سینماسینما، مهگان فرهنگ؛
توجه: این متن میتواند داستان فیلم را لو بدهد
ایرنا زنی اوکراینی است، با گذشتهای پر از خشونت و تحقیرآمیز که گویا مصمم است چیزی را بهدست آورد. او زنی است که با تمام سختیهایی که گذرانده است، به آهستگی به هدف خود نزدیک میشود و گویا سایهی سنگینی که بر زندگیاش افتاده را همراه خود میبرد. جستجو برای پیدا کردن آخرین فرزندی که نمیداند پدرش کیست؟ او را ملزم به ایستادگی در برابر زندگی و تلاش برای یافتن او میکند. با شروع فیلم در مییابیم که قهرمان فیلم که این بار هم زن است، یک قربانی است. او صدای گریهی آخرین دختری را که در تجارت سودجویان و قاچاقچیان کودک بهدنیا آورده، به یاد دارد. بالاخره زمانی میرسد که او میخواهد تلاش کند تا او را بیابد.
ایرنا که نقش او را سینا راپوپورت، هنرپیشه روسی بازی میکند، قهرمان فیلم زنی ناشناس ساختهی جوزپه تورناتوره در سال ۲۰۰۶ است. ایرنا متعلق به آن گروه از زنانی است که یاد گرفته قوی باشد و با سرعت، جنگیدن بیباکانه را آموخته و ادامه میدهد. اما مانند تمامی انسانهایی که گذشتهی تلخی داشتهاند، گذشتهاش تصمیمهای کنونیاش را تحت تاثیر قرار میدهد. مضمون فیلم، خشونت علیه زنان است. در بحث خشونت علیه زنان این مهم مطرح است که به طور کلان جامعه و افراد موجود در آن، حقوق انسانی زنان را به واسطه جنسیتشان زیر پای میگذارند؛ با هرگونه خشونتی که منجر به آسیب فیزیکی (بدنی)، جنسی یا روانی زنان بشود. چرا که این آسیبها در زندگی شخصی و اجتماعی آنها تاثیرگذار است.
زنانی که مورد خشونت قرار گرفتهاند، مجالی برای شکوفایی استعدادهای فردی و بهرهمندی از حقوق اولیه شان ندارند. فضای خشونت آنها را از حداقل فرصتهایی که برای بهرهمندی از آرامش دارند، دور میکند.
ابعاد این خشونت در جوامع مختلف متفاوت است. مقوله جغرافیا و سیاستهای کشورها و شرایط اقتصادی حتی از موارد مهم تاثیر گذار بر این موضوع است. سنتها، عرف و آنچه به عنوان کلیشههای رفتاری و فکری در هر نقطه از دنیا رواج دارد هم میتواند روی اندازه و شکل خشونت، اثر بگذارد که به زنان آن مکان تحمیل میشود.
تورناتوره در این فیلم، به داستان زنی پرداخته که مورد آزار و اذیت قرار گرفته و نتوانسته زنانگی و حس مادر شدن را به درستی تجربه کند و پس از ناتوانی، تلاش میکند یکی از فرزندانی را که برای تجارت قاچاقچیان انسان و از راه فاحشگی بهدنیا آورده است، پیدا کند. او تصمیم میگیرد که برود و هر طور شده زنانگی و نشانههای مادر شدنش را پس بگیرد. او حاضر است برای رسیدن به هدفاش دست به هر کاری بزند. او در نهایت به خانهی آداچرها ورود میکند؛ خانوادهای که کودکش آنجاست. آداچرها شغلشان جواهر فروشی است و بهدنبال یک پرستار بچه هستند. او بالاخره با دخترش تئا روبرو میشود و در حالی که اعتماد خانواده آداچر را بهدست آورده، با او همراه میشود و لحظهها را سپری میکنند، ایرنا به او کمک میکند که بر ضعف جسمیاش غلبه کند، چرا که دختر کوچکش بیمار است و به همین دلیل والریا آداچر بسیار نگران است. ایرنا حالا در نقش مادرانگی خود حاضر میشود و تلاش میکند دخترش را قدرتمند کند.
شخصیت قوی او و عزم جزمش برای باز پس گرفتن بخشی از زندگیاش که از او گرفته شده، در تمامی رفتارهایش برای رسیدن به دخترش دیده می شود. ایرنا گویای شخصیت هایزنان قوی وجنگنده ی رمان هایی است که از آنها بسیار زیاد و به شیوه های مختلف نوشته شده است.
حتی نوع فضای فیلم که مشخص نیست چه شهری و چه جایی است فضا را داستانیتر و حتی تعلیقی و حتی جنایی میکند. استفاده از فرمهای بصری راهروها، پلهها و پنجره در تکمیل فضای تصویری موثر است، اگر چه داستان نقاط ضعفی نیز دارد.
ایرنا میتواند سرگذشت یکی از زنان دنیای مدرن کنونی باشد. فیلم به راحتی از یک معضل اجتماع که در هر جغرافیا میتواند رخ دهد، صحبت میکند. خشونت، تجاوز، سوءاستفاده از جنسیت و نشان دادن گوشهای از هزار توی سرنوشت زنانی که بارها و بارها قربانی شدهاند. همانطور که استیون هولدن معتقد است که داستان فیلم به بردگی جنسی، انتقام جویی و طمع همراه با نگاهی آزاردهنده از روسپیهایی که در حال شکنجه هستند، اشاره دارد.
راجر ایبرت در (شیکاگو سان تایمز) دربارهی فیلم اعتقاد دارد که «زنی ناشناس» بهعنوان بهترین فیلم جوزپه تورناتوره بعد از سینما پارادیزو مورد ستایش قرار گرفته و همچنین به تعلیقهای طولانی فیلم اشاره میکند که کمی زیادهروی دارد.
جوزپه تورناتوره دربارهی ایدهی فیلم گفته است که آن را از یک نوشتهی روزنامه دربارهی خرید و فروش کودکان گرفته است. موسیقی این فیلم را هم انیوموریکونه ساخته و برای این موسیقی نیز جایزه دیوید دوناتلو را گرفت. زنی ناشناس توانست جوایزی چون جایزهی بهترین فیلم، کارگردانی برای جوزپه تورناتوره، بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر زن نقش اول (زینا راپوپورت) از جشنواره دیوید دیدوناتلو ۲۰۰۷ بگیرد و همچنین جایزهی فیلم محبوب تماشاگران از جوایز فیلم اروپا و جشنواره فیلم مسکو و همچنین نروژ را در ۲۰۰۷ به خود اختصاص داد. فیلم توانست جوایز مختلفی هم از سندیکای ملی ژورنالیست های فیلم ایتالیا بگیرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- رونمایی نسخه خاص «سینما پارادیزو»
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما/ به مناسبت روز جهانی زن
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- جنگ جهان ما را تغییر میدهد/ نگاهی به فیلم «زنی در برلین»
- کودک سربازها و تجارت جهانی جنگ/ نگاهی به مستند «شغل جدید سربازان کودک»
- کودکان، شریک در جنگها و تلخیها/ نگاهی به فیلم «روح کندوی عسل»
- «آلمان سال صفر»؛ اعتراض به خودکامگی و تمامیتخواهی
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد