تنها چند روز پس از انتشار نامه سرگشاده بازیگران زن سوئدی، انستیتوی فیلم این کشور دست به کار شده است.
به گزارش سینماسینما، انستیتوی فیلم سوئد (SFI) میخواهد تبدیل به نخستین نهاد تامین مالی عمومی این کشور شود که از کمپانیها میخواهد به خاطر واجد شرایط بودن دریافت سوبسید فیلم، آموزش رفتار و برخورد جنسی ببینند.
این حرکت که خبر اعمال آن توسط آنا سرنر رییس این انستیتو منتشر شد، تنها چند روز پس از این اعلام شده که جنبشی در میان زنان سوئدی شکل گرفت و ۶۰۰ بازیگر زن این کشور، از جمله بازیگر برنده جایزه اسکار آلیسیا ویکاندر، نامهای سرگشاده را امضا کردند و در آن خواستار جلوگیری و توقف سوءاستفاده و خشونت جنسی گسترده در صنعت فیلم و تلویزیون سوئد شدند.
ایده خانم سرنر که هنوز نهایی نشده و باید مورد تایید هیات مدیره انستیتوی فیلم سوئد قرار بگیرد، از کمپانیهای تهیه فیلم و سریال می خواهد در سمینارهای آموزشی رایگان که احتمالا تعدادشان یک یا دو سمینار در سال خواهد بود، شرکت کنند. در چنین رخدادهایی مسایلی مثل سوءاستفاده جنسی، برابری جنسیتی و گوناگونی مورد بحث قرار میگیرند. تنها آن دسته از کمپانی هایی که در این ورکشاپ ها شرکت کنند میتوانند از این نهاد عمومی درخواست تامین سرمایه کنند. اگر این سیاست تایید شود، از سال آینده اجرایی خواهد شد.
سرنر در وبلاگ خود نوشت جنبش «#من هم همینطور» که بعد از رسوایی هاروی واینستین به وجود آمد، تنها در صورتی میتواند حقیقتا فرهنگ را تغییر بدهد که «عواقبی واقعی برای سوء استفاده جنسی وجود داشته باشد» و خواستار عدم تحمل نسبت به وقوع این مسایل شد.
وقتی بحث مسایل جنسیتی میشود، صنعت فیلم سوئد پیشگام است. در زمینه تامین سرمایه فیلم، سوئد نخستین کشوری بود که سال ۲۰۱۲ برابری کامل جنسیتی را مورد هدف قرار داد و خواستار این شد که نیمی از تامین سرمایه عمومی به سمت فیلمهایی هدایت شود که به کارگردانی زنان ساخته میشوند.
این کشور تا سال ۲۰۱۵ موفق به کسب این هدف شد و باعث شد انستیتوی فیلم بریتانیا هم سیستمی مشابه راه بیندازد. علاوه بر این، سوئد از سال ۲۰۱۲ به بعد یک سیستم «درجهبندی فیلم زنان» به راه انداخته که فیلمها را بر پایه تست «بکدل» ارزیابی میکند. این سیستم تنها به فیلم هایی بهترین رتبه را میدهد که حداقل ۲ شخصیت زن در فیلم داشته باشند که درباره چیزی به غیر از یک مرد با یکدیگر صحبت میکنند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- ابتلای آنتونیو باندراس به کووید-۱۹
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- «وقتی کبوترها ناپدید شدند» بازیگرانش را شناخت
- نمایش فیلمهایی از مصر، استونی و مجارستان در جشنواره جهانی فیلم فجر
- کسی که شبیه هیچکس نیست/ نگاهی به فیلم «حکایت»
- مرور سینمای آلمان و چین در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- «قهرمانان» قهرمان شد/ دستان خالی فرهادی در اسکار سینمای اسپانیا
- پرکارترین بازیگران زن و مرد سینمای ایران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / از مهرداد صدیقیان تا مهناز افشار
- ۱۰فیلم پرفروش سینمای جهان در ۲۰۱۸
- کمال تبریزی در گفتوگو با سینماسینما/ گرایش به ابتذال در فیلمهای کمدی سینمای ایران را ضعیف میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





