سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
«دیوار آبی» میتوانست از آن مستندهای افشاگرانه باشد که البته الان هم هست، اما بار زیباییشناسانه فیلم کمرنگ است. فیلم جسارت مضمونی دارد و روان هم روایت شده و از چشماندازی تقریبا نو به موضوع پل صدر تهران و معضلات محیط زیستی و انسانی آن برای ساکنان حومه پل پرداخته. از بخت بد اما وجه ژورنالیستی کار غالب است. به همین خاطر فیلم شلخته مینماید. تصاویرش دمدستی و انگار از روی اضطرار گرفته شده. فیلمسازان خواستهاند با نماهای هلیشات این نقیصه را بپوشانند. استفاده زیاد از نماهای هوایی اما از تاثیر آن میکاهد.
ایماژهای بصری و نشانههای سینمایی کار نه که نباشد، گزنده و جاندار نیست. فیلم با همه جسارت در طرح مسئله، تنها به روایت ساکنان آپارتمانها و خانههای اطراف پل و چند کارشناس شهری و معماری و محیط زیستی بسنده کرده. به عنوان مخاطب از خود میپرسیم دیگر طرفهای درگیر ماجرا کجایند؟ اینکه طراحان پروژه حاضر به مصاحبه نبودند، بهانه مناسبی نیست. مسئولان غایب را بایست به درون بازی کشید. اگر عمق و غنا برای مستندمان میخواهیم، باید حضور حریف را در کار قطعی کرد، حتی اگر خودش نخواهد و حتی اگر این کار تبعات حقوقی برای سازندگان بیاورد.
سوژهایی که مایکل مور، مستندساز آمریکایی، رویشان دست میگذارد، کم حساسیتبرانگیز نیست. در آنها هم مسئولان تمایلی به شراکت در این بازی ازپیشباخته ندارند، اما آنها از سوی فیلمساز به این بازی کشیده میشوند، بدون آنکه خود بخواهند. اتفاقا مستندساز کاربلد راههای گریز برای نیفتادن به دام حقوقی آن طرف ماجرا را پیدا میکند.
با این همه، «دیوار آبی» را صادقانهترین مستند این سالها دیدهام. مستندی که حرفهای درگوشی مردم در کوچه و خیابان و تاکسی و اتوبوس را از زبان کارشناسان بهصراحت بیان میکند. هدفگیری سازندگان هم درست است. از موضوع دور نمیشوند. تضادهای معنایی تصاویر فیلم نیز جلب توجه میکنند، هر چند کمرنگورو باشد.
کاش فیلم ریشههای شکلگیری پروژه احداث پل صدر را نیز مدنظر قرار میداد. فیلمسازان اما بیشتر دغدغه محیط زیستی دارند. راویان اغلب به خاطر شاید امنیتشان پنهاناند و ما صدایشان را میشنویم. تنها کارشناسان رسمی محیط زیستی و شهریاند که آشکار رو به دوربین نظر میدهند. «دیوار آبی» ما را به این فکر میاندازد در شهری که زندگی میکنیم، چه بیشمار بیقانونی در سطح کلان میشود، اما چون شبکه اطلاعرسانی درست و رسمی و فراگیری در این زمینه وجود ندارد، از آنها بیخبریم.
دوست داشتیم فیلمی با چنین سوژه نو و جهتگیری انتقادی جسورانهاش را با مشخصههای سینمایی نابتر ببینیم. ترفندهای صوتی و تصویری استفادهشده برای فیلم مثل صدای صحبتهای واعظی مذهبی روی تصاویر شهری، بیشتر مناسب فیلمهای آماتوری است. دغدغه محیط زیستی سازندگان اما فیلم را سرپا نگه داشته. «دیوار آبی» داستان شهری را میگوید که به کما رفته. فیلم داستان این به کما رفتگی است در هیاهوی سروصدای ماشینهایی که میگذرند و میگذرند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- تمام داشتههای پنهان ما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز