فرزانه متین- اعتیاد پدیدهای شوم و فراگیر است که هم اعضای خانواده و هم جامعه را درگیر می کند و آسیب های اجتماعی ای فراموش نشدنی و جبران ناپذیر
از خود بر جای می گذارد.سالهاست که سینما به این پدیده از زوایای زندگی فردی یک معتاد پرداخته که نقش چندان سازنده و مثبتی نداشته است فیلم هایی چون؛ گوزن ها، سنتوری،شمعی درباد،قارچ سمی،سیزده ۵۹،بوتیک، مهمان مامان،مرهم، قصه پریا و…
البته باید اذعان داشت که تعداد کارگردانانی که چنین دغدغه اجتماعی دارند، چندان زیاد نیستند.در این میان، سعید روستایی، کارگردان خوش نام و جوان سینمای ایران با ساخت دو فیلم ماندگاردر زمینه اعتیاد با مطالعات وسیع میدانی بیش از هر فیلمساز دیگری به این نابهنجاری پرداخته است. وی در فیلم خوش ساخت ابد و یک روز به مشکلات خانواده ای می پردازد که برادرشان معتاد است و در فیلم بعدی ، متری شش و نیم که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر خوش در خشید و این روزها در اکران است و فروش قابل ملاحظه ای داشته، جامعهی واقعی از معتادان را با نگاهی جزئی تر نشان می دهدکه بیش از سه هزار هنرور معتاد در آن بازی کرده اند از این رو فیلم برای تماشاگر ملموس تر می شود.
متری شش و نیم داستان تعقیب و گریز یک تیم پلیسی به سرکردگی صمد مجیدی( با بازی پیمان معادی) است که به دنبال فروشنده عمده مواد مخدر به نام ناصر خاکزاد (با بازی نوید محمد زاده) میگردد.
این فیلم جان دار پر از لحظه های میخکوب کننده و تاثیر گذار دارد که در همان ۵ دقیقه ابتدایی نمایش، تماشاگر را وادار می کند تا انتهای فیلم چشم از پرده برندارد.خیلی ها معتقدند فیلم در یک سوم پایانی دچار شعارزد گی و افت می شود اما روستایی برای ملموس تر بودن اثرش مجبور بوده که هم به پلیس و هم به توزیع کننده مواد بپردازد.در واقع ما با دو بخش رو به رو هستیم.بخش اول، ماجرای اکشن و پلیسی تا دستگیری ناصر خاکزاد و بخش بعدی آسیب شناسی اجتماعی، فرهنگی و رفتاری که در نهایت یک فرد را به سمت و سوی فروشنده مواد سوق می دهد.
شاید بتوان گفت برای اولین بار است که بر پردهی نقرهایی با نقش پلیسی روبه رو می شویم که قرار است حالا حالا ها ماندگار باشد به دور از هر گونه شعارزد گی.صمد پلیس مقدس مآبی نیست او مثل سایر افراد عادی جامعه، دغدغه خاص خود را دارد،خشمگین می شود،گاهی خودش را می بازد،دلرحم می شود و حتی برای پیش بردن کارش به دروغ هم متوسل می شود.پیمان در قالب یک تیپ فرو نرفته بلکه شخصیت و فردیتاش را حفظ کرده است.جان بخشیدن به پلیسی که می تواند برای همه ملموس باشد از شاهکارهای روستایی است که در قد و قواره ی سینمای ایران نمیگنجد.البته یکی از نکات ضعف فیلم این است که روستایی میخواهد در اواخر فیلم ،ما با ناصر خاکزاد همذات پنداری کنیم اما کمی پیش از آن وقتی با آن هجمه از معتادانی روبه رو میشویم که بخاطر خاکزاد به چه حال و روزی افتادهاند، نمی توانیم با او همسو شویم که به دلیل فقر و نکبتی که خانوادهاش در آن دست و پا می زدند، آشپزخانه شیشه درست کرده است.
متری شش و نیم فیلمی است که پس از تماشای آن، یقه مخاطب را ول نمی کند.آن هجمه از معتادان که در سوله ها زندگی میکنند،پسر دوازده سالهایی که جرم پدرش را به گردن میگیرد،زنی که به خاطر شوهرش، مواد را در بدنش جا سازی میکند، زنده به گور شدن پسر حامل مواد مخدر،درگیری پلیس با زیر دستان، قاضی رشوه گیر و……..
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم آتابای : جادوی عشق
- دنیا دار مکافات است؛ نگاهی به فیلم قسم
- نگاهی به فیلم سرکوب؛ نمایش چرخه معیوب خشونت
- فیلمی روان ، ساده و بدون تکلف/یادداشتی درباره فیلم رضا
- نگاهی به فیلم «کتاب سبز»؛ دعوت به انسانیت
- نگاهی به فیلم غلامرضا تختی ساخته بهرام توکلی
- نگاهی به فیلم گرگ بازی
- رما؛ در ستایش زنانی که سر تسلیم فرود نمی آورند
- درامی روانشناسانه بارویکردی به سینمای فرهادی/نگاهی به «هت تریک»
- آشغال هایی که ایران آن ها را دوست دارد/نگاهی به فیلم آشغالهای دوست داشتنی
- فیلمی که می توانست تاثیرگذار باشد/نگاهی به فیلم جن زیبا
- برگ برنده نرگس آبیار در فیلم جدیدش چیست؟
- نگاهی به فیلم معکوس؛ وامدار پدر
- زمانی که اتاق تاریک، روشن می شود؟/نگاهی به فیلم اتاق تاریک
- حقارت های قدرت/نگاهی به فیلم مارموز ساخته کمال تبریزی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴