
سینماسینما ،فرزانه متین
رضا گوران، کارگردان با تجربه عرصهی تئاتر، نخستین تجربهی سینمایی خود را به نام « سرکوب» این روزها بر روی پردههای سینما به نمایش در آورده است.
همانطورکه از نام فیلم مشخص است، مخاطب با درامی تلخ و سیاه روبه رو می شود.سرکوب روایت کننده زندگی یک خانواده ۶ نفره است که دونفر آنها غایبند. در فیلم با مادری دچار فراموشی و سه خواهر با بازی الهام کردا ،در نفش پرنیا، سارا بهرامی،در نقش پریسا و پردیس احمدیه در نقش پروانه وپرستاری با بازی باران کوثری به نام ملیحه روبه رو هستیم. مردان حضور ندارند اما سایهی آنها باعث شکل گیری زندگی تلخ و حتی ساختن فیلم شده است.پدر و برادری که ما بارها و بارها بر روی پرده ی سینما اسمهایشان را میشنویم: پرویز و خسرو
سه خواهرکه گاه گداری به خانه فلاکت زده پدریشان سر می زنند این بار با تماس ملیحه همگی دور هم جمع می شوند و در لابه لای دیالوگهایشان از پدری وحشتناک، غیر قابل دوست داشتنی و دیکتانور مآب صحبت می کنند که هرکدام از آن ها را حتی مادرشان را به نحوی آزار و اذیت کرده و دختران حاضر نیستند او را ببینند و حتی با نام «بابا» صدا زنند وتنها به اسم پرویز اکتفا میکنند. رفتارهای نامناسب و و آزارهای پدر خانواده از گذشته، دختران را وارد چرخه ای از خشونت کرده که آینده شان رو به تباهی رفته است.آنچه که برای فرزندان مهم می باشد امنیتی است که از پدر می گیرند اما ناامن بودن فضای خانواده باعث شده که زندگیشان دچار بن بست شود. زمانی که الهام کردا به مادر بیمارش میگوید:« ما هیچ کسو نداریم جز خودمون» به بهترین شکل این حس را به مخاطب القا میکند که ببا وجود پدر، بی پناه هستند از این رو دختر بزرگتر با فرزندی اوتیسمی طلاق گرفته، خواهرمیانی با مردی زن دار،شکاک و دست به زن دوست است که برای او امکانات مادی را فراهم کرده و خواهر کوچکتر با دوستش وحید برای تحقق بخشیدن به رویاهاش با رها کردن مادرش، می خواهد به ارمنستان برود.
اتقافات خانه این خانواده در فیلم بسیار اسفناک است و شاید گوران با باز گذاشتن درب دستشویی این نکبت و اسفناک بودن را دائما گوشزد میکند که در انتها با بارش باران، خانه پاک می شود از خشونت.
سرکوب، نقاط ضعف کم نداشته است، سکانس های بی ربط، وجود جمشید هاشم پور که بود ونبودش به قصه چیزی اضافه نکرد، ریتم کند داستان مخصوصا در اوایل، ژست سیاسی گونه و شغل پدرو … بدون آنکه باز شود. اما آنچه که در سرکوب به خوبی نشان داده شده چرخه ی معیوب خشونت است که با بازی روان تک تک بازیگران وحتی مادر داستان که دیالوگ چندانی ندارد به نمایش گذاشته شد. سرکوب فیلمیست سرشار از نکات روانشناسی که به مخاطب میگوید با قطع نشدن این چرخه، خشونت نسل به نسل ادامه پیدا می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- نگاهی به نمایش «رامسس دوم»/ شیطان یا فرشته؟
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- نگاهی به سریال«بازی مرکب»؛ تراژدی انسانها تحت سیستمهای بیرحم
- نگاهی به فیلم «نارنگیها»/ زندگی در دستان جنگ
- «گناهکاران»؛ تلفیقی جسورانه از وحشت، موسیقی و تاریخ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





