در نامهای سرگشاده، ۷۹ کارگردان از جمله مارن آده سازنده «تونی اردمان» و فاتح آکین سازنده «محو شدن» میگویند فستیوال فیلم آلمان نیاز به پوست انداختن دارد.
به گزارش سینماسینما، چندین تن از کارگردانان شاخص آلمان از جمله مارن آده نامزد اسکار و فاتح آکین با امضای نامهای سرگشاده خواستار تغییرات اساسی در جشنواره فیلم برلین شدند.
در این نامه که نخستین بار به صورت ویژه در اشپیگل آنلاین منتشر شد، یک پوست اندازی کامل در فستیوال شماره یک آلمان پس از اتمام دوره ریاست دیتر کاسلیک خواسته شده است. کاسلیک که از سال ۲۰۰۱ تاکنون جشنواره فیلم برلین را اداره کرده، تا سال ۲۰۱۹ برای این کار قرارداد دارد.
در این نامه کارگردانهای مطرحی چون کریستین پتسولد، آندرآس درسن، فولکر اشلوندورف و مارگاریت فون تورتا میگویند نزدیک شدن به پایان دوران کاسلیک فرصتی برای تازه شدن و تجدید حیات برلیناله است. آنها خواستار فراخوانی برای تشکیل یک کمیته انتخاب شدهاند که از شمار برابر اعضای زن و مرد تشکیل شده باشد و مدیریت فستیوال را کاملا زیر نظر بگیرد. تام تیکوِر یکی از معدود نامهایی است که امضایش در این نامه جایی ندارد. او از حامیان طولانی مدت کاسلیک و رییس داوران بخش بینالمللی برلیناله ۲۰۱۸ است.
در دوران مدیریت کاسلیک، برلیناله از نظر بعد و اهمیت رشد کرد و به بزرگترین فستیوال فیلم از نظر توجه عموم بدل شد و در بازار فیلم اروپایی یکی از مهمترین رویدادهای مربوط به صنعت سینماست. با این حال در سالیان اخیر این فستیوال به شدت زیر نقد رفته و در حالی که فستیوال کن موقعیت خودش را به عنوان جشنوارهای تعیین کننده برای سینمای جهان تغییر داده و ونیز خودش را به عنوان شروع تقویم اسکار شناسانده است، برلین راه خودش را گم کرده است.
کاسلیک در پاسخ به این نامه، نامه سرگشادهای منتشر کرده و در آن اعلام کرده است: «میتوانم کارگردانها را درک کنم که خواستار روندی شفاف برای بازسازی برلیناله هستند؛ آینده برلیناله برای همه ما مهم است.»
وی افزود به پیشنهاد برای بازسازی برلیناله ترتیب اثر میدهد، اما تصمیمگیری نهایی با هیات عالی فستیوال و وزیر فرهنگ آلمان مونیکا گروترز است.
۳۱ ماه می ۲۰۱۹ دوران مدیریت کاسلیک بر برلیناله به اتمام میرسد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- سینماسینما/ لحظه اعلام نام «کیک محبوب من» به عنوان بهترین فیلم از نگاه داوران فیپرشی
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- یک روز مانده به پایان جشنواره برلین؛ «کیک محبوب من» در رتبه اول، «حمام شیطان» در رتبه دوم
- مدیر هنری جشنواره برلین: نسل جدید فیلمسازان به سیاست علاقهمندند
- برلیناله، سیاسیترین جشنواره بینالمللی؟!/ مدیر جشنواره برلین از تعادل میان سیاست و هنر میگوید
- کیلین مورفی جشنواره برلین را افتتاح میکند
- دوربین طلایی جشنواره برلین به ادگار رایتز اهدا میشود
- رئیس هیات داوران جشنواره برلین معرفی شد
- برگزیدگان جشنواره برلین معرفی شدند/ خرس طلایی برای یک مستند فرانسوی
- یک جایزه بخش نسلهای جشنواره برلین به سینماگر ایرانی رسید
- «لیمبو»؛ یک وسترن بدون خشونت و با حوصله/ نگاهی به یک فیلم بخش مسابقه جشنواره برلین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





