سینماسینما، مازیار معاونی
زادگاه نویسنده مانند اکثر دیگر شهرهای ایران، با مشکل کمبود مراکز فرهنگی در مفهوم عام آن و کمبود سالنهای سینما و مراکز نمایش فیلم در نگاهی جزئیتر روبهروست. تاسفآور است که مرکز یک استان نزدیک به پایتخت در دهههای دور که تنها یک شهرستان تابعه به حساب میآمده، پنج سینمای فعال داشته و تقریبا تمام تولیدات آن دوره سینمای ایران و قریب به اتفاق آثار کلاسیک برتر دنیا را به روی پرده میبرده، و اکنون با در اختیار داشتن تنها دو سالن نمایش فعال، فاصلهای بعید با استانداردهای بینالمللی سرانه نمایش دارد. حال با در نظر گرفتن چنین اوصافی که هم کمبود سالن، امکان اکران تمام آثار سینمایی سال را نمیدهد و هم جنبه مهم اقتصادی و لزوم بازگشت سرمایه، به اصلیترین دغدغه و نگرانی دستاندرکاران مشاغل سینمایی، از تهیهکننده تا سینماداران، بدل شده، به گونهای که حتی اگر هم مایل باشند، مجال چندانی برای اعمال سیاستهای حمایتی پیدا نمیکنند، تکلیف سینمادوستان و فیلمبینهای حرفهای شهر چیست؟ سینمادوستانی که به دلیل بُعد مسافت با پایتخت اجازه حضور مستمر در سالنها و کانونهای نمایش فیلمهای موسوم به هنری و تجربی را ندارند و استعدادهای ناب هم در میانشان کم نیستند.
در طول دو سه سال گذشته تنها امکان تماشای آثار متعلق به سینمای هنر و تجربه و در رویکردی جامعتر آثاری خارج از جریان چرخه اکران عادی سینماها، تک سانسهای ناپیوسته و مقطعی شنبه شبهای سینما مهتاب مختص نمایش آثار مستند، نمایشهای هرازگاهی همینگونه آثار و اکران فیلم «پرویز» در سینما بهمن متعلق به حوزه هنری بوده، که هر سه اتفاق هم بیشتر از اتکا به یک برنامه منسجم، مدیون لطف و هنردوستی گردانندگان این دو سینما بوده که بههرحال به سهم خود و در این وانفسای حکومت بلامنازع کمدیهای مبتذل و ضروت روشن نگه داشتن چراغ سینما، قدمهایی هم برای جریان سینمای متفاوت برداشتهاند. قدمهایی مفید و تحسینآمیز که البته موسمی و ناپیوستگیشان نمیتواند افقی چندان پرامید را به روی دوستداران سینمای خاص بگشاید. باز هم همان انتظار همیشگی از دستاندرکاران اصلی هنر/ صنعت سینما یعنی اداره کل ارشاد استان و نهادی فرهنگی مرتبط با عرصه نمایش فیلم از جمله حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی این است که در جهت ارتقای هنر هفتم و اعتلای هنر و فرهنگ در مفهوم عامتر آن، گامهای اساسیتری بردارند و امکانی مستمر و باثبات برای تماشای آثار سینمایی متفاوت در شهر فرهنگی قزوین فراهم کنند؛ شهری که هیچگاه از چشمههای جوشان فرهنگی و هنری که چون حلقههای بههمپیوسته یک زنجیر عمل میکنند، تهی نبوده. چهرههای شناختهشدهای نظیر غلامحسین لطفی از دل همین شهر و همین امکانات محدود به خاطره جمعی ما راه پیدا کرده. نسل تئاتری زنده و فعال کنونی و قشر سینمادوستی که در دانش سینماییاش هیچ شکی نیست، سزاوار امکانات و حمایتی بیش از این است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- تاریخ سینما و عاشق سینما/ نگاهی به مستند «آرشیو متروک»
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- ناگهان پروانه/ نگاهی به فیلم «وقتی پروانه شدم»
- گفتوگو با کارگردان «تو مشغول مردنت بودی»/ زخمهای عمیق جامعه را پنهان نکنیم
- مواجهه با مرگ/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- گفتوگو با مهدی ارجمند، کارگردان «ملاقاتهای شگفتانگیز»/ «ملاقاتهای شگفتانگیز» یک فیلم ایدئوگرافیک است
- کارگردان «وقتی پروانه شدم» مطرح کرد/ چهره دوگانه میترا حجار در هر دو بافت سنتی و مدرن فیلم جذابیت دارد
- فیلمی مهم که قانونگذاران و مسوولان باید ببینند/ نگاهی به فیلم «خط باریک قرمز»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





