تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۱۰:۲۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 9886

جشنواره فیلم برلین فهرستی از شش فیلم ترمیم شده از گاردانان صاحب نام سینمایی را به عنوان آثار بخش کلاسیک این رویداد سینمایی معرفی کرد.

به گزارش سینماسینما، فیلم‌هایی از «جیمز ویل»، «یاسوجیرو ازو»، «جان هیوستون»، «فیتز لانگ»، «هو شیائو-شین» و«هینز کارو»، شش فیلم قدیمی و ترمیم‌شده هستند که امسال در بخش کلاسیک شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین به روی پرده خواهند رفت.

فیلم «جاده بازگشت» ساخته «جیمز ویل» (۱۹۳۷) که به بخشی از تاریخ آلمان می‌پردازد، روایتگر داستان چهار پیاده نظام آلمانی است که مسیر دشواری در راه بازگشت به زندگی شهری دارند.

درسال ۱۹۳۹ و پس از اعتراض آلمانی‌ها، استودیو یونیورسال فیلم را بدون اجازه کارگردان مجددا تدوین کرد و حالا جشنواره برلین قصد دارند نسخه اصلی این فیلم که در سال ۱۹۳۷ اکران شد‌ را به کمک بنیاد «مارتین اسکورسیزی» که مسئولیت ترمیم و بازسازی شده آن را داشته را در بخش کلاسیک جشنواره برلین به نماش بگذارد.

فیلم نیمه خود زندگی نامه «هینر کارو» به نام «روس‌ها می‌آیند» محصول ۱۹۸۶ داستان پسری ۱۶ ساله به نام «گانتر والچر» است که در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم و شکست نازی‌ها دنیایش فرو می‌ریزد. اما این فیلم درباره فاشیست‌ و بدون قهرمان‌های ضد فاشیست خط قرمز رژیم آلمان شرقی بود و نمایش فیلم قبل از اتمام آن ممنوع اعلام شد.

فیلم «روس‌ها می‌آیند» از جمله فیلم‌هایی است که در آلمان شرقی به دلایل سیاسی سانسور و یا ممنوع شدند و جشنواره فیلم برلین علاوه بر بخش کلاسیک در بخش ویژه “سینمای سال ۱۹۶۶ آلمان” نیز تعدادی دیگر از این فیلم‌ها را به نمایش می‌گذارد.

با نمایش نسخه ترمیم شده فیلم «اوایل تابستان» جشنواره فیلم برلین میزبان یکی دیگر از آثار «یاسوجیرو اوزو» استاد سینمای ژاپن است.

این فیلم که محصول سال ۱۹۵۱ است، داستان دختر جوانی به نام «نوریکو» را روایت می‌کند که خانواده‌اش تلاش می‌کنند او را به زور ازدواج دهند. نقش اصلی این فیلم را «ستسوکو هارا» بازیگر مورد علاقه «اوز» بازی کرده است که در سپتامبر ۲۰۱۵ در سن۹۵ سالگی درگذشت.

یکی دیگر از فیلم‌های ترمیم شده و حاضر در بخش کلاسیک جشنواره فیلم برلین‌، «شهر چاق» ساخته «جان هیوستون» در سال ۱۹۷۲ با فیلمبرداری «کونارد هال» سرشناس است که در آن «جف بریجز» در یکی از اولین فیلم‌هایش در نقش یک بوکسور مستعد به نام «ارنی» ظاهر شده است.

این فیلم از روی نگاتیوهای ۳۵ میلیمتری اصلی و با کیفیت ۴k دیجیتال توسط کمپانی سونی ترمیم و بازسازی شده است.

اولین ساخته سینمایی «هو شیائو-شین» کارگردان مطرح تایوانی به نام «دختر نیل» محصول سال ۱۹۸۷ نیز نماینده سینمای آسیا در میان آثار کلاسیک جشنواره فیلم برلین است. این فیلم با محوریت نقش اصلی زن خود به سبب ارائه تصویری موثق از تایوان در دهه ۱۹۸۰ معروف است.

اما بخش کلاسیک جشنواره برلین ۲۰۱۶ با نمایش فیلم صامت «سرنوشت» محصول ۱۹۲۱ به کارگردانی «فریتز لانگ» افتتاح خواهد شد و نسخه ترمیم شده این فیلم که به همت بنیاد «فردریش ویلهلم مورانو» ایجاد شده روز ۱۲ فوریه برای اولین بار در این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته خواهد شد.

شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین از تاریخ ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) با حضور «مریل استریب» بازیگر برنده سه جایزه اسکار هالیوودی در راس هیات داوران با نمایش فیلم «درود بر سزار» ساخته جدید «برادران کوئن» آغاز به کار می‌کند و تا ۲۱ فوریه (دوم اسفند) ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها