سینماسینما: مسعود پویا، روزنامهنگار، در همشهری نوشت:
با گذشت بیش از یک هفته از پایان جشنواره، هنوز خبری از رفع ابهام از ۲ اتفاق مهم فجر چهلم نیست؛ اینکه چرا سیمرغ مردمی اهدا نشد و چگونه اسامی برگزیدگان لو رفت. در هر دو مورد برگزارکنندگان جشنواره از پیگیری و بررسی خبر دادهاند و ما همچنان منتظر اخبار تکمیلی دفتر جشنواره هستیم؛ اینکه با سند مشخص شود آیا تخلفات گستردهای در مورد آرای مردمی رخ داده است؟ (در این زمینه کارگردان و تهیهکننده فیلم «شادروان» به اسناد و مدارکی اشاره کردهاند که در اختیار دبیر جشنواره قرار گرفته است.) به هر حال اتهامی زده شده که دامن فیلمی را گرفته که تا روز آخر صدرنشین جدول آرای مردمی بود. تنها صدای مخالف در مورد حذف سیمرغ مردمی هم از تهیهکننده همین فیلم برخاست و او هم خواستار توضیح مستدل در اینباره شد که البته در این زمینه محق هم هست؛ چون عملا اتهام مهندسی آرا به او زده شده است. به هر حال باید مشخص شود چرا و چگونه دبیر جشنواره به این نتیجه رسید که آرای مردمی قابل استناد نیست. قرار هم بر همین بود. قاعدتاً باید براساس اسناد و شواهدی چنین تصمیم مهمی گرفته شده باشد. بدون انتشار توضیحات مستدل ما فقط با انبوهی از ابهامات و اتهامات اثبات نشده روبهرو هستیم که دودش به چشم سازندگان «ملاقات خصوصی» رفته است. آبرویی ریخته شده بیآنکه دلایلی ارائه شود. مورد دیگر لو رفتن آرای داوران بود. بررسی اینکه چگونه یک سایت بلیتفروشی بلافاصله پس از آغاز مراسم اسامی برگزیدگان را اعلام کرد، نباید این قدر دشوار و وقتگیر باشد. در این زمینه هم یکی از فعالان رسانهای متهم به لو دادن آرا شده است و البته در فضای مجازی مرتب اخبار زردی درباره اختلاف میان داوران جشنواره منتشر میشد که درصورت صحت، شاید بتوان ردپای لو رفتن برندگان سیمرغ را هم از همین مسیر ردیابی کرد. نخستین منبع منتشرکننده اسامی هم که مشخص است و از این طریق هم میشود ماجرا را پیگیری کرد. اختتامیه جشنواره ۲۲بهمن برگزار شد و تاروز پایانی بهمنماه خبری از توضیحات برگزارکنندگان فجر چهلم در این رابطه نشد. درباره چهلمین جشنواره فیلم فجر گفتنیها بسیار است، اما میشود از مدیران سازمان سینمایی خواست عجالتا در مورد همین ۲ موضوع توضیحاتی قانعکننده به افکار عمومی ارائه کنند؛ کاری که هم به نفع سینمای ایران و مخاطبانش است و هم به سود سازمان سینمایی و دفتر جشنواره که اعتبارش زیر سؤال رفته است و با پشت گوش انداختن و همهچیز را شامل مرور زمان کردن، هیچ اعتمادی بازنمیگردد و هیچ اعتباری بازسازی نمیشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- تلاش برای افزوده شدن جایزه مردمی به جشنواره تجسمی فجر
- آیا خودتان تابهحال هرگز اشتباه نکردهاید؟
- واکنش رییس جمهوری به حواشی جشنواره فجر: خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
- پاسخ جشنواره پر اشکال و غیرپاسخگو به یک ویدیو
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
- جوایز بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر اهدا شد
- پلیس فتا: از سوی سازمان سینمایی شکایتی نرسیده است
- کرامت انسانی/ نگاهی به فیلم «درب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش