سینماسینما، محسن جعفری راد:
مستند ناپدید
مستند ناپدید رویکردی تجربی و فراتر از کهن الگوهای مرسوم به امر واقع دارد و فرحناز شریفی بعد از سالها کار در سینمای مستند و ساخت مستندهای ماندگاری مثل ایران در اعلان، با ناپدید نشان می دهد که می توان ساختار شکنی کرد.می توان از تنوع ژانرها استفاده کرد و ابعاد پنهان و پیدای یک سوژه را با نگاهی رها از قواعد آشنا واکاوی کرد. برگ برنده شریفی ساخت زیر متن در مستند ناپدید است. در رویه ظاهری فیلم بحث آگهی ها و گمشده ها مطرح است اما در لایه های زیرین ، بحث سرگشتگی و گم گشتگی انسان معاصر به ویژه در جامعه متناقض ایرانی و شریفی این نگاه چند لایه را با توازن خوبی هدایت کرده که منجر به مشارکت مخاطب در شکل دادن به معناهای متنش می شود.
مستند متهمین دایره بیستم
یکی از نقاط قوت کار جوشیدن موضع فیلمساز نسبت به سوژه از دل یک ماجرای واقعی است که برای خودش اتفاق افتاده.به این ترتیب که ماشینش به سرقت می رود و او بعد از پیدا کردن سارق سراغ سفری به دل دنیای بزهکاری می رود. اما نه از موضع بالا و به دنبال مقصر و به شیوه خوانش رسمی و تلویزیونی که با مستندهای شعاری و دم دستی مثل شوک به معضلات می پردازند و نگاهی تحقیر آمیز به بزهکاران،معتادان و … دارند، بلکه با موضعی هم سان و هم تراز با نوجوانان بزهکار. برگ برنده حسام اسلامی مهیا کردن بستر لازم برای ابراز واکنش آنی از سوی نوجوانان و ساختار منسجم صحنه های تعقیب و گریز است. نوجوانان دوربین مستند را در حد و اندازه یک محرم اسرار و سنگ صبور در زندگی خود پذیرفته اند و همین راحت بودن منجر به فضایی ساده و صمیمی و در عین حال تلخ شده است که تا جان آدم نفوذ می کند.
البته هر دو مستند در مرز تبدیل شدن به یک مستند عالی باقی می مانند.چرا که شریفی و اسلامی جاه طلبی کافی را برای بسط و گسترش ایده های فرمی و روایی خود ندارند. به عنوان مثال استفاده از موسیقی به شکل زاید و توضیح دهنده در مستند ناپدید که با نگاه مینیمالیستی و تجربی کارگردان تناقض دارد و یا نگاه مبتنی بر منطق مقدمه،پیام و نتیجه گیری که مستند متهمین قرن بیستم را مستندی ایدیولوژی زده نشان می دهد.
اما با وجود این ضعف های مهم ،
می توان فضای لازم برای اکران عمومی این دو مستند را به عنوان آثاری روشنگرانه و لازم توجه، مهیا و تماشایش را به مخاطب شعورمند سینما توصیه کرد. به زودی نقد مفصلی بر این دو مستند خواهم نوشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- «متهمین دایره بیستم» برگزیده وین
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
- چرا «هفت» دل خیلیها را خنک کرد؟!
- واکنش مهرزاد دانش به اظهارات فراستی: سینمای ما دچار مککارتیسم میشود
- نگاهی به مواضع اخیر مسعود فراستی/ دهه ات گذشته رییس!*
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس