سینماسینما، محمد حقیقت/ پاریس
در روزهای پایانی هرسال، رسانه های سینمائی و غیره طبق سنت خود دست به انتخاب بهترین های سال از دید منتقدین میزنند. امسال متاسفانه بسیاری ازجشنواره ها به خاطرشیوع گسترده ویروس کرونا برای برپائی، به مشکل برخوردند و از سوی دیگر سالن های سینما نیز مدتی طولانی مبجور به تعطیلی شدند، تعداد آثارجدید به نمایش درآمده شدیدا افت کرد و مثلا در فرانسه ریزش تماشاگران به ۷۰ درصد رسید. این در حالی است که سال گذشته مجموعا ۲۱۳ میلیون تماشاگر در فرانسه به سینما رفته بودند. کارشناسان و دست اندرکاران سینما سال ۲۰۲۰ را فاجعه آمیز توصیف کردند، سینماهای فرانسه در سال ۲۰۲۰ در طول سال فقط چهار ماه توانستند به کار خود ادامه دهند و طی آن مجموعا، ۷۰ میلیون نفر، به سینما ها رفته اند که معادل ۳۰ درصد آمار سال قبل است. تولید فیلم نیز یا متوقف شد و یا با دشواری های زیاد همراه بود، اما آنها امیدوارند در سال ۲۰۲۱ دوباره سینما سر بلند کند و با نیرو به راه خود ادامه دهد.

در سردر سینماها با عنوان درشت نوشته شده: تعطیل (نه، اصل کار). به معنی این که اصل سینما تعطیلی بردار نیست اگرچه فعلا سالن سینما بسته است. آنها با روشن نگاه داشتن سردر سینماها و آفیش ها، در کار خود مقاومت میکنند تا روزی که سینماها دوباره باز شوند. دولت فرانسه اعلام کرده اگر شرایط کرونا اجازه دهد، از هفتم ماه ژانویه ۲۰۲۱ سینماها بازگشائی خواهند شد.
از بین صد و پنجاه فیلم خارجی و ایرانی که موفق به دیدن آنها در جشنواره ها و همچنین سالنهای سینمای فرانسه، و نیز به شکل آنلاین شده ام، این را آثار برجسته تر بودند:
۱- یک دور دیگر( توماس وینتربرگ– دانمارک) فیلمی درباره قضاوت های اخلاقی از پیش تعیین شده است، که سازنده آنها را زیر سوال میبرد و خود به شیوه ای غیر متعارف آنرا بازگو می کند. این اثر، داستان چهار معلم همواره مست را با ظرافت و شوخ طبعی ترسیم میکند. آنها برای تعلیم به شاگردان خود و جرات بخشیدن به آنها راهی جدید برای آماده سازیشان پیش رو میگذارند که اورژینال است. این فیلم نماینده دانمارک در اسکار ۲۰۲۱ است که به تازگی جایزه بزرگ آکادمی فیلم اروپا را هم به دست آورد.
۲-اولین گاو (کلی رایکارد – آمریکا) که آنرا در جشنواره برلین دیده بودیم، داستان آشپزی است که به غرب سفرکرده، با گروهی آشنا میشود که نمیتواند با آنها ارتباط برقرار کند مگر با یک فرد چینی. به نوعی دو بیگانه از دو دنیای متفاوت، در میان ساکنان آن ناحیه موفق میشوند به هم نزدیک شوند و یکدیگر را درک کنند. این فیلم به طرز دلپذیری به رابطه عاطفی انسانها می پردازد و از لوکیشن ها نیز استفاده ستایش آمیزی کرده است.
۳- مارتین ایدن (پیترو مارچلو- ایتالیا) فیلم با اقتباسی از آثار جک لندن، ماجرای دریانورد جوانی را روایت میکند که در بحبوحه اروپای از هم گسیخته، رو به نویسندگی می آورد. وی که در جای خود آرام نمیگیرد همواره گریز پاست. فیلم، روایت شاعرانه و میزانس قابل توجهی دارد.
۴- آنتوانت درسوون (کارولین وینال – فرانسه) یک کمدی/ رومانتیک موفق با داستانی سخت عاشقانه. یکی از درخشانترین فیلمهای امسال فرانسه است.
۶- هرگز، بندرت، گاهی ، همیشه، ( الیزا هیتمن – آمریکا) فیلم داستان دوستی عمیق دو دختر عموی جوان است که به خاطر سقط جنین دختر جوانتر، مجبور به فرار از ایالت خود، پنسیلوانیا (که سقط جنین در آن ممنوع است) میشوند تا خود را به نیویورک برسانند. پرداختن به رابطه پیچیده فامیلی، از یک سو و همدردی و همدلی بین دو دختر جوان از سوی دیگر، فیلمی عاطفی و متعهد را در کارنامه کارگردان آن رقم میزند.
۷- دو/ با نام انگلیسی دو نفر از ما (فیلیپو منگتی- فرانسه) اولین فیلم بلند این کارگردان ایتالیائی اصل، که در فرانسه ساخته، ماجرای دوستی عمیق و دنباله دار دو زن از کودکی تا پیری را روایت میکند. مشکلات (اجتماعی و غیره که با آن دست به گریبان هستند) آنها را از هم جدا میکند، با این حال در سالهای پیری همدیگر را یافته و با هم زندگی می کنند. فیلمی درباره دوستی پایان ناپذیرکه با عاطفه ساخته شده است. این فیلم نماینده فرانسه در اسکار ۲۰۲۱ است.
فیلمهای ایرانی
در بین فیلم های ایرانی که موفق به دیدن آنها شدم گرچه تعدادی از آنها هنوز بر روی پرده نیامدهاند، اما این آثار جالب توجه بودند:
پسر(نوشین معراجی)، شیطان وجود ندارد(محمد رسول اف)، دشت خاموش (احمد بهرامی)، شیرجه بزرگ (کریم لک زاده)، جنایت بی دقت (شهرام مکری)، یلدا (مسعود بخشی)، خورشید (مجید مجیدی)، تومان (مرتضی فرشباف)، پوست (بهمن و بهرام ارک)، بندربند (منیژه حکمت)، پری (سیامک اعتمادی)، بیگانه (نادر ساعی ور).
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیطان وجود ندارد» انتظارها را برآورده نکرد/ یادداشت محمد حقیقت از جشنواره ونیز
- رقابت دو فیلم برنده نخل طلا؛ «آناتومی یک سقوط» در روز اول اکران از «پارازیت» پیشی گرفت
- همکاری خلاقانه کارگردان و موزیسین/ دربارهی «شیطان وجود ندارد» ساخته ریوسوکی هاماگوچی
- تصویر رئالیستی از فقر و طبقه فرودست/ نگاهی به فیلم «دشت خاموش»
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- نمایش دو فیلم ایرانی در جشنواره تله راما در فرانسه
- منتقدین کایه دو سینما فیلمهای برتر سال را انتخاب کردند
- «دشت خاموش»؛ ارباب زورگو، رعیت ظلمپذیر
- «شیطان وجود ندارد» برنده جایزه بزرگ هیات داوران یک جشنواره فرانسوی
- دو جایزه اصلی جشنواره ویتره فرانسه به «دشت خاموش» رسید
- احمد بهرامی کارگردان «دشت خاموش»: با استثمار آدمها توسط سرمایهداری مساله دارم
- «شیطان وجود ندارد» بهترین فیلم جشنواره سیدنی استرالیا شد
- پس از ۳۰ حضور بینالمللی؛ «دشت خاموش» راهی اسکاتلند و فرانسه شد
- احمد بهرامی داور جشنواره بینالمللی فیلم کارتاژ تونس شد
- «قهرمان» یک نماینده کاملا طبیعی و معقول از ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۲
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





