تنها چند روز پس از انتشار نامه سرگشاده بازیگران زن سوئدی، انستیتوی فیلم این کشور دست به کار شده است.
به گزارش سینماسینما، انستیتوی فیلم سوئد (SFI) میخواهد تبدیل به نخستین نهاد تامین مالی عمومی این کشور شود که از کمپانیها میخواهد به خاطر واجد شرایط بودن دریافت سوبسید فیلم، آموزش رفتار و برخورد جنسی ببینند.
این حرکت که خبر اعمال آن توسط آنا سرنر رییس این انستیتو منتشر شد، تنها چند روز پس از این اعلام شده که جنبشی در میان زنان سوئدی شکل گرفت و ۶۰۰ بازیگر زن این کشور، از جمله بازیگر برنده جایزه اسکار آلیسیا ویکاندر، نامهای سرگشاده را امضا کردند و در آن خواستار جلوگیری و توقف سوءاستفاده و خشونت جنسی گسترده در صنعت فیلم و تلویزیون سوئد شدند.
ایده خانم سرنر که هنوز نهایی نشده و باید مورد تایید هیات مدیره انستیتوی فیلم سوئد قرار بگیرد، از کمپانیهای تهیه فیلم و سریال می خواهد در سمینارهای آموزشی رایگان که احتمالا تعدادشان یک یا دو سمینار در سال خواهد بود، شرکت کنند. در چنین رخدادهایی مسایلی مثل سوءاستفاده جنسی، برابری جنسیتی و گوناگونی مورد بحث قرار میگیرند. تنها آن دسته از کمپانی هایی که در این ورکشاپ ها شرکت کنند میتوانند از این نهاد عمومی درخواست تامین سرمایه کنند. اگر این سیاست تایید شود، از سال آینده اجرایی خواهد شد.
سرنر در وبلاگ خود نوشت جنبش «#من هم همینطور» که بعد از رسوایی هاروی واینستین به وجود آمد، تنها در صورتی میتواند حقیقتا فرهنگ را تغییر بدهد که «عواقبی واقعی برای سوء استفاده جنسی وجود داشته باشد» و خواستار عدم تحمل نسبت به وقوع این مسایل شد.
وقتی بحث مسایل جنسیتی میشود، صنعت فیلم سوئد پیشگام است. در زمینه تامین سرمایه فیلم، سوئد نخستین کشوری بود که سال ۲۰۱۲ برابری کامل جنسیتی را مورد هدف قرار داد و خواستار این شد که نیمی از تامین سرمایه عمومی به سمت فیلمهایی هدایت شود که به کارگردانی زنان ساخته میشوند.
این کشور تا سال ۲۰۱۵ موفق به کسب این هدف شد و باعث شد انستیتوی فیلم بریتانیا هم سیستمی مشابه راه بیندازد. علاوه بر این، سوئد از سال ۲۰۱۲ به بعد یک سیستم «درجهبندی فیلم زنان» به راه انداخته که فیلمها را بر پایه تست «بکدل» ارزیابی میکند. این سیستم تنها به فیلم هایی بهترین رتبه را میدهد که حداقل ۲ شخصیت زن در فیلم داشته باشند که درباره چیزی به غیر از یک مرد با یکدیگر صحبت میکنند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- ابتلای آنتونیو باندراس به کووید-۱۹
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- «وقتی کبوترها ناپدید شدند» بازیگرانش را شناخت
- نمایش فیلمهایی از مصر، استونی و مجارستان در جشنواره جهانی فیلم فجر
- کسی که شبیه هیچکس نیست/ نگاهی به فیلم «حکایت»
- مرور سینمای آلمان و چین در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- «قهرمانان» قهرمان شد/ دستان خالی فرهادی در اسکار سینمای اسپانیا
- پرکارترین بازیگران زن و مرد سینمای ایران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / از مهرداد صدیقیان تا مهناز افشار
- ۱۰فیلم پرفروش سینمای جهان در ۲۰۱۸
- کمال تبریزی در گفتوگو با سینماسینما/ گرایش به ابتذال در فیلمهای کمدی سینمای ایران را ضعیف میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد