سینماسینما، مازیار معاونی
زادگاه نویسنده مانند اکثر دیگر شهرهای ایران، با مشکل کمبود مراکز فرهنگی در مفهوم عام آن و کمبود سالنهای سینما و مراکز نمایش فیلم در نگاهی جزئیتر روبهروست. تاسفآور است که مرکز یک استان نزدیک به پایتخت در دهههای دور که تنها یک شهرستان تابعه به حساب میآمده، پنج سینمای فعال داشته و تقریبا تمام تولیدات آن دوره سینمای ایران و قریب به اتفاق آثار کلاسیک برتر دنیا را به روی پرده میبرده، و اکنون با در اختیار داشتن تنها دو سالن نمایش فعال، فاصلهای بعید با استانداردهای بینالمللی سرانه نمایش دارد. حال با در نظر گرفتن چنین اوصافی که هم کمبود سالن، امکان اکران تمام آثار سینمایی سال را نمیدهد و هم جنبه مهم اقتصادی و لزوم بازگشت سرمایه، به اصلیترین دغدغه و نگرانی دستاندرکاران مشاغل سینمایی، از تهیهکننده تا سینماداران، بدل شده، به گونهای که حتی اگر هم مایل باشند، مجال چندانی برای اعمال سیاستهای حمایتی پیدا نمیکنند، تکلیف سینمادوستان و فیلمبینهای حرفهای شهر چیست؟ سینمادوستانی که به دلیل بُعد مسافت با پایتخت اجازه حضور مستمر در سالنها و کانونهای نمایش فیلمهای موسوم به هنری و تجربی را ندارند و استعدادهای ناب هم در میانشان کم نیستند.
در طول دو سه سال گذشته تنها امکان تماشای آثار متعلق به سینمای هنر و تجربه و در رویکردی جامعتر آثاری خارج از جریان چرخه اکران عادی سینماها، تک سانسهای ناپیوسته و مقطعی شنبه شبهای سینما مهتاب مختص نمایش آثار مستند، نمایشهای هرازگاهی همینگونه آثار و اکران فیلم «پرویز» در سینما بهمن متعلق به حوزه هنری بوده، که هر سه اتفاق هم بیشتر از اتکا به یک برنامه منسجم، مدیون لطف و هنردوستی گردانندگان این دو سینما بوده که بههرحال به سهم خود و در این وانفسای حکومت بلامنازع کمدیهای مبتذل و ضروت روشن نگه داشتن چراغ سینما، قدمهایی هم برای جریان سینمای متفاوت برداشتهاند. قدمهایی مفید و تحسینآمیز که البته موسمی و ناپیوستگیشان نمیتواند افقی چندان پرامید را به روی دوستداران سینمای خاص بگشاید. باز هم همان انتظار همیشگی از دستاندرکاران اصلی هنر/ صنعت سینما یعنی اداره کل ارشاد استان و نهادی فرهنگی مرتبط با عرصه نمایش فیلم از جمله حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی این است که در جهت ارتقای هنر هفتم و اعتلای هنر و فرهنگ در مفهوم عامتر آن، گامهای اساسیتری بردارند و امکانی مستمر و باثبات برای تماشای آثار سینمایی متفاوت در شهر فرهنگی قزوین فراهم کنند؛ شهری که هیچگاه از چشمههای جوشان فرهنگی و هنری که چون حلقههای بههمپیوسته یک زنجیر عمل میکنند، تهی نبوده. چهرههای شناختهشدهای نظیر غلامحسین لطفی از دل همین شهر و همین امکانات محدود به خاطره جمعی ما راه پیدا کرده. نسل تئاتری زنده و فعال کنونی و قشر سینمادوستی که در دانش سینماییاش هیچ شکی نیست، سزاوار امکانات و حمایتی بیش از این است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- تاریخ سینما و عاشق سینما/ نگاهی به مستند «آرشیو متروک»
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- ناگهان پروانه/ نگاهی به فیلم «وقتی پروانه شدم»
- گفتوگو با کارگردان «تو مشغول مردنت بودی»/ زخمهای عمیق جامعه را پنهان نکنیم
- مواجهه با مرگ/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- گفتوگو با مهدی ارجمند، کارگردان «ملاقاتهای شگفتانگیز»/ «ملاقاتهای شگفتانگیز» یک فیلم ایدئوگرافیک است
- کارگردان «وقتی پروانه شدم» مطرح کرد/ چهره دوگانه میترا حجار در هر دو بافت سنتی و مدرن فیلم جذابیت دارد
- فیلمی مهم که قانونگذاران و مسوولان باید ببینند/ نگاهی به فیلم «خط باریک قرمز»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند