فرزانه متین-با اعلام اسامی کاندیدهای چهل وسومین جشنواره فجر این شبهه پیش آمده که اکثر نامزدهایی که اعلام شده بر اساس سلیقه داوران و متعلق به چند فیلم خاص است.
پیش از اعلام نامزدها،بر کسی پوشیده نبود که فیلم موسی کلیم الله از ابراهیم حاتمی کیا در اکثر رشته ها نامزد می شود اما در مورد برخی از نامزدها ،این کج سلیقگی گویا سمت و سویی خاص دارد.فیلم خدای جنگ که از فیلمنامه ی محکمی برخوردارست اصلا به مذاق داوران خوش نیامده ،ولی فیلم شمال از جنوب غربی که فاقد یک فیلمنامه منسجم و کارگردانی غیر قابل قبول وبازی نه چنداندلچسب مصطفی زمانی است ، در رشته های اصلی از جمله بهترین فیلم،بهترین کارگردانی،بهترین بازیگر نقش اول و … کاندید شده است.از سویی دیگر فیلم رها در رشته های بهترین فیلم ،بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه کاندید نشده است. در مقابل اثر ضعیفی چون گوزن های اتوبان که نه شروعی دارد ونه پایان در بیش از۶ رشته نامزد شده است از جمله نامزدی آن در رشته های کارگردانی و بهترین فیلم که واقعا باعث تعجب است. فیلم پر و سر صدای بازی را بکش که دست بر روی جنجالی ترین موضوعات مهم گذاشته در هیچ رشته ای نامزد نشده است.جشنواره به جای آن که فیلم صددام را نادیده بگیرد ،رضا عطاران را به عنوان نامزد بهترین بازیگر مرد معرفی کرده است .این درحالی است که با توجه به نشست پر سر و صدای این فیلم و حرکات سخیفانه ی بازیگرانش وضعفهای بسیار فیلم ،این انتظار می رفت که کمتر به آن توجه شود . نادیده گرفتن فیلم ناطور دشت هم از دیگر پدیده های جشنواره امسال بود.
با همه ی این احوال سرانجام چهل و سومین جشنواره فیلم فجر با آثاری کما بیش ضعیف و باشایعه انصراف کمال تبریزی از حضور در اختتامیه جشنواره به پایان رسید که گویا ناشی از ناراضی بودن از اسامی کاندیدا می باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





