سیاسیترین فستیوال فیلم برلین چند سال اخیر، شنبه شب با برگزاری مراسم اهدای جوایز خرسهای طلایی و نقرهای به پایان رسید.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، مستند «آتش در دریا» ساخته جیانفرانکو رزی، جایزه خرس طلای شصت و ششمین برلیناله را دریافت کرد.
مریل استریپ، رییس هیات داوران برلین وقتی جایزه خرس طلا را به فیلم کارگردان ایتالیاییاش اهدا میکرد، گفت: این فیلم «یک موضع سیاسی را با هنر و ظرافت ترکیب میکند». داستان این فیلم درباره پسری جوان در یک جزیره مدیترانهای است که مدتهاست به پناهگاهی برای مهاجرانی بدل شده که به سمت اروپا فرار میکنند.
رزی در حین دریافت جایزهاش گفت: قابل قبول نیست که مردم در حالی بمیرند که دارند از دریا عبور میکنند تا از تراژدیها فرار کنند.
فیلم حماسی هشت ساعته «لالایی برای راز غمانگیز» ساخته لاو دیاز فیلیپینی برنده جایزه خرس نقرهای آلفرد بائر شد.
«مرگ در سارایوو» ساخته دنیس تانوویچ جایزه خرس نقرهای هیات داوران که دومین جایزه مهم برلیناله است از آن خود کرد.
در بخش بازیگری هم ترین دیرهولم برای فیلم «کمون» و مجد مستورا برای درام تونسی «Inhebbek Hedi» برنده جوایز اصلی شدند.
میا هانسن-لاو هم موفق شد با فیلم «چیزها پیش میآیند» جایزه بهترین کارگردانی را به خانه ببرد.
این فستیوال با پیشنمایش فیلم «درود بر سزار!» برادران کوئن آغاز شد و علاوه بر استریپ، از دیگر اعضای هیات داوران آن میتوان به کلایو اوون، لارس آیدینگر و آلبا رورواچر بازیگر، مالگورزاتا زومووسکای کارگردان، بریجیت لاکومب عکاس و نیک جیمز منتقد اشاره کرد.
«اژدها وارد میشود» ساخته مانی حقیقی در بخش مسابقه بینالملل جشنواره، «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان در بخش پانوراما، «رویای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی و «والدراما» به کارگردانی عباس امینی در بخش نسل نو، نمایندگان ایران در شصت و ششمین جشنواهر فیلم فجر بودند. غیر از این فیلمها رفیع پیتز نیز دیگر ایرانی حاضر در بخش مسابقه بینالملل بود.
فهرست کامل برندگان جشنواره برلین ۲۰۱۶ چنین است:
خرس طلای بهترین فیلم: «آتش در دریا» به کارگردانی جانفرانکو رزی محصول مشترک ایتالیا و فرانسه
جایزه بزرگ هیات داوران (خرس نقرهای): فیلم «مرگ در سارایوو ساخته دنیس تانوویچ محصول مشترک فرانسه و بوسنی و هرزگوین
خرس نقرهای برای جایزه آلفرد بائر: فیلم «لالایی برای راز غمانگیز» ساخته لاو دیاز از فیلیپین و سنگاپور
خرس نقرهای بهترین کارگردانی: میا هانسن-لاو برای «چیزها پیش میآیند» محصول مشترک فرانسه و آلمان
خرس نقرهای برای بهترین بازیگر زن: ترین دیرهولم برای «کمون» به کارگردانی توماس وینتربرگ از دانمارک،سوئد و هلند
خزس نقرهای بهترین بازیگر مرد: مجد مستورا برای « Inhebbek Hedi» به کارگردانی محمد بن عطیه محصول مشترک تونس، بلژیک وفرانسه
خرس نقرهای بهترین فیلمنامه: توماش واشیلفسکی برای «ایالات متحده عشق» ساخته نویسنده از لهستان و سوئد
خرس نقرهای بهترین دستاورد هنری: مارک لی پینگ-بینگ برای فیلمبرداری «جریان مخالف» ساخته یانگ چائو از چین
جایزه بهترین فیلم بلند اول: « Inhebbek Hedi» ساخته محمد بن عطیه
برندگان جوایز هیات داوران در بخش مسابقه فیلم کوتاه
خرس طلای بهترین فیلم کوتاه: «سرود باتراچیان» به کارگردانی لئونور تلس
خرس نقره هیات داوران: «یک مرد بازگشت» ساخته مهدی فلیفل
بهترین فیلم کوتاه: «ورود به لنگرگاه ممنوع» به کارگردانی چیانگ وی لیانگ
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پدرو آلونسو از «برلین» میگوید؛ یک جامعهستیز و جانور شیطانی!
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- نمایش خلاقانه فیلم برای همسایهها در برلین / گزارش تصویری
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- نمایش فیلمهایی از مصر، استونی و مجارستان در جشنواره جهانی فیلم فجر
- کسی که شبیه هیچکس نیست/ نگاهی به فیلم «حکایت»
- مرور سینمای آلمان و چین در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- «قهرمانان» قهرمان شد/ دستان خالی فرهادی در اسکار سینمای اسپانیا
- ۱۰فیلم پرفروش سینمای جهان در ۲۰۱۸
- کمال تبریزی در گفتوگو با سینماسینما/ گرایش به ابتذال در فیلمهای کمدی سینمای ایران را ضعیف میکند
- برگزاری هفته فیلمهای اروپایی در سینماهای هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





