سینماسینما، محمد حقیقت/ پاریس
در روزهای پایانی هرسال، رسانه های سینمائی و غیره طبق سنت خود دست به انتخاب بهترین های سال از دید منتقدین میزنند. امسال متاسفانه بسیاری ازجشنواره ها به خاطرشیوع گسترده ویروس کرونا برای برپائی، به مشکل برخوردند و از سوی دیگر سالن های سینما نیز مدتی طولانی مبجور به تعطیلی شدند، تعداد آثارجدید به نمایش درآمده شدیدا افت کرد و مثلا در فرانسه ریزش تماشاگران به ۷۰ درصد رسید. این در حالی است که سال گذشته مجموعا ۲۱۳ میلیون تماشاگر در فرانسه به سینما رفته بودند. کارشناسان و دست اندرکاران سینما سال ۲۰۲۰ را فاجعه آمیز توصیف کردند، سینماهای فرانسه در سال ۲۰۲۰ در طول سال فقط چهار ماه توانستند به کار خود ادامه دهند و طی آن مجموعا، ۷۰ میلیون نفر، به سینما ها رفته اند که معادل ۳۰ درصد آمار سال قبل است. تولید فیلم نیز یا متوقف شد و یا با دشواری های زیاد همراه بود، اما آنها امیدوارند در سال ۲۰۲۱ دوباره سینما سر بلند کند و با نیرو به راه خود ادامه دهد.
در سردر سینماها با عنوان درشت نوشته شده: تعطیل (نه، اصل کار). به معنی این که اصل سینما تعطیلی بردار نیست اگرچه فعلا سالن سینما بسته است. آنها با روشن نگاه داشتن سردر سینماها و آفیش ها، در کار خود مقاومت میکنند تا روزی که سینماها دوباره باز شوند. دولت فرانسه اعلام کرده اگر شرایط کرونا اجازه دهد، از هفتم ماه ژانویه ۲۰۲۱ سینماها بازگشائی خواهند شد.
از بین صد و پنجاه فیلم خارجی و ایرانی که موفق به دیدن آنها در جشنواره ها و همچنین سالنهای سینمای فرانسه، و نیز به شکل آنلاین شده ام، این را آثار برجسته تر بودند:
۱- یک دور دیگر( توماس وینتربرگ– دانمارک) فیلمی درباره قضاوت های اخلاقی از پیش تعیین شده است، که سازنده آنها را زیر سوال میبرد و خود به شیوه ای غیر متعارف آنرا بازگو می کند. این اثر، داستان چهار معلم همواره مست را با ظرافت و شوخ طبعی ترسیم میکند. آنها برای تعلیم به شاگردان خود و جرات بخشیدن به آنها راهی جدید برای آماده سازیشان پیش رو میگذارند که اورژینال است. این فیلم نماینده دانمارک در اسکار ۲۰۲۱ است که به تازگی جایزه بزرگ آکادمی فیلم اروپا را هم به دست آورد.
۲-اولین گاو (کلی رایکارد – آمریکا) که آنرا در جشنواره برلین دیده بودیم، داستان آشپزی است که به غرب سفرکرده، با گروهی آشنا میشود که نمیتواند با آنها ارتباط برقرار کند مگر با یک فرد چینی. به نوعی دو بیگانه از دو دنیای متفاوت، در میان ساکنان آن ناحیه موفق میشوند به هم نزدیک شوند و یکدیگر را درک کنند. این فیلم به طرز دلپذیری به رابطه عاطفی انسانها می پردازد و از لوکیشن ها نیز استفاده ستایش آمیزی کرده است.
۳- مارتین ایدن (پیترو مارچلو- ایتالیا) فیلم با اقتباسی از آثار جک لندن، ماجرای دریانورد جوانی را روایت میکند که در بحبوحه اروپای از هم گسیخته، رو به نویسندگی می آورد. وی که در جای خود آرام نمیگیرد همواره گریز پاست. فیلم، روایت شاعرانه و میزانس قابل توجهی دارد.
۴- آنتوانت درسوون (کارولین وینال – فرانسه) یک کمدی/ رومانتیک موفق با داستانی سخت عاشقانه. یکی از درخشانترین فیلمهای امسال فرانسه است.
۶- هرگز، بندرت، گاهی ، همیشه، ( الیزا هیتمن – آمریکا) فیلم داستان دوستی عمیق دو دختر عموی جوان است که به خاطر سقط جنین دختر جوانتر، مجبور به فرار از ایالت خود، پنسیلوانیا (که سقط جنین در آن ممنوع است) میشوند تا خود را به نیویورک برسانند. پرداختن به رابطه پیچیده فامیلی، از یک سو و همدردی و همدلی بین دو دختر جوان از سوی دیگر، فیلمی عاطفی و متعهد را در کارنامه کارگردان آن رقم میزند.
۷- دو/ با نام انگلیسی دو نفر از ما (فیلیپو منگتی- فرانسه) اولین فیلم بلند این کارگردان ایتالیائی اصل، که در فرانسه ساخته، ماجرای دوستی عمیق و دنباله دار دو زن از کودکی تا پیری را روایت میکند. مشکلات (اجتماعی و غیره که با آن دست به گریبان هستند) آنها را از هم جدا میکند، با این حال در سالهای پیری همدیگر را یافته و با هم زندگی می کنند. فیلمی درباره دوستی پایان ناپذیرکه با عاطفه ساخته شده است. این فیلم نماینده فرانسه در اسکار ۲۰۲۱ است.
فیلمهای ایرانی
در بین فیلم های ایرانی که موفق به دیدن آنها شدم گرچه تعدادی از آنها هنوز بر روی پرده نیامدهاند، اما این آثار جالب توجه بودند:
پسر(نوشین معراجی)، شیطان وجود ندارد(محمد رسول اف)، دشت خاموش (احمد بهرامی)، شیرجه بزرگ (کریم لک زاده)، جنایت بی دقت (شهرام مکری)، یلدا (مسعود بخشی)، خورشید (مجید مجیدی)، تومان (مرتضی فرشباف)، پوست (بهمن و بهرام ارک)، بندربند (منیژه حکمت)، پری (سیامک اعتمادی)، بیگانه (نادر ساعی ور).
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیطان وجود ندارد» انتظارها را برآورده نکرد/ یادداشت محمد حقیقت از جشنواره ونیز
- رقابت دو فیلم برنده نخل طلا؛ «آناتومی یک سقوط» در روز اول اکران از «پارازیت» پیشی گرفت
- همکاری خلاقانه کارگردان و موزیسین/ دربارهی «شیطان وجود ندارد» ساخته ریوسوکی هاماگوچی
- تصویر رئالیستی از فقر و طبقه فرودست/ نگاهی به فیلم «دشت خاموش»
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- نمایش دو فیلم ایرانی در جشنواره تله راما در فرانسه
- منتقدین کایه دو سینما فیلمهای برتر سال را انتخاب کردند
- «دشت خاموش»؛ ارباب زورگو، رعیت ظلمپذیر
- «شیطان وجود ندارد» برنده جایزه بزرگ هیات داوران یک جشنواره فرانسوی
- دو جایزه اصلی جشنواره ویتره فرانسه به «دشت خاموش» رسید
- احمد بهرامی کارگردان «دشت خاموش»: با استثمار آدمها توسط سرمایهداری مساله دارم
- «شیطان وجود ندارد» بهترین فیلم جشنواره سیدنی استرالیا شد
- پس از ۳۰ حضور بینالمللی؛ «دشت خاموش» راهی اسکاتلند و فرانسه شد
- احمد بهرامی داور جشنواره بینالمللی فیلم کارتاژ تونس شد
- «قهرمان» یک نماینده کاملا طبیعی و معقول از ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۲۲
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش