
سینماسینما_ فرزانه متین :محسن تنابنده با کارگردانی فیلم قسم نشان داد نباید او را دست کم گرفت،مردی که جدا از بازی ها، فیلمنامه نویسی وکارگردانی آثار طنز، با ساخت یک فیلم جدی، اثری به یادماندنی در سینمای ایران بر جای گذاشت.
قسم یک ملودرام اجتماعی و تلخ است که داستانش حول محور یک موضوع فقهی وحقوقی به نام قسامه می چرخد. زنی به نام راضیه با بازی به یادماندنی مهناز افشار بری قصاص قاتل خواهرش،اقوام درجه یک نسبی اش را جمع کرده و با اتوبوس از گرگان راهی مشهد است تا در آخرین دادگاه ، با با قسم نامه ، قاتل را بعد از ۵ سال محکوم کنند.قسامه در فقه اسلامی برای اثبات جرمی است که البته برای دادگاه محرز نشده در نتیجه ۵۰ نفر از بستگان پدری مقتول باید علیه قاتل شهادت دهند تا از نظر قانون ، محکوم شناخته شود البته سوگند زن مورد قبول نیست مگر اولیای دم. در فیلم دو خواهر مقتول جز. اولیای دم محسوب می شوند.
بازیگران فیلم نیز همگی خودشان را یک پا قاضی می دانند، لعن و نفرین می کنند و تنها سره را از ناسره آن ها تشخیص می دهند. قسم یک فیلم جاده ای محسوب می شود که ما در طی یک سفر بارها و بارها قضاوت می کنیم، داور می شویم ، حق را از باطل تشخیص می دهیم غافل از آنکه هر آنچه می پنداشتیم در انتها نقش بر آب می شود و تنابنده از مخاطب همین را می خواهد.همذات پنداری و در نهایت درگیر شدن با مقولهی قضاوت.در واقع یکی از نقاط قوت کارگردان این بوده که وجدان مخاطبش را درگیر کند و او را هم در این داوری دخیل کند تا به او بگوید برای آن چه که نمی تواند ببیند و شواهد وجود ندارد، حکم صادر نکند.
عدم قضاوت وپیش داوری در سینمای ایران با اصغر فرهادی آغاز شد.آن هنگام که تماشاگر با دیدن فیلم چهارشنبه سوری ، همه ی تقصیرها را بر گردن هدیه تهرانی می اندازد و او را شکاک و بد دل می داند در صورتی که در دقایق انتهایی، فیلم با چرخشی ۱۸۰ درجه باعث بهت مخاطب می شود و به تماشاگر می گوید دست از قضاوت بردارد وحالا محسن تنابنده با یک پایان بسته، این نگاه را تر وتمیز به مخاطبش هدیه می دهد.
این درام پیچیده و پرتنش پر از گره است که تا انتها یکی یکی باز می شود.ریتم فیلم تند است و تنابنده می داند فیلم جاده ای اگر ریتم کندی داشته باشد مخاطب را بی حوصله می کند هر چند که پایان فیلم جذاب باشد از این رو پایان فیلمش را فدای کل اثرش نمی کند. قسم به دور تکرار نمی افتد و حتی جایی که کم کم مخاطب بی حوصله می شود با ورود خسرو با بازی سعید آقاخانی در نقش همسر راضیه اوج می گیرد البته نباید منکر این قضیه شد که ۱۵ دقیقه ابتدایی فیلم تا حدودی گنگ و مبهم است اما به تدریج داستان رو می شود ومانند پازل همه چیز در کنار هم چیده می شود. در اینجاست که مخاطب با خود می اندیشد همین دنیا، دار مکافات است.فیلم بیش از آن که به فلسفه ی قصاص بپردازد وجدان ما را در برابر خودمان قرار می دهد و می خواهد دست از داوری و قضاوت برداریم آن همگام شاید بتوان به قصاص از جنبه های دیگر نگاه کرد.
از دیگر نکات مثبت فیلم بازی درخشان مهناز افشاراست که تاثیر گذاری این فیلم را دو چندان کرده است والحق که سیمرغ برازنده وی بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





