سینما سینما،سپیده ابرآویز : ۱٫ یکی دو سال پیش در تهران اتفاق. دردناکی می افتد ،دختری از خانواده متوسط بعد از یک مهمانی شبانه پشت فرمان اتومبیل آخرین سیستم یکی از آقازاده ها می نشیند با سرعت حرکت می کند و لحظاتی بعد تصادف می کند و می میرد .داود نژاد در فراری ماجرایی را روایت می کند که تشابه زیادی با این اتفاق دارد.
۲٫ دختری به نام گلنار از فومن به تهران می آید تا سجاد پسر یکی از آقازاده ها و اتومبیل فراری او را ببیند .
۳٫تمام جان داستان در همین کلمه فراری است .ظاهرا می خوانیم فراری به کسر ف اما می بینیم فراری به فتح ف . ماجرای اتومبیل فراری و دختر فراری.
۴٫ داودنژاد در فراری به شدت در شخصیت پردازی موفق است .شخصیت هایش آن قدر ملموس و باورپذیر و واقعی اند که احساس می کنی می توانی جلوتر بروی ، آنها را از روی پرده بیرون بکشی ، لمس شان کنی و با آنها حرف بزنی. داودنژاد توانایی اش را در شخصیت پردازی پیش از این نیز ثابت کرده است .مثلا آن جایی که نیاز یا نازنین را ساخته است .
۵٫ گلنار همه چیزش درست در آمده است . دغدغه هایش ، چهره اش ، لهجه اش ، اکت ش ، دیالوگ هایش و زرنگی در عین سادگی اش .
۶٫گلنار نمونه دختران نسل امروز است .آنهایی که ته تمام برندها را در آورده اند، رسالت بزرگ شان گذاشتن عکس های ((سیس دار)) در اینستاگرام ، گرفتن گوشی های آن چنانی در. دست و عصیانی است در برابر آن عزت نفس دریغ شده ای که حاصل شرایط و هنجارهای غلط اجتماعی است.
۷٫ داودنژاد به شخصیت پردازی گلنار اکتفا نمی کند و سراغ ایجاد کاراکترهای درست برای محسن تنابنده در نقش راننده تاکسی و حاجی می کند.می بینیم که چطور حاجی در تک سکانس حضورش رنج جانباز بودن. را به ما می شناساند و چطور داودنژاد با مهارت در کوتاهترین زمان بیشترین حرف ها را از جنگ و آدم های آن به ما یادآوری می کند.
۸٫در کنار گلنار و حاجی ، محسن تنابنده با موفقیت از پس خلق شخصیتی برمی آید که قرار است چیزی از او ندانیم و در. طول فیلم به ویژگی هایش برسیم ، که می رسیم .
۹٫داودنژاد با اتکا بر دانش و تجربه سینمایی ، فیلمنامه خوب کارگردانی اصولی و به. احتمال قریب به یقین جهان بینی وسیع و تحقیق روان شناسی و جامعه شناسی کافی فیلمی روان و بدون دست انداز می سازد.فیلمی که می تواند تا مدت ها در یاد مخاطب بماند و آدم های دوست داشتنی اش به این آسانی ها فراموش نشوند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زندگی شگفت انگیز است /گفت و گو با علیرضا داوود نژاد
- جهانگیر کوثری در گفت و گو با سینماسینما/روی حضور تنابنده در «فراری» حساب کردیم، انتظاراتمان برآورده نشد
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- غلامرضا فرجی گفتوگو با سینماسینما/ فعلا خبری از اکران فیلمهای پرمخاطب نیست
- علیرضا داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ نگران شرایط اکران «فراری» هستم
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- جهانگیر کوثری در گفتوگو با سینماسینما/ احتمال اکران «فراری» در نیمه دوم مهر
- داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ گروه هنر و تجربه سرآغاز تحولی عظیم در فیلمسازی مدرن است
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند