سینماسینما _فرزانه متین-ترس از دست دادن عشق و ترس از دوباره عاشق شدن دو مقوله اساسی و مهم در روانشناسی فردی است.شخصی که ترس از دست دادن عشق را تجربه کرده باشد در ضمیر ناخودآگاهش از عاشق شدن دوباره هراس دارد.ترسیم کردن این بخش مهم از ذات ناهشیار انسان بر پرده ی نقره ای سینما شاید در نگاه اول آسان باشد و چه بسا برخی از کارگردان ها به این سوژه پرداخته اند اما باید گفت نیکی کریمی با ساخت فیلم آتابای و یک فیلنامه تر و تمیز به دور از شاخ و برگ های اضافی،جادوی عشق را رهسپار سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر کرد.
آتابای فیلمی است که حرفی برای گفتن دارد و یک سر و گردن از سایر فیلم های درام عاشقانه بالاتر است.کریمی با ساخت این فیلم نشان داد حق شاگردی مرحوم عباس کیارستمی را به خوبی ادا کرده است.آتابای با لهجه شیرین آذربایجانی نماهای زیبا و بکر آذربایجان غربی ما را مسحور خود می کند.کاظم با بازی هادی حجازی فر در نقش فردی سرسخت،بد عنق و تند مزاج که در شهر خوی آتابای صدایش می کنند قرار است دست مخاطب را بگیرد و او را به عمق عشقی نافرجام ببرد که حاصلش شده یک مرد عبوس.از این رو بیننده نمی تواند با آتابای ارتباط برقرار کند بلکه حتی از او متنفر می شود.اما باید گفت این حس را در ابتدای فیلم که روندی کند دارد می توان حس کرد،به تدریج نقش ها جان می گیرند با پیدا شدن سر وکله ی جواد عزتی ،دوست قدیمی آتابای،رازها بر ملا می شوند و مخاطب متوجه می شود عشق این بلا را سر آتابای آورده است.نیکی کریمی چندین محور عشقی را در داستانش گنجانده؛عشق دوران جوانی آتابای،عشق خواهر آتابای به جواد عزتی و ازدواج با شخصی دیگر ،عشق دوست آتابای به خواهرش که سرانجام منجر به خودسوزی خواهر آتابای می شود و سرانجام عشق جدید آتابای به یک دختر شیرازی،سیما با بازی دلچسب سحر دولتشاهی،که دل سنگ کاظم را نرم کرده است.
این تزریق قطره چکانی عشق به فیلم،سحر و افسونی است که مدت ها در سینما خبری از آن نبود.
فیلم افت و خیز چندانی ندارد در واقع کارگردان و حجازی فر در مقام نویسنده هم نخواسته اند فیلمی پرتنش به مخاطب نشان دهند.آتابای در یک روایت ۱۰۰ دقیقه ای به قصه عشق های نافرجام می پردازد،عشق هایی که اکثر افراد آن را درک کرده و با آن درد کشیده اند.قهرمان اصلی در این فیلم آتابای نیست بلکه عشق است.
جدا از کارگردانی بی نظیر کریمی،ما با قاب بندی های حرفه ای در فیلم روبه رو هستیم،نه تصاویری از شمال را به ما نشان می دهد و نه جزیره های جنوب را بلکه مناطق زیبای آذربایجان.زیبایی شناسی هنری و بصری توجه بیننده را به خود جلب و موسیقی سنتی نیز فیلم را دلنشین تر می کند.
در یک جمله باید گفت فیلم با سادگی شروع می شود و به دور از پیچیدگی به پایان می رسد.آتابای نشان می دهد که نیکی کریمی در مقام کارگردانی به پختگی رسیده است و باید منتظر آثار خاص از وی باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- «آتابای» از ماه آینده در ترکیه اکران میشود
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
- تبریزیهای افراشته در باد/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- کارکرد دراماتیک سیگار در فیلم «آتابای»
- «آتابای»؛ فرجام مردی که از عشق تمرد کرد
- اکران مردمی «آتابای» در مشهد + عکس
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- تسنیم : آتابای فیلمی افسرده و زاویهدار با فرهنگ ایرانی است
- مفاهمه و مکاشفه/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- آخرین آمار فروش دو فیلم تازه اکران شده در سینماها
- انتقاد تسنیم از سینماداران به خاطر توجه بیشتر به فیلمهای سخیف و کم توجهی به فیلمهای جدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»