سینماسینما: مسعود پویا، روزنامهنگار، در همشهری نوشت:
با گذشت بیش از یک هفته از پایان جشنواره، هنوز خبری از رفع ابهام از ۲ اتفاق مهم فجر چهلم نیست؛ اینکه چرا سیمرغ مردمی اهدا نشد و چگونه اسامی برگزیدگان لو رفت. در هر دو مورد برگزارکنندگان جشنواره از پیگیری و بررسی خبر دادهاند و ما همچنان منتظر اخبار تکمیلی دفتر جشنواره هستیم؛ اینکه با سند مشخص شود آیا تخلفات گستردهای در مورد آرای مردمی رخ داده است؟ (در این زمینه کارگردان و تهیهکننده فیلم «شادروان» به اسناد و مدارکی اشاره کردهاند که در اختیار دبیر جشنواره قرار گرفته است.) به هر حال اتهامی زده شده که دامن فیلمی را گرفته که تا روز آخر صدرنشین جدول آرای مردمی بود. تنها صدای مخالف در مورد حذف سیمرغ مردمی هم از تهیهکننده همین فیلم برخاست و او هم خواستار توضیح مستدل در اینباره شد که البته در این زمینه محق هم هست؛ چون عملا اتهام مهندسی آرا به او زده شده است. به هر حال باید مشخص شود چرا و چگونه دبیر جشنواره به این نتیجه رسید که آرای مردمی قابل استناد نیست. قرار هم بر همین بود. قاعدتاً باید براساس اسناد و شواهدی چنین تصمیم مهمی گرفته شده باشد. بدون انتشار توضیحات مستدل ما فقط با انبوهی از ابهامات و اتهامات اثبات نشده روبهرو هستیم که دودش به چشم سازندگان «ملاقات خصوصی» رفته است. آبرویی ریخته شده بیآنکه دلایلی ارائه شود. مورد دیگر لو رفتن آرای داوران بود. بررسی اینکه چگونه یک سایت بلیتفروشی بلافاصله پس از آغاز مراسم اسامی برگزیدگان را اعلام کرد، نباید این قدر دشوار و وقتگیر باشد. در این زمینه هم یکی از فعالان رسانهای متهم به لو دادن آرا شده است و البته در فضای مجازی مرتب اخبار زردی درباره اختلاف میان داوران جشنواره منتشر میشد که درصورت صحت، شاید بتوان ردپای لو رفتن برندگان سیمرغ را هم از همین مسیر ردیابی کرد. نخستین منبع منتشرکننده اسامی هم که مشخص است و از این طریق هم میشود ماجرا را پیگیری کرد. اختتامیه جشنواره ۲۲بهمن برگزار شد و تاروز پایانی بهمنماه خبری از توضیحات برگزارکنندگان فجر چهلم در این رابطه نشد. درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر گفتنیها بسیار است، اما میشود از مدیران سازمان سینمایی خواست عجالتا در مورد همین ۲ موضوع توضیحاتی قانعکننده به افکار عمومی ارائه کنند؛ کاری که هم به نفع سینمای ایران و مخاطبانش است و هم به سود سازمان سینمایی و دفتر جشنواره که اعتبارش زیر سؤال رفته است و با پشت گوش انداختن و همهچیز را شامل مرور زمان کردن، هیچ اعتمادی بازنمیگردد و هیچ اعتباری بازسازی نمیشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- تلاش برای افزوده شدن جایزه مردمی به جشنواره تجسمی فجر
- آیا خودتان تابهحال هرگز اشتباه نکردهاید؟
- واکنش رییس جمهوری به حواشی جشنواره فجر: خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
- پاسخ جشنواره پر اشکال و غیرپاسخگو به یک ویدیو
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
- جوایز بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر اهدا شد
- پلیس فتا: از سوی سازمان سینمایی شکایتی نرسیده است
- کرامت انسانی/ نگاهی به فیلم «درب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





