سینماسینما: مسعود پویا، روزنامهنگار، در همشهری نوشت:
با گذشت بیش از یک هفته از پایان جشنواره، هنوز خبری از رفع ابهام از ۲ اتفاق مهم فجر چهلم نیست؛ اینکه چرا سیمرغ مردمی اهدا نشد و چگونه اسامی برگزیدگان لو رفت. در هر دو مورد برگزارکنندگان جشنواره از پیگیری و بررسی خبر دادهاند و ما همچنان منتظر اخبار تکمیلی دفتر جشنواره هستیم؛ اینکه با سند مشخص شود آیا تخلفات گستردهای در مورد آرای مردمی رخ داده است؟ (در این زمینه کارگردان و تهیهکننده فیلم «شادروان» به اسناد و مدارکی اشاره کردهاند که در اختیار دبیر جشنواره قرار گرفته است.) به هر حال اتهامی زده شده که دامن فیلمی را گرفته که تا روز آخر صدرنشین جدول آرای مردمی بود. تنها صدای مخالف در مورد حذف سیمرغ مردمی هم از تهیهکننده همین فیلم برخاست و او هم خواستار توضیح مستدل در اینباره شد که البته در این زمینه محق هم هست؛ چون عملا اتهام مهندسی آرا به او زده شده است. به هر حال باید مشخص شود چرا و چگونه دبیر جشنواره به این نتیجه رسید که آرای مردمی قابل استناد نیست. قرار هم بر همین بود. قاعدتاً باید براساس اسناد و شواهدی چنین تصمیم مهمی گرفته شده باشد. بدون انتشار توضیحات مستدل ما فقط با انبوهی از ابهامات و اتهامات اثبات نشده روبهرو هستیم که دودش به چشم سازندگان «ملاقات خصوصی» رفته است. آبرویی ریخته شده بیآنکه دلایلی ارائه شود. مورد دیگر لو رفتن آرای داوران بود. بررسی اینکه چگونه یک سایت بلیتفروشی بلافاصله پس از آغاز مراسم اسامی برگزیدگان را اعلام کرد، نباید این قدر دشوار و وقتگیر باشد. در این زمینه هم یکی از فعالان رسانهای متهم به لو دادن آرا شده است و البته در فضای مجازی مرتب اخبار زردی درباره اختلاف میان داوران جشنواره منتشر میشد که درصورت صحت، شاید بتوان ردپای لو رفتن برندگان سیمرغ را هم از همین مسیر ردیابی کرد. نخستین منبع منتشرکننده اسامی هم که مشخص است و از این طریق هم میشود ماجرا را پیگیری کرد. اختتامیه جشنواره ۲۲بهمن برگزار شد و تاروز پایانی بهمنماه خبری از توضیحات برگزارکنندگان فجر چهلم در این رابطه نشد. درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر گفتنیها بسیار است، اما میشود از مدیران سازمان سینمایی خواست عجالتا در مورد همین ۲ موضوع توضیحاتی قانعکننده به افکار عمومی ارائه کنند؛ کاری که هم به نفع سینمای ایران و مخاطبانش است و هم به سود سازمان سینمایی و دفتر جشنواره که اعتبارش زیر سؤال رفته است و با پشت گوش انداختن و همهچیز را شامل مرور زمان کردن، هیچ اعتمادی بازنمیگردد و هیچ اعتباری بازسازی نمیشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- تلاش برای افزوده شدن جایزه مردمی به جشنواره تجسمی فجر
- آیا خودتان تابهحال هرگز اشتباه نکردهاید؟
- واکنش رییس جمهوری به حواشی جشنواره فجر: خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
- پاسخ جشنواره پر اشکال و غیرپاسخگو به یک ویدیو
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
- جوایز بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر اهدا شد
- پلیس فتا: از سوی سازمان سینمایی شکایتی نرسیده است
- کرامت انسانی/ نگاهی به فیلم «درب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد