سینماسینما، محمد تقیزاده
«سورنجان» همانطور که از عنوان عجیب و کنجکاویبرانگیزش پیداست، فیلمی پرتعلیق و جذاب است که با وجود تمامی کاستیها میتوان به عنوان یکی از تجربههای موفق فیلمساز، نمره قبولی برایش قائل شد و نوید ظهور و درخشش فیلمسازی مستعد و خلاق را در حوزه داستانی برای سینمای ایران در نظر گرفت که با نخستین تجربه جدی و حرفهای خود توانسته کیفیت هنری و زیباییشناسی فرمی اثرش را به منصه ظهور برساند.
تحلیل و آنالیز کلی فیلم نشان از کارکرد مهم و کلیدی فیلمنامه و حضور فیلمسازی خلاق و آشنا به مدیوم سینما دارد، چنانکه فیلم توانسته در دقایق زیادی داستان پرکشش خود را برای تماشاگر روایت کند و چهار شخصیت متفاوت از دنیاهای مختلف را برای مخاطب باورپذیر نشان دهد. داستان «سورنجان» ماجرای روابط عاطفی و شخصی چهار نفر است که قبلا سابقه آشنایی با یکدیگر داشته اند و در این ملاقات دوباره قرار است خیلی از پنهانکاریها و رازهای مگوی آنها نهان شود. همین چینش آگاهانه و انتخابهای درست یکی دیگر از عوامل موفقیت «سورنجان» در ارتباط با مخاطب خاص به شمار میآید؛ مخاطبی که تا حدی صبورتر است و میخواهد داستانی جسورانهتر و متفاوت از آنچه پیشتر مشاهده کرده، روی پرده سینما ببیند.
بااینحال «سورنجان» در لحظاتی درگیر سانتیمانتالیسم و شعار و تکرار و کلیشههای رایج در سینمای روشنفکری مخاطب خاص میشود، اما فیلمساز تا حد زیادی این انحراف و اغراق را مدیریت و کنترل میکند تا فیلم بیش از آنکه به اثری سانتیمانتالیسم و شبه روشنفکرانه بدل شود، به فیلمی داستانگو با شخصیتهای متنوع و مختلف تبدیل شود که مایههای فلسفی و زیباییشناسی هنری نیز در آن قابل مشاهده است و مخاطبان جدیتر که به مباحث زیباییشناسی و خلاقیت در سینما نیز توجه دارند، با فیلم ارتباط برقرار کنند.
شخصیتهای «سورنجان» با پرداختی که روی آن صورت گرفته، به کاراکترهای باورپذیر و سمپات برای تماشاگر تبدیل شده اند که بار اصلی داستان و همراهی مخاطب را برعهده میگیرند. میلاد کیمرام که در مدت کم حضور حرفهای در سینمای ایران تجربیات زیادی به دست آورده و در فیلمها و سریالهای هنری و تجاری خوش درخشیده، در این فیلم نیز کاراکتر جوان بیانگیزه و روشنفکر کتابخوان و ثروتمند را بهخوبی ایفا میکند و از جمله برگ برندههای فیلم به شمار میآید. تضاد شخصیتها و واکاوی روحیات و درونیات آنها با اینکه خیلی طولانی هم نشده، اما بهخوبی و بهدقت پرداخت شده و روابط علی و معلولی افراد و انگیزه عشقها و جداییها را با گذرها و توضیحاتی که درباره شخصیتها و گذشتههایشان داده میشود، تا حد زیادی باورپذیر درآورده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «رسیدن» در دو جشنواره اتریشی
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- تمام داشتههای پنهان ما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
آخرین ها
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی