تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۱۰/۱۷ - ۱۵:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 9266

اسامی نامزدهای بیست و سومین دوره جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا اعلام شد.

«پل جاسوس‌ها» نوشته مت چارمن و ایتن و جوئل کوئن، «قاتل حرفه‌ای» (Sicario) نوشته تیلور شریدان، «مرکز توجه» نوشته تام مکارتی و جاش سینگر، «یک‌‌راست از کامپتن» (Straight Outta Compton) نوشته جاناتان هرمن و آندرا برلوف؛ داستان از اس. لی ساویج، آلن ونکوس و آندرا برلوف و «افتضاح» (Trainwreck) نوشته ایمی شومر، نامزدهای جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی به انتخاب انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) هستند که اسامی آن‌ها چهارشنبه شب اعلام شد.

به گزارش ورایتی، «The Big Short» نوشته چارلز راندولف، آدام مکی بر مبنای کتاب مایکل لوییس، «کارول» نوشته فیلیس ناجی بر مبنای رمان «بهای نمک» نوشته پاتریشیا های‌اسمیت، «مریخی» نوشته درو گادارد بر مبنای رمان اندی ویر، «استیو جابز» نوشته آرون سورکین بر مبنای کتاب والتر آیزاکسن و «ترومبو» نوشته جان مکنامارا بر مبنای کتاب زندگی‌نامه‌ای نوشته بروس کوک، نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی هستند. در میان نامزدهای این بخش، سورکین در ۲۰۱۰ برنده جایزه WGA و فیلمنامه اقتباسی شد.

«کانادایی بودن» نوشته رابرت کوهن، «پاک شو: ساینتولوژی و زندان باور» نوشته الکس گیبنی، «Kurt Cobain: Montage of Heck» نوشته برت مورگن و «Prophet’s Prey» نوشته ایمی جی. برگ، نامزدهای بهترین فیلمنامه مستند هستند.

اسامی برندگان بیست و سومین دوره جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) در دو مراسم همزمان در لس آنجلس و نیویورک معرفی می‌شوند.

نامزدها با رأی حدود ۱۲ هزار عضو WGA انتخاب شدند. ۶۱ فیلم در بخش فیلمنامه غیراقتباسی و ۵۱ فیلم در بخش فیلمنامه اقتباسی واجد شرایط بودند.

انجمن نویسندگان آمریکا قوانینی سختگیرانه‌ دارد و فیلمنامه‌هایی را که تحت دستور عمل‌ یا با توافق این انجمن نوشته نشده‌اند، همین‌طور فیلمنامه‌های نویسندگان غیر عضو را واجد شرایط نمی‌داند. گذشته از این اعضایی که از انجمن استعفاء داده باشند امکان رقابت در این جوایز را ندارند.

«هشت نفرت‌انگیز»، «پشت رو»، «پسر شائول»، «مدافع حق رأی برای زنان»، «اکس ماکینا»، «مکس دیوانه: جاده خشم» و «۹۹ خانه» در بخش فیلمنامه غیراقتباسی، از جمله فیلمنامه‌هایی بودند که به خاطر قوانین WGA امکان رقابت در این جوایز را پیدا نکردند. در بخش فیلمنامه اقتباسی نیز فیلمنامه‌های «اتاق»، «دختر دانمارکی»، «آنومالیزا»، «بروکلین»، «۴۵ سال» و «من و ارل و دحتر در حال مرگ»، جزو فیلمنامه‌هایی بودند که واجد شرایط شناخته نشدند.

در میان فیلمنامه‌های واجد شرایط، «جوی» در بخش فیلمنامه غیراقتباسی و «بازگشته» در بخش فیلمنامه اقتباسی، توسط رای‌دهنده‌های انجمن نویسندگان آمریکا نادیده گرفته شدند.

سال گذشته «بازی تقلید» نوشته گراهام مور هم در جوایز WGA و هم در جوایز اسکار برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، «هتل بزرگ بوداپست» نوشته وس اندرسن جایزه انجمن نویسندگان آمریکا را گرفت، اما بعداً جایزه اسکار این بخش به «بردمن» نوشته آلخاندرو گونزالس ایناریتو، نیکلاس جیاکوبون، الکساندر دینلاریس و آرماندو بو رسید. «بردمن» به این خاطر که چهار نویسنده‌اش عضو WGA نبودند، امکان رقابت در جوایز این انجمن را پیدا نکرد.

سال ۲۰۱۴ نیز جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی انجمن نویسندگان آمریکا به «کاپیتان فیلیپس» نوشته بیلی ری رسید، اما جایزه اسکار این بخش بعداً به «۱۲ سال بردگی» نوشته جان ریدلی اعطاء شد. این در حالی بود که فیلمنامه ریدلی امکان رقابت در جوایز انجمن نویسندگان را از دست داد، چرا که ریدلی در جریان اعتصاب انجمن نویسندگان در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ از این انجمن استعفا داده بود و فیلمنامه او از نظر WGA واجد شرایط نبود.

سال ۲۰۱۳ هم فیلمنامه کریس تریو برای «آرگو» و مارک بول برای «۳۰ دقیقه بامداد» جوایز WGA را دریافت کردند. تریو در بخش فیلمنامه اقتباسی جایزه اسکار را نیز برد، اما بول در بخش فیلمنامه غیراقتباسی رقابت را به کوئنتین تارانتینو برای فیلمنامه «جانگو آزاد شده» واگذار کرد. فیلم تارانتینو از نظر انجمن نویسندگان آمریکا برای رقابت در بخش فیلمنامه غیراقتباسی واجد شرایط نبود. «گفتار پادشاه» نوشته دیوید زایدلر از دیگر فیلمنامه‌هایی مهمی است که در سال‌های اخیر از نظر WGA واجد شرایط شناخته نشدند، اما بعداً جایزه اسکار دریافت کردند.

با وجود فیلم‌های از قلم افتاده، جوایز انجمن نویسندگان آمریکا همچنان یک شاخص نسبتاً قابل اعتماد برای برندگان جوایز اسکار در دو بخش فیلمنامه غیراقتباسی و اقتباسی است. در بخش فیلمنامه اقتباسی در ۲۱ سال گذشته ۱۵ برنده، مشترک بوده‌اند. در بخش فیلمنامه غیراقتباسی نیز در ۲۱ سال اخیر ۱۳ برنده انجمن نویسندگان آمریکا جایزه اسکار آن سال را هم برده‌اند.

شاخه نویسندگان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی حدود هفت درصد از کل اعضای رأی‌دهنده آکادمی را شامل می‌شود.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها