سینماسینما، محمد حقیقت-پاریس: هر سال در ماه ژانویه مجله حرفه ای فرانسوی سینما، بیلان همه آثار به نمایش درآمده در این کشور را بررسی میکند.
تعداد این فیلمها در سال گذشته ۴۳۱ عدد بوده که توسط ۶۹ کمپانی به پرده ۵۸۰۰ سینما آمده بودند. در این میان چند فیلم ایرانی نیز دیده میشوند؛ البته لازم به یادآوری است که حدود نیمی از سال به خاطر شیوع کووید۱۹، سینماها تعطیل بود و از اواخر ماه مه شروع به بازگشایی کردند.
در این مدت تعداد تماشاگران سال ۲۰۲۱ نزدیک به صد میلیون نفر رسید درحالیکه در سالهای گذشته این آمار دو برابر بود. در صدر جدول پرفروش ترین فیلمها، «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست» با ۶٫۶۵۲٫۹۰۰ بیننده قرار دارد که نمایش آن همچنان در سال جدید ادامه دارد. بعد از آن فیلم جیمزباند، «زمانی برای مردن نیست»، با بیش از ۴میلیون تماشاگر و فیلم «دون» (تلماسه) در رده سوم قرار گرفته است. عنوان پرفروشترین فیلم فرانسوی سال متعلق به «بک شمال» با ۲.۲۱۸.۳۰۸ تماشاگر است که در رتبه هشتم جدول قرار دارد.
از سینمای ایران این فیلم ها به پرده عمومی آمدند: «شطرنج باد» (محمدرضا اصلانی)، ۱۲۹۱۷ تماشاگر، «متری شیش ونیم» (سعید روستایی) ۱۷۰۰۰۰ تماشاگر، «جنایت بی دقت» (شهرام مکری) ۳۶۷ تماشاگر، «شیطان وجود ندارد» ( محمد رسولاف) ۹۰۶۸۲ تماشاگر، «قصیده گاو سفید» (بهتاش صناعی ها - مریم مقدم) ۲۰۸۰۹ تماشاگر، «خورشید» (مجیدمجیدی) در دو هفته اول ۱۷۶۵ تماشاگر، «کشتارگاه» ( عباس امینی) درطول سه هفته در پاریس و شهرستانها، ۹۵۰ تماشاگر. «اولین برف» (حامی رمضان) ساخته شده در فنلاند با بازی شهاب حسینی، در هفته اول ۴۰۰ تماشاگر داشت. «قهرمان» (اصغر فرهادی) در شش هفته اول ۱۹۳۲۰۰ بیننده داشته است که نسبت به آثار قبلی این کارگردان افت شدیدی کرده است. اگرچه نمایش آن هنوز در چند سالن سینما به شکل تک سانس در روز ادامه دارد و احتما لا به دویست هزار تماشاگر خواهد رسید. آخرین فیلم ایرانی به نمایش در آمده در فرانسه مستند «سایه های خورشید» (مهرداد اسکویی) است که از روز ۲۶ ژانویه در دو سینما در پاریس به نمایش در آمد و در روز اول مجموعا ۱۹ تماشاگر داشت. فیلم بعدی ایرانی که قرار است دو ماه دیگر به نمایش عمومی در آید «جاده خاکی» (پناه پناهی) است که جوایز گوناگونی در سال گذشته به دست آورده بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رنجِ «شطرنج باد»
- «جنایت بیدقت»؛ طغیانِ زمان، تکرارِ تاریخ و رقصِ سرنوشت در سینمای شهرام مکری
- فهرستی از ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۷۰ میلادی/ «شطرنج باد» در رتبه ۳۳
- میراث پدر/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- «شیطان وجود ندارد» انتظارها را برآورده نکرد/ یادداشت محمد حقیقت از جشنواره ونیز
- همکاری خلاقانه کارگردان و موزیسین/ دربارهی «شیطان وجود ندارد» ساخته ریوسوکی هاماگوچی
- استنساخ سینما/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- شش فیلم ایرانی در جشنواره موزه هنر هیوستون
- در سال ۲۰۲۲؛ باکس آفیس فرانسه از ریکاوری درآمد/ فروش ۱۵۲ میلیون قطعه بلیت
- جایزه آندره بازن به «جاده خاکی» تعلق گرفت
- «جاده خاکی» نامزد جایزه فیلم مستقل بریتانیا شد
- ورنر هرتزوگ به «قهرمان» اصغر فرهادی جایزه میدهد
- این داستان قهرمان میخواهد/ نگاهی به «قصیده گاو سفید» و نکته پاردوکسیکال نهفته در آن
- مثل تماشای دریا/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- نگران خانهام!/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





