در آخرین نمایش میدان جوانان سابق که روز دوشنبه ۲۹ مهرماه در سینما فرهنگ برگزار شد؛ مینا اکبری کارگردان، صادق روحانی و سیدعبدالجواد موسوی روزنامهنگار و الهه خسروی یگانه همسر محمدرضا رستمی درباره او سخن گفتند.
به گزارش سینماسینما، مینا اکبری کارگردان این مستند با اعلام این نکته که بعد ۱۸ هفته نمایش، به درخواست خودش مستند«میدان جوانان سابق»از پرده سینماها کنار گذاشته شده، گفت:«خوشحالم که فیلمم در میان چنین استقبالی و به انتخاب خودم از پرده سینماها کنار گذاشته میشود؛ همانطور که خداحافظی و رفتنم از مطبوعات با استعفا و درخواست خودم صورت گرفت». او در ادامه ضمن تقدیم این فیلم به یاد و خاطره محمدرضا رستمی روزنامهنگاری که سه سال پیش بر اثر خطای پزشکی درگذشت، گفت: «من هیچ وقت سعادت همکاری با محمدرضا رستمی عزیز را نداشتم و شناختم از او از دو طریق صورت گرفت. اول در زمان فوت عباس کیارستمی که کمپینی برای نقد سیستم درمانی کشور راهاندازی کردیم و به خاطر قدرت و نفوذ نظام پزشکی اخبار ما به سختی در رسانهها پوشش داده میشد ولی محمدرضا رستمی از معدود روزنامهنگارانی بود که از این کمپین حمایت کاملی کرد.»
او ادامه داد:« البته من نمیدانستم حمایت رضا رستمی برای پوشش اخبار کمپین خطای پزشکی، برای او چه تبعات و جنگی به همراه داشته همانطور که هرگز فکر نمیکردم چند ماه بعد خودش بخاطر خطای پزشکی ما را برای همیشه ترک خواهد کرد.»
مینا اکبری در ادامه گفت: «شناخت شخصیتر من از محمدرضا رستمی به خاطراتی برمیگردد که الهه خسروی همسر او بارها و بارها برایم بازگو کرده و هر بار حسرت معاشرت با این روزنامهنگار دوستداشتنی را در دلم گذاشته است».
همچنین الهه خسروی یگانه همسر محمدرضا رستمی و مشاور رسانهای فیلم«میدان جوانان سابق»درباره تاثیر کمپین خطای پزشکی که پس از فوت عباس کیارستمی پا گرفت بر آگاهی شخص او از حقوق شهروندی و اتفاقات پزشکی که منجر به فوت همسرش شد سخن گفت.
صادق روحانی نیز در این برنامه تلاقی اکران پایانی فیلم«میدان جوانان سابق»با سالروز درگذشت محمدرضا رستمی را یک تصادف زیبا خواند و گفت: این فیلم روایتی بود که بهار مطبوعات ایران را به تصویر کشید و از رنج روزنامهنگاران و خبرنگاران گفت که شاید یک نمونه بزرگ آن رضا رستمی بود. روزنامهنگاری که رنجکشید و درد کشید، اما شرافت قلمش را نفروخت. این فیلم تصاویری را جلوی چشم من آورد که پیشتر محمدرضا رستمی آن را برایم شرح داده بود. برای من که به واسطه اقتضای سنم امکان درک آن بهار روزنامهنگاری را نداشتم و فقط خزان روزنامهنگاری را دیده بودم، رضا محل وصل به آن بهار بود و اینکه بدانم این حال بدی که رسانه و مطبوعات ما را فراگرفته، اصالت ندارد.
سیدعبدالجواد موسوی هم در این برنامه گفت: متاسفانه مطبوعات ظلمی که به نیروهای خلاق و هنرمندش میکند، آنجاست که آنها را از جایی که شایسته و بایستهشان هست جدا میکند. شاید اگر رضا رستمی کمی مجال داشت تا از روزنامهنگاری فاصله بگیرد و مرگ امانش میداد، چند کتاب شعر وداستان ارزشمند به ادبیات ایران اضافه میشد.
موسوی در پایان ضمن تبریک به کارگردان «میدان جوانان سابق» به خاطر ساخت این فیلم مستند گفت: «بسیار خوشحالم که مینا اکبری هوشمندانه و به موقع از مطبوعات ایران خداحافظی کرد تا با ثبت یک روایت دقیق و دوستداشتنی به یادمان بیاورد که چه مصایبی بر روزنامهنگاران و روزنامهنگاری این مملکت گذشته است. امیدوارم خانم اکبری فیلمسازی را ادامه بدهد و آثار بعدی او هم با موفقیت بیشتر و مداومتر همراه باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- راهیابی مستند «میدان سابق جوانان» به بخش مسابقه جشنواره نوستالژیای میلان ایتالیا
- اسامی آثار راهیافته به دومین جشنواره فیلم نوستالژیا اعلام شد
- جامعه زیر تلی از خاک
- از روزگار رفته/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزنامهنگاری که مستندساز شد/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزنامهنگاری از منظر روزنامهنگار/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزهای پایانی اکران «میدان جوانان سابق»
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان و امیر پوریا درباره مستند «میدان جوانان(سابق)»
- گفتوگو با مینا اکبری، کارگردان مستند «میدان جوانان سابق»/ ما چارهای جز امیدواری نداریم
- روزی روزگاری روزنامهنگاری!/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- چه شد که چنین شد؟/یادداشت نرگس آبیار درباره مستند میدان جوانان سابق
- گردهمایی سیاسیون برای تماشای فیلم «میدان جوانان سابق»
- «ای خاطره ات پونز، نوکتیز کفِ کفشم»/ یادداشتی بر فیلم «میدان جوانان سابق»
- با دیدن «میدان جوانان سابق» غمگین شدم/ یادداشتی از فائزه هاشمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش