سینماسینما، ساقی سلیمانی
در جشنواره فجر سال ۹۶ یک تیم جوان با فیلم «درساژ»، یک تیم نوجوان را معرفی کرد و به مسائل حلنشده نسلی پرداخت که درگیرودار اقتصاد و سیاست ایران و جهان، کمکم دارند در نقطه کور جامعه با بلوغ دستوپنجه نرم میکنند و بعدها میتوانند ادعا کنند که آنها هم نسلی سوختهاند. ما دهه شصتیها بهاصطلاح به اینها میگوییم دهه هفتادی و هشتادیها. این فیلم که در واقع مسائل و بحرانهای دهه هشتادیهاست، داستانی منسجم و باورپذیر دارد و با استعدادهای درخشانی که بازیگردانی موفق فیلم آنها را در نقشهای خود به حد درخشش رساند. چیزی که از چشم منتقدان و داوران جشنوارهها و مخاطبان پنهان نماند، بازی درخشان نگار مقدم بود و البته بازیگران نوجوان فیلم که در کنار بازیگرانی چون علی مصفا، همایون ارشادی و شبنم مقدمی با قدرت ظاهر شدند. نام فیلم از داستان جانبی فیلم گرفته شده که عبارت است از طبیعتدوستی و حیواندوستی در قالب انس نگار مقدم با اسبی خاص از باشگاه سوارکاریاش. موارد اینچنینی در فیلم با داستانپردازی خوب و روان خط روایی خوبی را ایجاد کرده است.
دلمشغولی نویسنده فیلم برای این نسلِ تازه بسیار برای من محترم بود. سالها پیش با دیدن فیلم «تقاطع» این تلنگر را احساس کردم که میتوان در قالب یک داستان و داستانهای فرعی و به دور از شعار و شعارزدگی بر پرده سینما نشان داد که یک کورس ساده ماشین در خیابان و یک جور هیجان کوتاهمدت چطور میتواند سرنوشت چندین و چند نفر را به سوی فاجعه هدایت کند. در واقع در «درساژ» حامد رجبی متنی را ارائه داده که تصویر جسارتهای عجیب و غریب دهه هشتادیهاست؛ نسلی که مجال هیچگونه هیجان مثبتی را نیافتند و در وضع موجود اقتصادی و رفاهی شاید هیچوقت هم این مجال فراهم نیاید. سوالی که فیلم ایجاد میکند، ترسناکترین سوال است؛ آیا کاری هم میتوان کرد؟ جسارت این نسل را آیا میتوان کنترل کرد؟ آیا با محدود کردن آنها نتیجه عکس خواهیم گرفت؟ آیا با آموزهها و توهمات صدا و سیما میتوان برای این نسل آگاه و در متن اطلاعات سیاسی اجتماعی نسخه بپیچیم؟ آیا خانوادهای که درگیر توازن دخل و خرج است، میتواند برای گذر از کودکی تا نوجوانی این نسل زمان بگذارد؟ آیا نسلی که خودش از دهه ۵۰ و ۶۰ هنوز با بحران هویت روبهروست، میتواند از فرزند دهه هشتادی خود انتظار ثبات و آرامش داشته باشد؟
استعاره اسب در فیلم به سمت خوبی میرود و حرف از نوعی رهایی و دیدن طلوع خورشید در پهنه دشتهای وسیع میزند، زبانِ بیانِ خفقانِ یک جامعه، به دور از شعار، به دور از کلیشه، به دور از بازیهای باورناپذیر، به دور از دیالوگهای زورکی.
«درساژ» فیلمی است که باید در سبد تفریحات دبیرستانهای ما قرار گیرد. دیدن گروهی یک فیلم تعهد ایجاد میکند. هنوز بر این عقیدهام سینما سرنوشت انسانها را تغییر میدهد و «درساژ» این روزها از فیلمهایی است که دیدنش را میتوان به سه نسل پیشنهاد داد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- گفتوگو با پویا بادکوبه، کارگردان «درساژ»/ به تعداد آدمها واقعیت، متفاوت است
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- سلوکِ بلوغ / نگاهی به فیلم “درساژ”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- نسل امروز/ نگاهی به فیلم «درساژ»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به فیلم «قسم»/ اتوبوسی به رسم قسم
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- در باب عصیانی آرام و دخترانه/ نگاهی به فیلم «درساژ»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





