شرق نوشت:مستانه مهاجر، تهیهکننده فیلم «اسرافیل»، در اظهارنظری از طریق مدیر رسانهای این فیلم، اعلام کرده: «اسرافیل به عنوان تنها نماینده ایران به جشنواره فیلم برلین راه یافته؛ اما حضورش در این جشنواره قطعی نیست».
اظهاری نظری غیرمتعارف و کمی عجولانه! چون معمولا رسم بر این است که جشنوارههای بینالمللی در سراسر جهان براساس تقویم کاریشان به طور رسمی و در روزی مشخص، اسامی فیلمهای پذیرفتهشده از کشورهای مختلف را اعلام میکنند؛ مگر اینکه دعوت از این فیلم از طریق ایمیل رسمی مدیران شصتوهفتمین جشنواره فیلم «برلین» به اطلاع دستاندرکاران فیلم «اسرافیل» رسیده باشد که در این صورت، باز هم اعلام علنی پیشهنگام چنین خبری، دور از قواعد حرفهای به نظر میرسد. بااینحال، مستانه مهاجر چنین خبری را بهصراحت تأیید و عنوان کرد: ««اسرافیل» به شصتوهفتمین جشنواره فیلم برلین دعوت شده و طبق اطلاعاتی که داریم، تنها نماینده ایران در آن فستیوال است؛ اما من به عنوان تهیهکننده و خانم پناهنده به عنوان کارگردان، هنوز به نتیجه قطعی برای نمایش فیلم در آن جشنواره نرسیدهایم».
این تهیهکننده در گفتوگو با «شرق» تأکید کرد بیش از این درباره فیلم و سرنوشت آن صحبت نخواهد کرد و در برابر این پرسش که «آیا حضور نیافتن فیلم در جشنوار ه برلین، حاصل «تردید» شماست یا تصمیم»، پاسخ داد: «قطعا این نگاه حاصل تصمیم من و خانم پناهنده است». اما پرسشهای متعددی در این مسیر مطرح میشود؛ به طور مثال آیا دستاندرکاران این فیلم در برابر دعوت دیگر جشنوارههای خارجی هم چنین تصمیمی اتخاذ میکنند؟ یا اساسا هنوز فیلمی که شرکت آن به طور رسمی در جشنوارهای اعلام نشده، حضور یا عدم حضورش پرسشبرانگیز خواهد بود؟ آیا اصولا رسم بر این است که فیلمسازان در برابر کارهای انجامدادهشدهشان مورد پرسش قرار خواهند گرفت یا در برابر کارهای انجامنشدهشان؟ و… . بااینحال، این موضوع را بررسی کردهایم و واقعیت این است که اسم جشنواره برلین با وقایع روزهای حضور آنکه لِوکِه (Anke Leweke)، نماینده رسمی این جشنواره در تهران، گره خورده است. چندی پیش سایت سینماسینما نوشت: «آنکه لِوکِه که به همراه نوشآفرین دستوری، کارشناس مشاور انتخاب جشنواره فیلم برلین و مترجم، قصد داشت صبح یکشنبه هفتم آذر، ایران را به مقصد آلمان ترک کند، موفق به این سفر نشد. دلیل راهینشدن او با پرواز برلین، این بود که قبل از پرواز و در آخرین چک در فرودگاه، پاسپورت دستوری از او گرفته میشود و در این وضعیت لِوکِه نیز تصمیم میگیرد سوار هواپیما نشود. بعد از این مرحله چمدانهای هر دوی آنان بازرسی میشود؛ چمدان پر از فیلم لِوکِه از فیلمها خالی میشود و آثاری که او برای بازبینی انتخاب کرده بود، از او گرفته میشود. به لِوکِه گفته شده مشکلی برای ترک ایران ندارد و دوشنبه هشتم آذر ایران را ترک خواهد کرد. اما دستوری با وجود آنکه دارای پاسپورت آلمانی است و سالهاست به عنوان پزشک در آلمان زندگی میکند، فعلا تازمانیکه بررسیها درباره او انجام شود، امکان خروج را از ایران ندارد. پاسپورت دستوری درحالحاضر ضبط شده است». بعد از آن دادستان تهران هم به ماجرای دستگیری نماینده جشنواره برلین واکنش نشان داد. عباس جعفریدولتآبادی گفت: «اخیرا خانمی به نام «آنکه لِوکِه» وارد کشور شده و پس از ارتباطگیری با برخی محکومان فتنه، با بههمراهداشتن بیش از ۶۰ فیلم زیرزمینی و غیرمجاز قصد خروج از کشور را داشت که حین خروج دستگیر شد». با توجه به این واقعه، تحلیلها براین بود فیلم «اسرافیل» به دلیل این مسئله از حضور در این جشنواره سر باز میزند؛ اما بنا به اظهارات یک منبع مطلع، فیلم «اسرافیل» دارای پروانه نمایش در جشنواره فیلمهای خارجی است و از این نظر مشکلی برای حضور در جشنواره برلین ندارد. ضمن اینکه اصولا فیلمهای ایرانی با داشتن مجوزهای رسمی و قانونی، هیچ منعی برای حضور در جشنواره برلین ندارند. رابطه سینمای ایران با جشنواره برلین هم مناسب است؛ اما آنچه متولیان فیلم «اسرافیل» را به تردید واداشته، این است که فیلم در بخش اصلی جشنواره برلین پذیرفته نشده و ازآنجاکه برای بخشهای دیگر دعوت شده، بنابراین ترجیح میدهند شانس حضور در جشنواره فیلم کن را از دست ندهند؛ چون طبق قوانین جشنوارههای درجه الف، پذیرفتهشدن فیلمها در بخشهای اصلی هنگامی امکانپذیر است که برای نخستین بار در همان جشنواره به نمایش درآیند و پیش از آن در جشنواره بینالمللی دیگری حضور نداشته باشند. پیش از این، دو سال گذشته «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده در جشنواره کن حضور پیدا کرد و جایزه «آینده نویدبخش» را دریافت کرد و طبعا دستاندرکاران فیلم ترجیح میدهند شانس جشنواره فیلم کن را از دست ندهند. «اسرافیل» دومین فیلم بلند سینمایی پناهنده است که به بخش مسابقه سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد و ازآنجاکه این جشنواره ملی است و نه بینالمللی، حضور در آن مانعی برای شرکت فیلم در جشنوارههای جهانی ندارد. این فیلم درامی درباره چالشها و نیازهای عاطفی و روابط انسانی است. هدیه تهرانی، مریلا زارعی، هدی زینالعابدین و پژمان بازغی بازیگران اصلی این فیلم هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- سینماسینما/ لحظه اعلام نام «کیک محبوب من» به عنوان بهترین فیلم از نگاه داوران فیپرشی
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- یک روز مانده به پایان جشنواره برلین؛ «کیک محبوب من» در رتبه اول، «حمام شیطان» در رتبه دوم
- مدیر هنری جشنواره برلین: نسل جدید فیلمسازان به سیاست علاقهمندند
- برلیناله، سیاسیترین جشنواره بینالمللی؟!/ مدیر جشنواره برلین از تعادل میان سیاست و هنر میگوید
- کیلین مورفی جشنواره برلین را افتتاح میکند
- دوربین طلایی جشنواره برلین به ادگار رایتز اهدا میشود
- رئیس هیات داوران جشنواره برلین معرفی شد
- برگزیدگان جشنواره برلین معرفی شدند/ خرس طلایی برای یک مستند فرانسوی
- یک جایزه بخش نسلهای جشنواره برلین به سینماگر ایرانی رسید
- «لیمبو»؛ یک وسترن بدون خشونت و با حوصله/ نگاهی به یک فیلم بخش مسابقه جشنواره برلین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





