ابراهیم حاتمیکیا
یا لطیف
دوست داشتن رضا کار سختی نیست . او در مواجهه با من همیشه واضح و شفاف بوده است. در بیان احساسش صریح و موثر است ، و غشّی ندارد. اگر آژانس و روبان قرمز را میزان بگیرم ، مدتهاست که از هم دوریم ، ولی به محض رودررویی ، بسرعت کوک می شویم و من همان رضای با نشاط را می بینم که کمی چین و چروک ایام به آن اضافه شده است. کاش گزارش یک جشن در زمان خودش پخش می شد تا این فاصله جبران می شد.
رضا در مشق های من نماینده عقل است و استدلال و منطق. به نظرم هربار در فیلمی سراغ احساس رفته ، به دلم ننشسته.
رضا واضح است و به قول فیلمبرداران شارپ فوکوس. سیمای رضا نشان عقل است. هندسه دارد. گوشه های تیز دارد . اگر از این منظر او را در مشق های من سراغ بگیرید مدتهاست ، من در این قسمت تعطیلم و بالمآل جای رضا خالیست. اشتباه نشود. آنچه می گویم جلوه بیرونی رضاست و نه ذاتی او.
رضا فقط یک بازیگر نیست. او یک آرتیست است. آرتیست در عکاسی ، لباس ، پیکرتراشی و نویسندگی . من رضا را یکی از عاطفی ترین بازیگران این سرزمین می دانم. در اوج قدرت نمایی و حیرت دادن بیننده ، در او کودکی دیدم. کودکی معصوم و صادق.
رضا مشاور خیلی خوبی هم هست . هنرمند باسوادی ایست. صرفأ گنجه کتاب نیست. او می داند چگونه از یافته هایش به شکل درست و بجا استفاده کند.
نمی دانم فعالیت های خارج از سینمای او را باید تبریک گفت یا کمی نگران شد. چرا که حس حس می کنم رضا مدتی ایست که سینما را جدی نمی گیرد. شاید سینما دیگر جدی نیست.
رضا یک مصلح است.سلوک دارد . زخم دارد و هنرمندی که زخم نداشته باشد ، بودن و نبودنش فرقی نمی کند.
رضای کیانیان عزیز ، پایدار باشی.
ابراهیم حاتمی کیا/ دیماه ۹۴
این یادداشت در کتاب بزرگداشت رضا کیانیان در سی و جهارمین جشنواره منتشر شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- رضا کیانیان در زادروز خود با موزه سینما مطرح کرد؛ آغوشم برای همکاری با جوانان همیشه باز است
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- کیانیان : با تحریم جشنواره مخالفم / باید بگذاریم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی






«بانو» در جشنواره دهم و در هیچ یک از دوره های بعدی جشنواره نبود.