
فرزانه متین- رما، آخرین ساخته آلفونسو کوآرون مکزیکی با اولین اکرانش در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز خبر از آن می داد که با درامی شاخص، خلاقانه و هنرمندانه روبه رو هستیم که اکران سراسری اش نیز صحه بر این مطلب گذاشت. این فیلم، با برنده شدن در دو شاخه بهترین فیلم خارجی و بهترین کارگردانی در مراسم گلدن گلوب و نامزدی در نه رشته اسکار و دریافت سه اسکار برای بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری باعث شد بهترین درام ۲۰۱۸ لقب بگیرد .رما را بیش از آن که شاهکار نامید باید گفت درامی زنانه و در ستایش زنانی است که سر تسلیم فرو نمی آورند.
آلفونسو ساخت رما را مدیون خدمتکاری به نام لینو در دوران کودکی اش است که وی را با سینما آشنا کرد و حالا این کارگردان مکزیکی برای ادای دین به این زن، فیلمی منطبق بر واقعیت های دوره کودکی و در میان بحبوحه جنگ کثیف در سال ۱۹۷۱ و اعتراضات دانشجویی می سازد . با تماشای رما ما با واقعیت همسو نمی شویم بلکه واقعیت را در آغوش می گیریم و با نگاهی موشکافانه با تک تک جزییات همذات پنداری می کنیم.
داستان رما روایت کننده زندگی زنی به نام کلئو از اهالی بومی مکزیک است و در محلهی رما در مکزیکوسیتی در خانوادهای متوسط خدمتکار است که ناخواسته باردار می شود و در همان حین پدر خانواده، زنش ، سوفیا را ترک می کند.کلئو و سوفیا دو بحران موازی را برای ما روایت می کنند که چگونه کلئو با فرزند ناخواسته در شکمش می خواهد زندگی کند و سوفیا مادر ۴ بچه قد و نیم قد با شوهری که به او خیانت کرده باید بار زندگی را به دوش بکشد در سکانس پارک ماشین توسط پدر و زد و خوردهای کوچک ماشین با دیوارهای پارکینگ در ابتدا به مخاطب این هشدار داده می شود که این مرد متعلق به این زن و خانواده نیست و جایی هم در آینده نخواهد داشت. از این رو آینده هر دوی زنان مبهم و تار است. « مهم نیست درباره زنان چه می گویند، ماهمیشه تنهاییم.»یکی تامل برانگیزترین دیالوگ هایی است که در دقیقه ۹۱ در فیلم توسط سوفیا به خدمتکار گفته می شود .
دو صحنهی فیلم به شدت تکان دهنده و اثرگذار بر است، صحنه ایی که کلئو به هنگام وضع حمل می خواهد از سرنوشت فرزندش با خبر شود که در نهایت نوزاد مرده را در آغوش می گیرد و صحنه بعدی سکانس آخر فیلم است که سوفیا و ۴ بچه اش به همراه کلئو در بغل یکدیگرند و از پشت آنان نوری بر این صحنه می تابد که به دو زن اصلی فیلم خبر از آینده ای روشن می دهد و سعی می کند ناراحتی مخاطب را در سکانس های احساسی، رفع کند. تکرا واژه «ماجراجویی»از سوی سوفیا وفرزندانش به ما القاء می کند زندگی بدون مردان در جریان است و شاید هم حتی شکل و شمایل ماجراگونه به خود بگیرد. به گفته این کارگردان مکزیکی سه مولفه اساسی در فیلم به آن پرداخته شده: فیلمی با محوریت کلئو، خدمتکار خانواده، فیلمبرداری سیاه و سفید مدرن و داستان بر اساس خاطره و بازسازی دقیق تمام اتفاقات و از دید من مولفهی چهارمی هم در میان است؛ تسلیم ناپذیری زنان در برابر مشکلات
در نهایت، طردشدگی، اختافات طبقاتی، اعتراضات سیاسی و جنگ کثیف، نابرابری های جنسیتی و… همگی در فیلم رما دست به دست هم داده تا این کارگردان اثرش را تبدیل به شاهکاری کند که جایش در هالیوود خالی بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





