توقیف شد. این فیلم به روایت زندگی چهار زن جوان می‌پردازد که در مراکش از راه روسپیگری زندگی می‌کنند.

«راضیه» ژانویه ۲۰۱۸ در مراکش اکران می‌شود و همزمان در فرانسه نیز راهی سینماها خواهد شد.

نودمین دوره اسکار ۴ مارس ۲۰۱۸ برگزار می‌شود.

منبع: مهر

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها