در آخرین نمایش میدان جوانان سابق که روز دوشنبه ۲۹ مهرماه در سینما فرهنگ برگزار شد؛ مینا اکبری کارگردان، صادق روحانی و سیدعبدالجواد موسوی روزنامهنگار و الهه خسروی یگانه همسر محمدرضا رستمی درباره او سخن گفتند.
به گزارش سینماسینما، مینا اکبری کارگردان این مستند با اعلام این نکته که بعد ۱۸ هفته نمایش، به درخواست خودش مستند«میدان جوانان سابق»از پرده سینماها کنار گذاشته شده، گفت:«خوشحالم که فیلمم در میان چنین استقبالی و به انتخاب خودم از پرده سینماها کنار گذاشته میشود؛ همانطور که خداحافظی و رفتنم از مطبوعات با استعفا و درخواست خودم صورت گرفت». او در ادامه ضمن تقدیم این فیلم به یاد و خاطره محمدرضا رستمی روزنامهنگاری که سه سال پیش بر اثر خطای پزشکی درگذشت، گفت: «من هیچ وقت سعادت همکاری با محمدرضا رستمی عزیز را نداشتم و شناختم از او از دو طریق صورت گرفت. اول در زمان فوت عباس کیارستمی که کمپینی برای نقد سیستم درمانی کشور راهاندازی کردیم و به خاطر قدرت و نفوذ نظام پزشکی اخبار ما به سختی در رسانهها پوشش داده میشد ولی محمدرضا رستمی از معدود روزنامهنگارانی بود که از این کمپین حمایت کاملی کرد.»

او ادامه داد:« البته من نمیدانستم حمایت رضا رستمی برای پوشش اخبار کمپین خطای پزشکی، برای او چه تبعات و جنگی به همراه داشته همانطور که هرگز فکر نمیکردم چند ماه بعد خودش بخاطر خطای پزشکی ما را برای همیشه ترک خواهد کرد.»
مینا اکبری در ادامه گفت: «شناخت شخصیتر من از محمدرضا رستمی به خاطراتی برمیگردد که الهه خسروی همسر او بارها و بارها برایم بازگو کرده و هر بار حسرت معاشرت با این روزنامهنگار دوستداشتنی را در دلم گذاشته است».
همچنین الهه خسروی یگانه همسر محمدرضا رستمی و مشاور رسانهای فیلم«میدان جوانان سابق»درباره تاثیر کمپین خطای پزشکی که پس از فوت عباس کیارستمی پا گرفت بر آگاهی شخص او از حقوق شهروندی و اتفاقات پزشکی که منجر به فوت همسرش شد سخن گفت.
صادق روحانی نیز در این برنامه تلاقی اکران پایانی فیلم«میدان جوانان سابق»با سالروز درگذشت محمدرضا رستمی را یک تصادف زیبا خواند و گفت: این فیلم روایتی بود که بهار مطبوعات ایران را به تصویر کشید و از رنج روزنامهنگاران و خبرنگاران گفت که شاید یک نمونه بزرگ آن رضا رستمی بود. روزنامهنگاری که رنجکشید و درد کشید، اما شرافت قلمش را نفروخت. این فیلم تصاویری را جلوی چشم من آورد که پیشتر محمدرضا رستمی آن را برایم شرح داده بود. برای من که به واسطه اقتضای سنم امکان درک آن بهار روزنامهنگاری را نداشتم و فقط خزان روزنامهنگاری را دیده بودم، رضا محل وصل به آن بهار بود و اینکه بدانم این حال بدی که رسانه و مطبوعات ما را فراگرفته، اصالت ندارد.
سیدعبدالجواد موسوی هم در این برنامه گفت: متاسفانه مطبوعات ظلمی که به نیروهای خلاق و هنرمندش میکند، آنجاست که آنها را از جایی که شایسته و بایستهشان هست جدا میکند. شاید اگر رضا رستمی کمی مجال داشت تا از روزنامهنگاری فاصله بگیرد و مرگ امانش میداد، چند کتاب شعر وداستان ارزشمند به ادبیات ایران اضافه میشد.
موسوی در پایان ضمن تبریک به کارگردان «میدان جوانان سابق» به خاطر ساخت این فیلم مستند گفت: «بسیار خوشحالم که مینا اکبری هوشمندانه و به موقع از مطبوعات ایران خداحافظی کرد تا با ثبت یک روایت دقیق و دوستداشتنی به یادمان بیاورد که چه مصایبی بر روزنامهنگاران و روزنامهنگاری این مملکت گذشته است. امیدوارم خانم اکبری فیلمسازی را ادامه بدهد و آثار بعدی او هم با موفقیت بیشتر و مداومتر همراه باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- راهیابی مستند «میدان سابق جوانان» به بخش مسابقه جشنواره نوستالژیای میلان ایتالیا
- اسامی آثار راهیافته به دومین جشنواره فیلم نوستالژیا اعلام شد
- جامعه زیر تلی از خاک
- از روزگار رفته/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزنامهنگاری که مستندساز شد/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزنامهنگاری از منظر روزنامهنگار/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- روزهای پایانی اکران «میدان جوانان سابق»
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان و امیر پوریا درباره مستند «میدان جوانان(سابق)»
- گفتوگو با مینا اکبری، کارگردان مستند «میدان جوانان سابق»/ ما چارهای جز امیدواری نداریم
- روزی روزگاری روزنامهنگاری!/ نگاهی به فیلم «میدان جوانان سابق»
- چه شد که چنین شد؟/یادداشت نرگس آبیار درباره مستند میدان جوانان سابق
- گردهمایی سیاسیون برای تماشای فیلم «میدان جوانان سابق»
- «ای خاطره ات پونز، نوکتیز کفِ کفشم»/ یادداشتی بر فیلم «میدان جوانان سابق»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد











