تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۱/۲۴ - ۱۸:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 14702

«ویم وندرس» کارگردان مطرح آلمانی فیلمبرداری ساخته جدیدش تحت عنوان «غوطه‌وری» را در برلین آغاز کرد.

به گزارش سینماسینما،‌ «ویم وندرس» که کسب نخل طلای کن و شیر طلای جشنواره ونیز بخشی از افتخارات سینمایی اوست، فیلم عاشقانه هیجانی «غوطه‌وری» را با بازی «جیمز مک‌آوی» و «آلیسیا ویکاندر» بازیگر برنده اسکار مقابل دوربین برده است و قرار است فیلمبرداری آن علاوه بر آلمان در فرانسه، اسپانیا و آفریقا نیز ادامه یابد.

این فیلم بر اساس رمان نوشته «جی.ام لگارد» و روایتگر داستان یک مهنس آب (مک‌آوی) است که توسط تروریست ها در سومالی گروگان گرفته می‌شود که تصور می‌کنند او یک جاسوس انگلیسی است و (ویکاندر) نیز در نقش یک محقق در اعماق دریا بازی می‌کند که در تلاش است، نظریه خود درباره سرمنشاء حیات را ثابت کند.

وی به عنوان یکی از چهره‌های سرشناس سینمای معاصر آلمان، اولین فیلم بلندش را در سال ۱۹۷۰ با نام «تابستان در شهر» ساخت و پس از آن، فیلم‌های «ترس دروازه‌بان از ضربه پنالتی» (۱۹۷۲)، «داغ ننگ» (۱۹۷۳)،‌ «آلیس در شهر» (۱۹۷۴)، «حرکت غلط» (۱۹۷۵) و «پادشاهان جاده» (۱۹۷۶) را کارگردانی کرد.

«وندرس» پس از ورود به هالیوود در سال ۱۹۸۲، «هملت» را ساخت اما اختلاف او با «فرانسیس فورد کوپولا» که تهیه‌کننده فیلم بود، موجب شد تا نسخه‌ قابل ‌اکران این فیلم چند سال بعد آماده نمایش شود.

بی‌تردید شاهکار سینمایی «وندرس» در سال ۱۹۸۴ با فیلم «پاریس، تگزاس» رقم خورد که جایزه نخل طلا، بهترین فیلم معنوی و جایزه فیپرشی جشنواره کن را برای او به‌همراه آورد، این فیلم همچنین جایزه بهترین کارگردانی از جوایز «بفتا» انگلستان را کسب کرد.

سه سال بعد، «وندرس» با ساخت فیلم «بهشت برفراز برلین» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن و بهترین کارگردانی جوایز فیلم اروپا را به‌ دست آورد.

«وندرس» در کارنامه سینمایی‌اش ساخت آثار مستندی را نیز دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به مستند نامزد اسکار «باشگاه اجتماعی بونا ویستا» درباره موسیقی‌دانان کوبا، «روح یک مرد» درباره گروه‌های موسیقی بلوز در آمریکا و «نمک زمین» درباره یک عکاس برزیلی اشاره کرد.

اولین جایزه سینمایی معتبری که «وندرس» کسب کرد، شیر طلای جشنواره ونیز در سال ۱۹۸۲ برای فیلم «وضعیت اشیا» بود.

وی در سال ۱۹۸۷ برای فیلم «بال‌های اشتیاق» جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را به‌ دست آورد و دو سال بعد دکترای افتخاری دانشگاه سوربن پاریس را نیز کسب کرد.

از دیگر افتخارات سینمایی «وندرس» می‌توان از نامزدی جایزه اسکار سال ۲۰۰۰ برای مستند «کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا»، ‌خرس نقره‌ای جشنواره برلین در سال ۲۰۰ برای «هتل میلیون دلاری»، جایزه بهترین فیلم جشنواره جیفونی ایتالیا در سال ۱۹۸۶، دوربین طلای سینمای آلمان در سال ۲۰۰۰ برای مستند «کلوپ اجتماعی بوئنا ویستا» و جایزه بهترین مستند از جوایز «گویا» سال ۲۰۰۸، یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو در سال ۲۰۰۵ نام برد.

فیلم «همه چیز خوب خواهد شد» از «ویم وندرس» سال گذشته در جشنواره برلین به نمایش گذاشته شد و فیلم جدید او نیز با نام «روزهای زیبای آرانجوز» به احتمال فراوان چندی دیگر در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ رونمایی می‌شود.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها