سینماسینما، رویا فتح الله زاده
فیلم کوتاه «#ساعت_ چهار» در فضایی فانتزی با زبان طنز می کوشد داستان تراژیک بداقبالی های پسری جوان به نام امید را بازگو کند. در ابتدای فیلم امید را می بینیم که در حال ارسال پیامک است. می نویسد: «ساعت از چهار گذشت کجایی؟» بعد برمی خیزد و از آشپزخانه طنابی را برمی دارد. تا این لحظه همه چیز در سکوت انجام می شود تا اینکه امید پایش روی سرامیک آشپزخانه سُر می خورد و از همین جا مونولوگ درونی او با خودش آغاز می شود. واقعیت این است که فکر کردن بدون زبان اتفاق نمی افتد و فکر کردن همان مونولوگ درونی انسانهاست که اکنون مانند برخی از فیلم ها، «#ساعت_ چهار» نیز تلاش دارد از طریق بلند کردن صدای مونولوگ درونی کاراکترش، روایت او را از زندگی بازگو کند. البته با وجود این استراتژی ساختار فیلم با روایت امید همسازیِ کامل و بی چون و چرایی ندارد و در برخی سکانس ها روایت امید را به چالش می کشد. یکی از مهمترین ویژگی های فیلم همین است که فیلم به یک تک گویی درونی بسنده نکرده است و به همین دلیل بخشی از فضای طنزآلود داستان برآمده از تناقض میان روایت امید با روایت دانای کل است. بدین صورت که وقتی امید قصه زندگی اش را سراسر بداقبالی می نمایاند اما مخاطب در تجربه زیسته او خوش اقبالی ها و خوشبختی هایی را (به ویژه در سکانس پایانی) به چشم می بیند، ما بیش از داستانِ تراژیکی که امید بازگو می کند، به طنزآمیزی اتفاقاتی که به چشم مشاهده می کنیم، تمرکز می کنیم و لبخند می زنیم. در فیلم شخصیت پردازی امید هوشمندانه صورت گرفته است. او در رشته آمار هرچند به طور تصادفی تحصیل کرده است و به همین دلیل رویدادهای زندگی اش را از طریق نظریه احتمال مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. هسته مرکزی نظریه احتمال نیز متغیرها و فرایندهای تصادفی و پیشامدهاست. شروع روایت فیلم، ماجرای به دنیا آمدن امید، تحصیل او در رشته آمار، با وجود علاقه به رشته اخترشناسی، آشنایی با مهتاب، ماجرای خودکشی و… بسیاری از عناصر داستان فیلم برگرفته از دانش نظریه احتمال است. علاوه بر این، نکته جالب دیگر به کارگیری جلوه های بصری متناسب با تِم فیلم است. همین استفاده از جلوه های بصری برای به تصویر درآوردن فرایندهای مرتبط با آمار و احتمالات به جذابیت و گیرایی فیلم افزوده است. علاوه بر این ارتباط نظریه احتمال با شرط بندی های روزمره و ساده لوحانه هر انسانی نیز نمایانگر هوشمندی نویسنده و کارگردان فیلم است. برای نمونه در فیلم نگاه کنید به سکانسی که امید با خودش می گوید که اگر مرد همسایه به بالا نگاه کند، مهتاب می آید، یا اگر این آشغال در سطل زباله بیفتد، مهتاب خواهد آمد.
با این اوصاف، یکی از نقاط ضعف فیلم در استفاده آشکار و بی رویه از نشانه هاست، که همین ویژگی سکانس بعدی را با خطر لو رفتگی مواجه می کند. این مسئله به ویژه به سکانس پایانی آسیبی جدی وارد کرده است. بنابراین حتی نشانه کوچکی مانند ریختن گرد گچ از سقف در لحظه ای که کسی خودش را به دار آویخته است، میتواند تجربه تعلیق میان مرگ و زندگی قهرمان داستان را از مخاطب دریغ کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای بیداری» رونمایی شد
- اکران انیمیشنهای کوتاه سرانجام رسمیت یافت
- اکران فیلمهای کوتاه در سینماهای هنر و تجربه از ۲۰ دی
- رونمایی از مستند زندگی علی انصاریان
- اکران فیلم سینمایی «زندگی شیرین» از ۱۷ آبان
- «پسر انسان» به شیراز میرود
- اکران مستند فوتبالی در آستانه جام جهانی
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- اکران فیلم «پسر» در گروه هنروتجربه
- در اولین اکران؛ فیلمهاى کوتاه «هفت» با یاد علی انصاریان روی پرده رفتند
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- گفتگو با محسن نساوند کارگردان مستند «سبالو»/ روایتی از آخرین بازماندههای یک نسل طلایی
- «کودتای ۵۳» در سینماهای هنروتجربه روی پرده رفت
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟