سینماسینما، رضا حسینی
«دوباره زندگی» از آن دست فیلمهای کوچک و جمعوجوری است که متاسفانه بهراحتی میشود فراموششان کرد؛ البته اگر قرار به بررسی و نوشتن درباره فیلم باشد، بهسادگی نمیشود با آن روبهرو شد، چون با در نظر گرفتن وضعیت سینمای مستقل ایران و انبوه کمدیهای سخیف (که دوباره گیشه را تصاحب کردهاند) و حضور بازیگرانی مثل گلاب آدینه و محمد شمس لنگرودی شاعر، هرگونه انتقاد و بیتوجهی به این فیلم رویهمرفته قابل قبول، میتواند غیرمنصفانه به نظر بیاید؛ بهخصوص اگر طبق معیار برخی صاحبنظران، بخواهیم شرایط تولید را هم در ارزیابی و نقد فیلم لحاظ کنیم.
«دوباره زندگی» دچار یک پارادوکس بنیادی است که بررسی آن را میتوان از عنوانش شروع کرد؛ فیلمی که پیش از دیدن، امیدبخش به نظر میرسد، اما پس از تماشا، انگار اجبار و ملال نهفته در عبارت «دوباره زندگی» رو میآید و خودنمایی میکند. در نخستین مواجهه با عنوان فیلم و بازیگرانش، به یاد حرفهای پدر سالخورده«شهر کوچک»/ «قصبه» (نوری بیلگه جیلان/ ۱۹۹۸) افتادم و صحنهای که پیرمرد از هزارویک دردی میگوید که شبها آسایش را از او سلب میکنند و نمیگذارند لحظهای آرام بخوابد، بااینحال، دلش میخواهد ۲۰ سال دیگر هم زندگی کند. اما پس از دیدن «دوباره زندگی» میتوان گفت فیلم بر خلاف ادعای کارگردان جوانش در یادداشت سایت هنر و تجربه، نهفقط به چنین دیدگاه ستایشگری از زندگی نزدیک نمیشود و شخصیتهای اصلیاش یک بار دیگر طعم شیرین زندگی را تجربه نمیکنند، بلکه کاملا برعکس، گویی از تمام برنامهها و اهدافی که برای گذران بیسروصدا و آرام آخرین روزهای حیاتشان دارند هم محروم میشوند!
زوج سالمند «دوباره زندگی»، ابتدا در عکاسی کنار هم و در یک قاب دیده میشوند؛ با اینکه تغییر پسزمینه و لبخند نزدن زن (و در ادامه، میزانسن تصویر بازتابی روی در بانک) عناصر نویدبخشی نیستند و از جدایی زودهنگامی حکایت دارند، اما تقدیر بازی دیگری برای آنها در نظر دارد و در لحظههای پایانی ترک خانه، خبری میرسد که جدایی و فروپاشی این خانواده کوچک را ظاهرا به تاخیر میاندازد؛ جالب اینکه پس از فرازوفرودهای داستانی، عنصر حیات به زندگیشان تزریق میشود تا احتمالاً شروعی دوباره را از سر بگذرانند، ولی در واقعیت، اوضاعشان دائم بدتر میشود و در پایان، فیلم با قابهای تک و عاری از هر گونه نشانه امید مرد و زن میانسال تمام میشود. بهعلاوه، فیلمبرداری «دوباره زندگی» هم تابع پارادوکس مورد اشاره است و از یک طرف با دنیایی تقریبا بیرنگ طرفیم و از سوی دیگر، با تصاویری بیدلیل نورزده مواجه میشویم. (اگر این اشکال به نسخه ارسالی برای منتقدان برمیگردد که چه بدتر!)
ناگفته نماند که «دوباره زندگی» در عرصه جهانی موفقیتهایی را به عنوان فیلم اول و برای بازیگرش گلاب آدینه به ارمغان آورده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه
- «سفیدپوش» نماینده سینمای کوتاه ایران در اسکار ۲۰۲۲ شد/ پیام تبریک مدیرعامل انجمن سینمای جوانان
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





