
سینماسینما ،فرزانه متین
رضا گوران، کارگردان با تجربه عرصهی تئاتر، نخستین تجربهی سینمایی خود را به نام « سرکوب» این روزها بر روی پردههای سینما به نمایش در آورده است.
همانطورکه از نام فیلم مشخص است، مخاطب با درامی تلخ و سیاه روبه رو می شود.سرکوب روایت کننده زندگی یک خانواده ۶ نفره است که دونفر آنها غایبند. در فیلم با مادری دچار فراموشی و سه خواهر با بازی الهام کردا ،در نفش پرنیا، سارا بهرامی،در نقش پریسا و پردیس احمدیه در نقش پروانه وپرستاری با بازی باران کوثری به نام ملیحه روبه رو هستیم. مردان حضور ندارند اما سایهی آنها باعث شکل گیری زندگی تلخ و حتی ساختن فیلم شده است.پدر و برادری که ما بارها و بارها بر روی پرده ی سینما اسمهایشان را میشنویم: پرویز و خسرو
سه خواهرکه گاه گداری به خانه فلاکت زده پدریشان سر می زنند این بار با تماس ملیحه همگی دور هم جمع می شوند و در لابه لای دیالوگهایشان از پدری وحشتناک، غیر قابل دوست داشتنی و دیکتانور مآب صحبت می کنند که هرکدام از آن ها را حتی مادرشان را به نحوی آزار و اذیت کرده و دختران حاضر نیستند او را ببینند و حتی با نام «بابا» صدا زنند وتنها به اسم پرویز اکتفا میکنند. رفتارهای نامناسب و و آزارهای پدر خانواده از گذشته، دختران را وارد چرخه ای از خشونت کرده که آینده شان رو به تباهی رفته است.آنچه که برای فرزندان مهم می باشد امنیتی است که از پدر می گیرند اما ناامن بودن فضای خانواده باعث شده که زندگیشان دچار بن بست شود. زمانی که الهام کردا به مادر بیمارش میگوید:« ما هیچ کسو نداریم جز خودمون» به بهترین شکل این حس را به مخاطب القا میکند که ببا وجود پدر، بی پناه هستند از این رو دختر بزرگتر با فرزندی اوتیسمی طلاق گرفته، خواهرمیانی با مردی زن دار،شکاک و دست به زن دوست است که برای او امکانات مادی را فراهم کرده و خواهر کوچکتر با دوستش وحید برای تحقق بخشیدن به رویاهاش با رها کردن مادرش، می خواهد به ارمنستان برود.
اتقافات خانه این خانواده در فیلم بسیار اسفناک است و شاید گوران با باز گذاشتن درب دستشویی این نکبت و اسفناک بودن را دائما گوشزد میکند که در انتها با بارش باران، خانه پاک می شود از خشونت.
سرکوب، نقاط ضعف کم نداشته است، سکانس های بی ربط، وجود جمشید هاشم پور که بود ونبودش به قصه چیزی اضافه نکرد، ریتم کند داستان مخصوصا در اوایل، ژست سیاسی گونه و شغل پدرو … بدون آنکه باز شود. اما آنچه که در سرکوب به خوبی نشان داده شده چرخه ی معیوب خشونت است که با بازی روان تک تک بازیگران وحتی مادر داستان که دیالوگ چندانی ندارد به نمایش گذاشته شد. سرکوب فیلمیست سرشار از نکات روانشناسی که به مخاطب میگوید با قطع نشدن این چرخه، خشونت نسل به نسل ادامه پیدا می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- نگاهی به نمایش «رامسس دوم»/ شیطان یا فرشته؟
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





