سینماسینما: مسعود پویا، روزنامهنگار، در همشهری نوشت:
با گذشت بیش از یک هفته از پایان جشنواره، هنوز خبری از رفع ابهام از ۲ اتفاق مهم فجر چهلم نیست؛ اینکه چرا سیمرغ مردمی اهدا نشد و چگونه اسامی برگزیدگان لو رفت. در هر دو مورد برگزارکنندگان جشنواره از پیگیری و بررسی خبر دادهاند و ما همچنان منتظر اخبار تکمیلی دفتر جشنواره هستیم؛ اینکه با سند مشخص شود آیا تخلفات گستردهای در مورد آرای مردمی رخ داده است؟ (در این زمینه کارگردان و تهیهکننده فیلم «شادروان» به اسناد و مدارکی اشاره کردهاند که در اختیار دبیر جشنواره قرار گرفته است.) به هر حال اتهامی زده شده که دامن فیلمی را گرفته که تا روز آخر صدرنشین جدول آرای مردمی بود. تنها صدای مخالف در مورد حذف سیمرغ مردمی هم از تهیهکننده همین فیلم برخاست و او هم خواستار توضیح مستدل در اینباره شد که البته در این زمینه محق هم هست؛ چون عملا اتهام مهندسی آرا به او زده شده است. به هر حال باید مشخص شود چرا و چگونه دبیر جشنواره به این نتیجه رسید که آرای مردمی قابل استناد نیست. قرار هم بر همین بود. قاعدتاً باید براساس اسناد و شواهدی چنین تصمیم مهمی گرفته شده باشد. بدون انتشار توضیحات مستدل ما فقط با انبوهی از ابهامات و اتهامات اثبات نشده روبهرو هستیم که دودش به چشم سازندگان «ملاقات خصوصی» رفته است. آبرویی ریخته شده بیآنکه دلایلی ارائه شود. مورد دیگر لو رفتن آرای داوران بود. بررسی اینکه چگونه یک سایت بلیتفروشی بلافاصله پس از آغاز مراسم اسامی برگزیدگان را اعلام کرد، نباید این قدر دشوار و وقتگیر باشد. در این زمینه هم یکی از فعالان رسانهای متهم به لو دادن آرا شده است و البته در فضای مجازی مرتب اخبار زردی درباره اختلاف میان داوران جشنواره منتشر میشد که درصورت صحت، شاید بتوان ردپای لو رفتن برندگان سیمرغ را هم از همین مسیر ردیابی کرد. نخستین منبع منتشرکننده اسامی هم که مشخص است و از این طریق هم میشود ماجرا را پیگیری کرد. اختتامیه جشنواره ۲۲بهمن برگزار شد و تاروز پایانی بهمنماه خبری از توضیحات برگزارکنندگان فجر چهلم در این رابطه نشد. درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر گفتنیها بسیار است، اما میشود از مدیران سازمان سینمایی خواست عجالتا در مورد همین ۲ موضوع توضیحاتی قانعکننده به افکار عمومی ارائه کنند؛ کاری که هم به نفع سینمای ایران و مخاطبانش است و هم به سود سازمان سینمایی و دفتر جشنواره که اعتبارش زیر سؤال رفته است و با پشت گوش انداختن و همهچیز را شامل مرور زمان کردن، هیچ اعتمادی بازنمیگردد و هیچ اعتباری بازسازی نمیشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- تلاش برای افزوده شدن جایزه مردمی به جشنواره تجسمی فجر
- آیا خودتان تابهحال هرگز اشتباه نکردهاید؟
- واکنش رییس جمهوری به حواشی جشنواره فجر: خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
- پاسخ جشنواره پر اشکال و غیرپاسخگو به یک ویدیو
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
- جوایز بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر اهدا شد
- پلیس فتا: از سوی سازمان سینمایی شکایتی نرسیده است
- کرامت انسانی/ نگاهی به فیلم «درب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





