
فرزانه متین- اعتیاد پدیدهای شوم و فراگیر است که هم اعضای خانواده و هم جامعه را درگیر می کند و آسیب های اجتماعی ای فراموش نشدنی و جبران ناپذیر
از خود بر جای می گذارد.سالهاست که سینما به این پدیده از زوایای زندگی فردی یک معتاد پرداخته که نقش چندان سازنده و مثبتی نداشته است فیلم هایی چون؛ گوزن ها، سنتوری،شمعی درباد،قارچ سمی،سیزده ۵۹،بوتیک، مهمان مامان،مرهم، قصه پریا و…
البته باید اذعان داشت که تعداد کارگردانانی که چنین دغدغه اجتماعی دارند، چندان زیاد نیستند.در این میان، سعید روستایی، کارگردان خوش نام و جوان سینمای ایران با ساخت دو فیلم ماندگاردر زمینه اعتیاد با مطالعات وسیع میدانی بیش از هر فیلمساز دیگری به این نابهنجاری پرداخته است. وی در فیلم خوش ساخت ابد و یک روز به مشکلات خانواده ای می پردازد که برادرشان معتاد است و در فیلم بعدی ، متری شش و نیم که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر خوش در خشید و این روزها در اکران است و فروش قابل ملاحظه ای داشته، جامعهی واقعی از معتادان را با نگاهی جزئی تر نشان می دهدکه بیش از سه هزار هنرور معتاد در آن بازی کرده اند از این رو فیلم برای تماشاگر ملموس تر می شود.
متری شش و نیم داستان تعقیب و گریز یک تیم پلیسی به سرکردگی صمد مجیدی( با بازی پیمان معادی) است که به دنبال فروشنده عمده مواد مخدر به نام ناصر خاکزاد (با بازی نوید محمد زاده) میگردد.
این فیلم جان دار پر از لحظه های میخکوب کننده و تاثیر گذار دارد که در همان ۵ دقیقه ابتدایی نمایش، تماشاگر را وادار می کند تا انتهای فیلم چشم از پرده برندارد.خیلی ها معتقدند فیلم در یک سوم پایانی دچار شعارزد گی و افت می شود اما روستایی برای ملموس تر بودن اثرش مجبور بوده که هم به پلیس و هم به توزیع کننده مواد بپردازد.در واقع ما با دو بخش رو به رو هستیم.بخش اول، ماجرای اکشن و پلیسی تا دستگیری ناصر خاکزاد و بخش بعدی آسیب شناسی اجتماعی، فرهنگی و رفتاری که در نهایت یک فرد را به سمت و سوی فروشنده مواد سوق می دهد.
شاید بتوان گفت برای اولین بار است که بر پردهی نقرهایی با نقش پلیسی روبه رو می شویم که قرار است حالا حالا ها ماندگار باشد به دور از هر گونه شعارزد گی.صمد پلیس مقدس مآبی نیست او مثل سایر افراد عادی جامعه، دغدغه خاص خود را دارد،خشمگین می شود،گاهی خودش را می بازد،دلرحم می شود و حتی برای پیش بردن کارش به دروغ هم متوسل می شود.پیمان در قالب یک تیپ فرو نرفته بلکه شخصیت و فردیتاش را حفظ کرده است.جان بخشیدن به پلیسی که می تواند برای همه ملموس باشد از شاهکارهای روستایی است که در قد و قواره ی سینمای ایران نمیگنجد.البته یکی از نکات ضعف فیلم این است که روستایی میخواهد در اواخر فیلم ،ما با ناصر خاکزاد همذات پنداری کنیم اما کمی پیش از آن وقتی با آن هجمه از معتادانی روبه رو میشویم که بخاطر خاکزاد به چه حال و روزی افتادهاند، نمی توانیم با او همسو شویم که به دلیل فقر و نکبتی که خانوادهاش در آن دست و پا می زدند، آشپزخانه شیشه درست کرده است.
متری شش و نیم فیلمی است که پس از تماشای آن، یقه مخاطب را ول نمی کند.آن هجمه از معتادان که در سوله ها زندگی میکنند،پسر دوازده سالهایی که جرم پدرش را به گردن میگیرد،زنی که به خاطر شوهرش، مواد را در بدنش جا سازی میکند، زنده به گور شدن پسر حامل مواد مخدر،درگیری پلیس با زیر دستان، قاضی رشوه گیر و……..
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»





